Svar: Søvn ved 7-8 mdr. baby
5. juli 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Jonathans mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er rigtig fint, at du har prioriteret at amme lidt hyppigere i den periode, hvor jeres dreng har været syg med skoldkopper. Han har i den forbindelse haft brug for den ekstra tryghed, som amningen har givet ham og det har også sikret ham ekstra væske i en periode med feber. MEN, det er vigtigt, at du nu får trappet ned i amningerne - både om dagen og om natten.
Jeg anbefaler, at man ammer 4 gange i døgnet i 7 måneders alderen og trapper ned til 3 amninger i 8-9 måneders alderen. Og i forhold til jeres situation, vil jeg anbefale, at du lige nu ammer jeres dreng tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger her, så sikrer det han væske godt fordelt over døgnet, derudover skal han naturligvis drikke vand af kop. Samtidig får han også plads i maven til anden og mere sufficient mad.
Derudover så er det rigtig godt, hvis du nu kan lære ham at sove, uden at han behøver bryst i munden. Og derfor skal han ikke længere ammes om formiddagen, men tilbydes et mellemmåltid her før han lægges til at sove. Det er på samme måde vigtigt, at du før middagsluren og om aftenen putter ham fra dig, før han sover helt. I skal øve, at han ikke længere falder i søvn i din favn og ikke længere har dit bryst i munden, men at han nu puttes over i barnevogn eller tremmeseng, så han puttes der, hvor du ønsker, at han skal sove til middag og sove om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, må gerne sove videre i din seng og med din nærhed... men skal ikke ammes før I står op
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes før denne lur, men nu lære at sove uden brystet.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, må også meget gerne tilbydes små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - får her brystet, finder roen og puttes så fra din favn, før han sover helt...
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad og mad med mere og mere bid, grøntsagsmos, kød, fisk, ris.. kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre i egen seng, indtil næste morgen tidlig, hvor han ammes igen og sover videre. At sove igennem i denne alder vil være at sove 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Det er vigtigt, at du udnytter den alder, din dreng har netop nu, til at få introducerer mere rigtig mad og mange små måltider hele dagen igennem. Netop i 7-8 måneders alderen er der et vindue som står åbent i forhold til mad - børn i denne alder har en naturlig lyst til at undersøge ved at komme ting i munden, og vil derfor ofte gerne smage på maden. De har i denne alder også en naturlig lyst til at bruge deres kæber, de vil gerne tygge, laver automatisk tyggebevægelser osv. og det gør det også lettere at servere grovere mad og mad med mere bid i denne alder.
Det er vigtigt, at udnytte dette, for i takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil vinduet lukke i og dermed bliver lysten til at smage og spise mindre. Det bliver altså sværere og sværere at introducere ny mad for jeres dreng, hvis ikke du udnytter den alder, som han har netop nu..
Derfor er det vigtigt, at du styrer, hvor meget din dreng ammes og hvornår, ligesom du skal sikre ham mange små måltider hele dagen igennem og vand af kop - og det er meget vigtigt, at du kke tænker "han har ikke spist så meget, så nu giver jeg ham brystet, for så for han noget". Mælken vil mætte ham (både nat og dag) og fjerne hans appetit til anden mad, også selvom han kun dier i 3 minutter. Og det er netop vigtigt, med de hyppige måltider, for hvis han så ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så længe, før han bliver tilbudt mad igen. Der skal således skæres ned i antallet af amninger både dag og nat nu... og når han bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint at fjerne den tidlige morgenamning, så han ammes før middagslur, aften og sen aften, men ellers sover igennem om natten, altså fra ca. midnat og til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød...
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem og for at sikre ham appetit nok i dagtimerne, er du nødt til at stoppe amning om natten... det hele hænger sammen. Derfor skal du øge hans indtag af mad om dagen og samtidig forsøge at undgå amning om natten. Prøv om du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn, stillingsskift osv. om natten lige nu.
Hvis han bliver helt ulykkelig om natten og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Det kan være en fordel at koble hans seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge i egen seng, men stadig med dig ved siden af sig. Du kan berolige ham med dine hænder og nærhed, men uden at han behøver at få mælk...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske