Brev:
Tumling i tremmeseng
31. juli 2018
Alder:
23 mdr.
Tumling i tremmeseng
Kære Helen
Vi er flyttet ind i nyt hus og har brugt sommerferien på at komme på plads, og det er lykkedes rigtig fint.
Vi fulgte dine råd, og børnene var med ovre at se huset flere gange, imens det blev sat i stand, og vi stillede gyngestativ op i haven, så de kunne hygge sig, når vi var der. Både børn og voksne er rigtig glade for det nye, som fungerer meget bedre end det gamle.
Huset er i ét plan, og det har eksempelvis gjort det meget nemmere og sjovere for storesøster at være på sit eget værelse alene. Det er som om, hun for første gang ser værdien af alenetid / privatliv. Hun er lige blevet fem år.
Vi fulgte også dit råd og lod dem sove hver for sig, selvom vi havde en ide om, at det ville give dem tryghed at sove sammen. Men, det har vist sig at fungere HELT perfekt at lade dem sove på hver deres værelse.
Storesøster kommer i seng lidt (max en halv time) senere end lillebror, og hun ser virkelig fordelene i at have sit eget. De har begge taget huset til sig og er faldet rigtig godt til.
Lillebror falder stadig i søvn i armen (vi synes, der var så meget nyt, at vi ikke turde lave om på den del af rutinen også). Vi læser en bog for ham, synger en godnatsang, og herefter falder som regel i søvn på få minutter.
Vi sidder med ham i en lænestol ved siden af hans seng, og han reagerer ikke på at blive lagt ned i sengen, OG han sover tilmed hele natten! Det har vi aldrig prøvet før, så det er næsten for godt til at være sandt :-)
Før sov han på værelse med far og kom op i dobbeltsengen, hvis han græd om natten. Nu kan vi trøste ham i tremmesengen eller tage ham op og give et hurtigt kys og kram og lægge ham ned igen.
Han vågner tidligt (det er også lyst og varmt - vi har mørklægningsgardiner, men bruger dem ikke så meget, fordi de holder på varmen), men han sover (7-9-13) selv fra kl. 20 til 5.30 / 6. Og så sover han cirka to timers middagslur.
Så skønt!
Mit spørgsmål går nu på, hvordan vi bedst lærer ham selv at falde i søvn?
Han vågner nærmest op af at blive lagt, og han synger og klapper mm selvom han åbenlyst er træt nok og kunne være faldet i søvn på 5 min i armen.
Vi har en Juno tremmeseng, så vi kunne sagtens tage den ene side af og eksempelvis sidde ved siden af og holde lidt på ham?! Det kan nemt sættes på igen, når han sover.
Han fylder godt i sengen nu, så vi kunne også droppe siderne helt og lave den om til en juniorseng. Men er det for tidligt? Og kan vi risikere at ødelægge den gode nattesøvn?
Han vil gerne lege i sengen i løbet af dagen, og så løfter vi ham op og leger 'titte-bøh' eller 'soveleg' med ham. Når han godt vil ned igen, prøver han selv at kravle ud. Men det gør han ikke om morgenen, når han vågner. Der stiller han sig bare op og kalder, til vi kommer.
Til info har vi ikke noget imod at blive hos ham, til han sover. Men det ville selvfølgelig være rigtig fint ikke at skulle sidde med ham. Vi sidder også hos storesøster, til hun sover, og det fungerer rigtig godt - det er også vores indtryk, at hun ville være længe om at falde i søvn, hvis hun ikke ind imellem blev mindet om at lukke øjnene og slappe af i kroppen :-)
Vi glæder os til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L