Brev:
Søvn ved 7-8 mdr. baby
5. juli 2018
Alder:
7 mdr.
Søvn ved 7-8 mdr. baby
Hej Helen.
Vores søn Jonathan er nesten 8 mnd. For en mnd siden syntes vi der var rimelig styr på søvnen og ammingen. Han ammet 5-6 gange i døgnet. Sidste gang aften 19-20, en gang nat ved 02-tiden, igen inden formiddagslur ved 9-tiden, 12-13 og 15-16. Udover dette fik han da 3 skemåltider. For 3-4 uger siden fik han skoldkopper med medfølgende let feber og snue. Da var han pylret og søkte brystet oftere. Det tillod jeg da jeg oplevet han havde brug for det. Specielt om natten var han urolig og den ene natamning blev til 2-4.
Efterfølgende har han været vedvarende urolig om natten. Han ligger og sparker med benene og roder med dynen. Han har også fortsat at søge efter bryst flere gange om natten. Han vågner ikke helt, men ligger og smågræder i søvne og kaster på sig. Hvis jeg ikke gør noget eskalerer det til reel gråd. Jeg har prøvet at stryge han over ansigt og krop, da begynder han også at græde. Den anden nat forsøgte jeg og tage han op og vugge han, da roet han sig når jeg holdt han, men græd voldsomt hver gang jeg forsøgte at lægge han ned. Hvis han får amme i 3-5 min, stopper dette momentant. Jeg er usikker på om han er inde i en urolig fase hvor han bare har brug for den ekstra trøst eller om han har fået en “uvane” efter han var syg?
Han er tung for alderen og har ikke brug for mad om natten, men det er vel begrænset hvor meget han får i sig på 3-5 min?
Vi har i mellemtiden øget til 4 skemåltider/dag og jeg er med på at antal amninger skal reduceres, men vil det ikke være ok at heller skære ned på antal amninger om dagen?
Jeg håber jo vi bare er inde i en lidt svær fase, som heg gerne vil hjælpe han gennem på en skånsom måde. Samtidig er det hårdt at blive ved med alt det natroderi, og vil gerne have dit syn på hvordan man bedst kan komme igennem det.
Med venlig hilsen
Jonathans mor