Svar: REM søvn - opvågninger

2. juni 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Spædbørn skifter mellem at sove to slags søvn: Aktiv søvn, også kaldes REM søvn og stille søvn, også kaldet non-REM søvn.

Når jeres dreng sover aktiv søvn/REM søvn, så kan I se, at hans øjne bevæger sig under øjenlågene (REM= Rapid Eye Movement). Han vil trække vejret let uregelmæssigt, og han vil ofte have nogle trækninger i ansigtet, hvor han ligger og smiler for sig selv.. Når han sover stille søvn/non-REM søvn, så vil han derimod ligge mere stille. Hans vejrtrækning vil være dyb og rolig, og en gang imellem vil du kunne se, at han laver suttebevægelser med sin mund.

Spædbørns søvn er meget forskellig fra det man oplever hos større børn og voksne. Hos os vil søvnen være inddelt i forskellige stadier, og sådan er det ikke hos jeres dreng endnu. Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM-søvn at være inddelt i stadier, som man kender det hos os.

REM-søvnen, altså den "aktive søvn" fylder rigtig meget hos spædbørn. Hos for tidligt fødte børn, bruges f.eks. 80% af søvnen på REM-søvn. Hos børn født til tiden vil ca. halvdelen af søvnen udgøre REM-søvn. Hos et barn på tre år, vil REM-søvnen udgøre cirka en tredjedel af søvnen, og hos ældre børn og voksne udgør REM-søvnen cirka en fjerdedel.

Det er altså ...

Annonce

... naturligt, at jeres dreng sover rigtig meget REM søvn og dermed urolig søvn. Og når I oplever, at han bryder ud i gråd, måske ser sur ud i sine grimasser osv. så skyldes det, at han er i aktiv søvn - altså REM søvn. Og det er altså ikke, fordi han er vågen.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen. Det vil du ofte kunne gøre med beroligende hænder, rette lidt på hans stilling, så han kan mærke, at du er der, nogle gange kan du vugge ham lidt, og ligger han i barnevognen kan du trille ham. Han kan også have glæde af en sut, fordi det at sutte virker beroligende, det kan få ham til at slappe af og komme videre i søvnen. Du skal evt. stå og holde sutten ved hans mund og hjælpe ham, da han ikke er ældre end han er. Sutten kan også kobles til en sutteklud - træk en stofble eller lignende igennem suttens ring :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange vil han naturligt også kunne have behov for brystet, for at kunne komme videre i søvnen - men da jeg fra dine tidligere breve ved, at I forsøger at minimere behovet for brystet lidt, så er dette et af de tilfælde, hvor du godt kan forsøge at lulle ham videre ind i søvnen med kærtegn, sut, vugning/tril - og uden at tage ham op og amme ham. Netop for at hjælpe ham til lidt længere søvnstræk :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder