Brev:
Skriger i barnevognen
30. juli 2018
Alder:
4 mdr.
Skriger i barnevognen
Kære Helen,
Tak for en rigtig fin brevkasse. Har fulgt med på sidelinjen, men har nu endelig taget mig sammen til at blive medlem.
Vi er førstegangsforældre til en dejlig dreng, Elliot, på 19 uger. Frem til uge 16 havde Elliot kolik og skreg det meste af dagen on-off grundet mavekneb. Disse gener er efterhånden aftagende, og det er super dejligt, for han er blevet en (nærmest "helt anden") sød, smilende, aktiv og opmærksom dreng. Kolikken har i imidlertid sat sine spor.
Vi har ikke brugt barnevognen særlig meget, for når han (tidligere) har ligget i den har det været mere eller mindre non-stop skrigeri, og der har ikke været meget hygge ved at trille ham rundt i den i kvarteret - har nærmest mere føltes som at fragte en detoneret skrigeballon (!) Han har også nægtet at sove i den (fraset uge 4-6, hvor han endnu ikke var ramt af kolik).
Den aktuelle problemstilling er, at han nægter at ligge i barnevognen. Hver gang vi lægger ham i barnevognen skriger han! Vi har prøvet alle ting (føler vi); sørget for at han var mæt og træt, og klar til at "give sig hen til søvnen", vi har prøvet efter en lur, hvor han var frisk og glad (så han ikke kun skal associere vognen med søvn), har prøvet at lægge noget af mit tøj derned, så der duftede af "mor" og også prøvet at hænge forskellige aktivitetslegetøj i kalechen, men lige meget hjælper det... Han er glad når vi går ud af døren, men i det sekund jeg lægger ham i vognen skriger han. Også selvom han kan se mig (kalechen er slået ned). Jeg har prøvet at tage ham i hænderne, nusse ham på maven, tale beroligende til ham osv.
Vi tager ham selvfølgelig op når han græder, og i det sekund han bliver løftet ud af vognen stopper han med at græde.. Og så er han glad og interesseret i at se på det hele (blade, træer, biler, veje etc). Og når vi så lægger ham, så starter det hele igen...
Jeg har også ammet ham på diverse bænke undervejs for at sikre at han ikke var tørstig/sulten, bleen er tjekket multiple gange og temperaturen i nakken er også afklaret. Grådens karakter er helt anderledes - jeg tænker protesterende/hysterisk....
Men det er bare så dybt frustrerende. Vi er ved at have barselskuller herhjemme efter at have været isoleret fra omverdenen i 4 måneder, så ville bare være så rart at kunne komme ud.
Vi har babybjørn også - og her skriger han også.
Han elsker at sidde på armen, men han vejer jo efterhånden 8,5 kg...
Jeg tænker, at det kræver tilvænning da vi ikke har brugt vognen meget, men det ville være super rart med et par gode råd til hvordan vi gør..? Nogle babyer vil måske slet ikke ligge i vognen? Eller det kan være det løser sig, når han kan sidde selv og se ud?
Til information så sover han sine lure i slyngevugge og sammen med mig om natten (hvor han har et stort areal at brede sig på - og ligger helt uomsluttet).
Håber på et par gode råd!!
Mange taknemmelige hilsener fra
Førstegangsmoderen