Tumling i tremmeseng

31. juli 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Tumling i tremmeseng

Kære Helen

Vi er flyttet ind i nyt hus og har brugt sommerferien på at komme på plads, og det er lykkedes rigtig fint.

Vi fulgte dine råd, og børnene var med ovre at se huset flere gange, imens det blev sat i stand, og vi stillede gyngestativ op i haven, så de kunne hygge sig, når vi var der. Både børn og voksne er rigtig glade for det nye, som fungerer meget bedre end det gamle.

Huset er i ét plan, og det har eksempelvis gjort det meget nemmere og sjovere for storesøster at være på sit eget værelse alene. Det er som om, hun for første gang ser værdien af alenetid / privatliv. Hun er lige blevet fem år.

Vi fulgte også dit råd og lod dem sove hver for sig, selvom vi havde en ide om, at det ville give dem tryghed at sove sammen. Men, det har vist sig at fungere HELT perfekt at lade dem sove på hver deres værelse.

Storesøster kommer i seng lidt (max en halv time) senere end lillebror, og hun ser virkelig fordelene i at have sit eget. De har begge taget huset til sig og er faldet rigtig godt til.

Lillebror falder stadig i søvn i armen (vi synes, der var så meget nyt, at vi ikke turde lave om på den del af rutinen også). Vi læser en bog for ham, synger en godnatsang, og herefter falder som regel i søvn på få minutter.
Vi sidder med ham i en lænestol ved siden af hans seng, og han reagerer ikke på at blive lagt ned i sengen, OG han sover tilmed hele natten! Det har vi aldrig prøvet før, så det er næsten for godt til at være sandt :-)

Før sov han på værelse med far og kom op i dobbeltsengen, hvis han græd om natten. Nu kan vi trøste ham i tremmesengen eller ...

Annonce

... tage ham op og give et hurtigt kys og kram og lægge ham ned igen.

Han vågner tidligt (det er også lyst og varmt - vi har mørklægningsgardiner, men bruger dem ikke så meget, fordi de holder på varmen), men han sover (7-9-13) selv fra kl. 20 til 5.30 / 6. Og så sover han cirka to timers middagslur.
Så skønt!

Mit spørgsmål går nu på, hvordan vi bedst lærer ham selv at falde i søvn?
Han vågner nærmest op af at blive lagt, og han synger og klapper mm selvom han åbenlyst er træt nok og kunne være faldet i søvn på 5 min i armen.

Vi har en Juno tremmeseng, så vi kunne sagtens tage den ene side af og eksempelvis sidde ved siden af og holde lidt på ham?! Det kan nemt sættes på igen, når han sover.

Han fylder godt i sengen nu, så vi kunne også droppe siderne helt og lave den om til en juniorseng. Men er det for tidligt? Og kan vi risikere at ødelægge den gode nattesøvn?

Han vil gerne lege i sengen i løbet af dagen, og så løfter vi ham op og leger 'titte-bøh' eller 'soveleg' med ham. Når han godt vil ned igen, prøver han selv at kravle ud. Men det gør han ikke om morgenen, når han vågner. Der stiller han sig bare op og kalder, til vi kommer.

Til info har vi ikke noget imod at blive hos ham, til han sover. Men det ville selvfølgelig være rigtig fint ikke at skulle sidde med ham. Vi sidder også hos storesøster, til hun sover, og det fungerer rigtig godt - det er også vores indtryk, at hun ville være længe om at falde i søvn, hvis hun ikke ind imellem blev mindet om at lukke øjnene og slappe af i kroppen :-)

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor