Brev:
Urolig søvn - 22 mdr.
18. juni 2018
Alder:
22 mdr.
Urolig søvn - 22 mdr.
Kære Helen
Stort tak for gode råd – til trods for vores efterhånden store børn, der måske falder uden for din primære målgruppe 😊
Som nævnt flytter vi i nyt hus i midten af juli – lige nu bor vi i en (midlertidigt) lejet villalejlighed med stor have til.
Begge børn har taget første flytning pænt og er især glade for haven, men der er ingen tvivl om, at de reagerer på de nye rammer og rutiner.
Lillebror sover fortsat meget uroligt og græder (tit i søvne) mange gange i løbet af natten. Han er falder som regel relativt hurtigt i søvn (dog i vores arm) omkring kl. 19.30/20, og vågner typisk mellem kl. 6 og 7 (hvilket vi er fint tilfredse med). Men hans middagslur er begyndt at variere meget. En enkelt gang sov han slet ikke i vuggestuen, og andre gange sover han to timer. De fleste dage sover han nok en til halvanden time.
Pædagogerne har også lagt mærke til hans øgede tryghedsbehov og fortæller, at han gerne vil holde i hånd, til han sover. Det har han ikke haft behov for tidligere, hvor de sagtens kunne gå fra ham, og så faldt han i søvn på egen hånd. Bl.a. derfor er han begyndt at få yndlingsbamsen med i vuggestue, og det fungerer godt.
Han har været syg on/off siden nytår, men har nu været helt rask en måneds tid (7-9-13). Til gengæld har han i samme periode fået fire kindtænder og to af de fire hjørnetænder. De sidste hjørnetænder er på vej ud nu.
Og han sover stadig dårligt. Måske pga. tænderne (han har dog ikke haft feber) eller flytningen eller et udviklingsspring?
Det er tanken, at han skal lære at falde i søvn på egen hånd, i egen seng (han plejer at komme op til (typisk) far i dobbeltsengen i løbet af natten) og sove på eget værelse i det nye hus.
Men hvordan griber vi det an? Skal vi øve, at han falder i søvn i sin egen seng allerede nu? Risikerer vi at skulle begynde forfra, når vi flytter igen om fire uger?
For at være helt ærlig har det været den nemmeste løsning for os at lade ham falde i søvn i vores favn. Fordi det går hurtigt. Og fordi vi er så trætte selv og har brug for, at han sover hurtigt.
Men vi ved godt, det er uholdbart i længden, og vi vil rigtig gerne have faste rutiner for puttesituationen. Især når jeg putter ham, er det også noget rod, fordi han tit vågner, når jeg lægger ham tilbage i sengen. Så græder han hjerteskærende, og så er det forfra.
Jeg håber, du kan sige noget om, hvordan vi bedst hjælper lillebror i overgangsperioden.
Kærlig hilsen
L