Søvn ved 7-8 mdr. baby

5. juli 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn ved 7-8 mdr. baby

Hej Helen.

Vores søn Jonathan er nesten 8 mnd. For en mnd siden syntes vi der var rimelig styr på søvnen og ammingen. Han ammet 5-6 gange i døgnet. Sidste gang aften 19-20, en gang nat ved 02-tiden, igen inden formiddagslur ved 9-tiden, 12-13 og 15-16. Udover dette fik han da 3 skemåltider. For 3-4 uger siden fik han skoldkopper med medfølgende let feber og snue. Da var han pylret og søkte brystet oftere. Det tillod jeg da jeg oplevet han havde brug for det. Specielt om natten var han urolig og den ene natamning blev til 2-4.

Efterfølgende har han været vedvarende urolig om natten. Han ligger og sparker med benene og roder med dynen. Han har også fortsat at søge efter bryst flere gange om natten. Han vågner ikke helt, men ligger og smågræder i søvne og kaster på sig. Hvis jeg ikke gør noget eskalerer det til reel gråd. Jeg har prøvet at stryge han over ansigt og krop, da begynder han også at græde. ...

Annonce

... Den anden nat forsøgte jeg og tage han op og vugge han, da roet han sig når jeg holdt han, men græd voldsomt hver gang jeg forsøgte at lægge han ned. Hvis han får amme i 3-5 min, stopper dette momentant. Jeg er usikker på om han er inde i en urolig fase hvor han bare har brug for den ekstra trøst eller om han har fået en “uvane” efter han var syg?

Han er tung for alderen og har ikke brug for mad om natten, men det er vel begrænset hvor meget han får i sig på 3-5 min?

Vi har i mellemtiden øget til 4 skemåltider/dag og jeg er med på at antal amninger skal reduceres, men vil det ikke være ok at heller skære ned på antal amninger om dagen?

Jeg håber jo vi bare er inde i en lidt svær fase, som heg gerne vil hjælpe han gennem på en skånsom måde. Samtidig er det hårdt at blive ved med alt det natroderi, og vil gerne have dit syn på hvordan man bedst kan komme igennem det.

Med venlig hilsen
Jonathans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor