Svar: Nye putterutiner
18. juni 2018
Alder:
4 år, 11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev - dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)
Og ja - det er en rigtig god idé, at I benytter flytningen til det nye hus til at få skabt nye søvnvaner og ritualer for begge børn. Så de med det samme lære at sove på hver deres værelse - og lærer at sove uden at mor og far behøver være der hele natten...
Der er desværre ikke nogen faste regler for, hvorvidt det er en god eller dårlig idé at starte lidt før I flytter, men ud fra din beskrivelse, så tænker jeg faktisk, at det lyder som om, at I skal forsøge at ændre så meget som muligt allerede nu. Det lyder rigtig fint, at du allerede nu vil børste tænder, finde bog, læse højt, synge sang, sætte en lydbog på - og så gå ud... så du allerede nu forsøger at gå kortvarigt fra hende. Og måske skal putteritualet afkortes lidt, så hun ikke både får læst bog og sat lydbog på - enten eller. Der er nemlig også det hensyn, at når I bliver siddende, og når der skal ske rigtig mange ting, før hun skal sove, så kan det også tolkes som om, at der er en særlig grund til, at I sidder der. Altså at I vægrer jer mod at gå, og det vil hun naturligt kunne reagere på, og derfor kan det forstærke behovet for, at I bliver der...
Hvor meget kan I tale med hende og lave aftaler med hende? Vil hun f.eks. kunne forstå, at når man bliver 5 år, så skal der ske nogle ændringer, så I på den måde kan bruge dette som en skæringsdato... Nogle børn vil blive paniske over det, men andre børn vil faktisk have det godt med, at man på den måde forbereder og har en aftale om, at når man er 5 år, så er man en stor pige, man sover i en stor seng, og man falder selv i søvn om aftenen... Du nævner, at hun selv er meget optaget af at kunne gøre ting på egen hånd, og det er rigtig godt. Det kan man nogle gange godt udnytte til netop at tale med hende om, at hun kan flere ting nu...
Det kan også nogle gange være en idé at tale med hende om, hvordan der er visse ting man skal lære til forskellig tid. At hun f.eks. har skulle lære at gå, lære ikke længere at bruge sut, lære at tisse på toilettet i stedet for i bleen, lære at gå i børnehave, på et tidspunkt skal hun også lære at gå i skole.. hun er lige nu igang med at lære at cykle og er blevet rigtig god til at gå i haven selv, og I kan på den måde forklare hende, at man også skal lære at sove selv...
Det er svært at lære nye ting - og I forstår det godt. I skal betrygge hende i, at I ved at det er svært, men at I vil hjælpe hende og støtte hende, og at I tror på og ved, at det kan hun godt klare nu :)
Hvor sover mor nu? Er mor stadig på en madras på gulvet i værelset eller er mor flyttet ind i soveværelset? Nogle gange kan det være nødvendigt at lave en overgang, hvor du lige nu stadig sidder hos hende, når hun skal sove - eller går kortvarigt og kommer tilbage for at øve dette - men sover i soveværelset. Så hun fra nu vænnes til, at mor ikke længere er på samme værelse som hende, når hun skal sove, og mor er der ikke længere om natten...
De små skridt hun tager - lettere at sige farvel og være i børnehaven selv, lettere at hygge sig med mormor og morfar, tage med dem i teateret og undvære mor og far - det er altsammen rigtig fint, og det må I gerne rose hende for, så hun hører, at det er noget I sætter pris på, og at hun er rigtig sej, fordi hun kan det. I må naturligvis gerne anerkende savnet og fortælle, at I også savner hende, men stadig anerkende, at hun kan klare så meget som hun kan... Sæt ord på alt det hun faktisk klarer i hverdagen, så I på den måde styrker hendes selvtillid og tro på "jeg kan det her!", for det er en rigtig vigtig følelse, og den vil naturligt også hjælpe hende, når hun skal sove på eget værelse uden mor og far...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske