Svar: Skriger i barnevognen
30. juli 2018
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Det lyder som om, at I har haft nogle hårde første måneder, jeres dreng har haft kolik og har derfor grædt rigtig meget - og selvom det går betydeligt bedre nu, så lyder det som om, at han har en eller anden aversion mod sin barnevogn. Det lyder som om, at du har forsøgt stort set alt, men han græder uanset hvad, når du lægger ham ned i vognen, og du fortæller også, at han skriger, hvis du sætter ham i babybjørn...
Det er vigtigt at udelukke en fysiologisk forklaring. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at han ikke protesterer mod at ligge i barnevognen eller være i sin babybjørn, fordi han f.eks. har ondt eller problemer med sin nakke, skuldre, lænd eller lignende....
Diagnosen kolik er en udelukkelsesdiagnose - det betyder, at han skal være undersøgt grundigt af en læge, og man skal have udelukket problemer med mave, nakke, skuldre, ryg eller andre steder, ligesom lægen skal sikre sig, at barnet ikke reagerer på overfølsomhed på mælkeprotein eller andet. Når man giver diagnosen kolik er der altså tale om et sundt og rask barn, hvor man ikke kan finde nogen grund til at barnet græder - men det græder...
Hvis jeres dreng f.eks. har fået en forskydning af sine nakke- eller ryghvirvler, så kan det både forklare, hvorfor han har været så ked af det de første måneder, og det kan også forklare, hvorfor han stadig kan være så ked af at blive lagt ned i sin vogn eller protestere mod at sidde i babybjørn... Nogle børn får nogle forskydninger i nakke, ryg, bækken og lignende fordi de ligger skævt i mors bækken i graviditeten, hos nogle sker det i forbindelse med fødslen og andre får det efterfølgende... Nogle gange kan man se det ved, at barnet ligger i en C-form, ikke kan finde ud af at ligge på maven... Det kan jeres læge undersøge og I kan også tale med lægen om hvorvidt det i givet fald vil være hensigtsmæssigt at lade jeres dreng blive set af en børnefysioterapeut eller kiropraktor med speciale i småbørn.
Når det så er sagt, så kan det også sagtens skyldes, at han af en eller anden grund forbinder sin barnevogn med noget som ikke er rart. Måske har han haft det for varmt i barnevognen, måske er han blevet forskrækket imens han har ligget der, måske har han ligget og været ked af det, uden at du har vist det og uden at du derfor har kunne reagere på det... Det kan være rigtig svært at vide, hvad årsagen er - og måske finder du ikke ud af det :)
Jeg har følgende råd du kan forsøge:
Det er vigtigt, at du ikke længere bruger lift i barnevognen, men bruger barnevognskassen som den er. Han er en fysisk stor dreng, og selvom han godt kan have glæde af at føle sig lidt puttet, så er han for stor til lift.
Det er vigtigt, at du sikrer dig, at han ligger godt. Det er vigtigt, at madrassen er blød og rar at ligge på, og han skal kunne komme af med varmen, ligesom han ikke må have for meget tøj på og dyne på, når det er så varmt, som det er. Det er rigtig godt, at du forsøger med en klud, der dufter lidt af dig osv. så du gør barnevognen til så dejligt et sovested som muligt.
Jeg går ud fra, at der er ryglæn i barnevognen? Normalt vil han ikke kunne sidde op før omkring 6 måneders alderen, men du må godt elevere hans ryglæn lidt. Hvis ryglænet er meget lodret stående, så kan du som alternativ bruge hans babydyne i ryggen og halv lægge/halvt lade ham sidde op. Så han ikke ligger helt fladt, men er eleveret så meget, at han oplever at kunne kikke lidt ud, kikke på dig og følge lidt med. Og så kan du trille ham lidt, imens han ligger der og kikker. Det kan være en måde at vænne ham til at være i barnevognen på, at han netop ikke ligger ned, som hvis han skal sove, men får lov til at ligge/sidde skråt og kikke lidt ud.
Det er vigtigt, at du ikke lukker af med stofble eller lignende foran barnevognen. Det vil gøre opholdet i barnevognen iltfattig og for varmt og fugtigt for ham - og dermed ubehageligt. Der skal kunne komme luft og lys ind, og han skal kunne se dig og pludre med dig, når han ligger i sin vogn.
Du må vurdere, om kalechen skal være nede eller oppe, umiddelbart vil jeg foreslå at du lader den være oppe, så han stadig er lidt skærmet til siderne... det kan godt være for overvældende, hvis han får indtryk ind fra alle sider, med den alder han har, men her må du forsøge dig lidt frem:)
Bruger han sut? Nogle gange kan det være en god idé til at give lidt ro og aflede lidt, når han lægges/halvt sidder i vognen. Det at sutte virker beroligende og kan godt være med til at trøste og berolige lidt, når han er i barnvognen. Det er jo nyt og fremmed for han med vognen, så lidt beroligelse via en sut, kan være en god idé.
Nogle børn har også glæde af at få lidt vand. Som jeg læser dit brev, så ammer du ham fuldt, og det er her rigtig godt, at du sørger for at amme ham godt af, før du gør klar til ture i barnevognen, så du ved, at han er fyldt tilstrækkeligt op og egentlig er parat til at koble fra, finde ro og falde i søvn - men når han så efterfølgende ligger/halvt sidder i barnvognen, så må du gerne prøve om han vil tage imod lidt vand. Det kan evt. være af en sutteflaske eller af en drypfri kop...
Hvis du også giver flaske en gang imellem, så må du gerne prøve at tilbyde ham flaske direkte i barnevognen. Igen gerne lægge ham så han halvt sidder op med dynen i ryggen og så give ham flasken, imens han er der. Det kan også være en måde at vænne ham til, at det kan være rart at være i barnevognen, at det kan forbindes med noget trygt og okay. Du skal naturligvis være der, holde flasken, kærtegne osv. som når du giver ham mælk i din favn.
Når han bliver lidt ældre, så kan han begynde at få lidt bløde frugtbåde eller lignende i hånden, som han kan sutte på og igen finde ro med, blive optaget af osv. Tiden vil på den måde også arbejde lidt for jer. I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne sidde mere og mere op, vil kunne kigge lidt på verden, strække sig frem, holde fast i siden på barnevognen - stadig med ryglænet bag sig, så han kan læne sig tilbage, når han bliver træt, men så han selv styre, hvornår han er parat til at ligge ned. Og du vil naturligt også bedre kunne tilbyde ham noget i hænderne, frugtbåde, agurkeringe og andet, som han kan sidde og gumle på, så han bliver optaget af dette og dermed glemmer sine protester mod vognen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske