Svar: 4,5 mdr som bare ikke vil sove
24. april 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og også har haft glæde af min bog om børn og søvn - Tak! Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det første jeg tænker er, at det vil være rigtig godt, hvis I får jeres dreng tjekket igennem at lægen. Når han har så svært ved at sove, som han har, og når han græder så meget som det lyder til at han ofte gør i forbindelse med søvnen, så er det vigtigt at sikre sig, at han ikke har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, det kan også være en blærebetændelse eller måske problemer med skulder- nakkeled eller lignende. Er der noget fysiologisk der gør sig gældende, så skal det naturligvis behandles :)
Det er rigtig godt, at I forsøger at skabe en nogenlunde ens dagsrytme. Jo mere rytme og genkendelighed der er, jo mere ro vil det naturligt give, og jo bedre vil han kunne overgive sig til søvnen. Og det er meget passende med de 3 lure dagligt med den alder han har - 12 timers søvn i døgnet, kan vi dog godt blive enige om er for lidt, så derfor er det rigtig godt, hvis du kan arbejde på, at han sover mindst én lidt længere lur i løbet af dagen. Og du fortæller her, at du kan få ham til at sove en længere lur hvis du går en tur med barnevognen. Netop ved at du her passerer det tidspunkt, hvor han plejer at vågne op, kan du ofte få ham til at sove 1.5-2 timer, og det er bestemt værd at prioritere. Du skal derfor ikke lige nu være bange for at du på den måde giver ham dårlige vaner, men istedet holde fokus på, at han får en vane med sig om, at have behov for en længere lur midt på dagen:)
Jeg vil også anbefale, at du om aftenen lægger dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen. Han er stadig en meget lille dreng og har naturligt brug for at mærke dig tæt på, mærke at du ikke forsvinder. Og samtidig har han været vant til at sove i sin slyngevugge, hvor han har følt sig omsluttet og holdt. At ligge ved siden af dig kan give ham lidt samme fornemmelse - men han vil ikke føle sig presset til brystet, som han lyder til at føle det lidt nu. Du fortæller i hvert fald, at han ofte skriger og græder, når han ligger ved brystet, og jeg forestiller mig, at du sidder med ham eller går rundt med ham for at berolige ham, samtidig med at du forsøger at amme ham til ro... Og jeg tænker, at hvis du kan lægge dig med ham i din seng og amme ham liggende, så vil han stadig have dig tæt på, men vil ikke føle presset omkring sig. Han vil kunne slippe brystet, tage fat og die lidt igen, styre det mere selv, og vil med din nærhed på den måde bedre kunne overgive sig til søvnen - og lige nu må du gerne lade ham falde i søvn ved siden af dig.
Det vigtigste lige nu er ikke, om han falder i søvn med brystet i munden, men at han begynder at forbinde det at skulle sove med noget som er trygt, dejligt og rart. Det er vigtigt, at han ikke længere er så ulykkelig i forbindelse med søvnen, og når han ligger ved siden af dig, så lærer han, at han ikke behøver være i bevægelse for at sove, men at det faktisk er okay at ligge ned og overgive sig til søvnen. Samtidig kan du blive hos ham og så med det samme være parat med brystet igen, kærtegn, nærhed osv. hvis han efter 30-40 minutter viser tegn på at ville vågne op. Derefter vil han måske kunne sove et lidt længere søvnstræk, hvor du godt kan vælge at lade ham blive liggende i din seng, dog skal du sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og når du så lidt senere selv går i seng om aftenen, så kan du lægge ham til brystet og amme ham igen - og derefter putte ham over i egen seng, hvor han så kan fortsætte natten.
Du ammer ofte både, når han vågner af en lur og før han skal puttes til næste lur - og det må du gerne, det er også med til at øge din mælkeproduktion og sikre, at han ikke mangler mælk.. Det kan dog nogle gange godt gøre, at han bliver irriteret på brystet, når han får det så hyppigt, og at hans gråd ved brystet så skyldes dette. Derfor kan det være en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han så vidt muligt tilbydes brystet, før han skal sove. Så mælken indgår som en fast del af hans putteritual.
Har han sovet en længere lur, vil han naturligt være tørstig/sulten, når han vågner og så er du naturligvis nødt til at amme ham og følge hans behov. Men har han kun sovet en kortere lur, så kan han måske godt vente med at blive ammet til næste lur - og så vil han måske spise mere og acceptere brystet på en anden måde, fordi han der så vil være mere parat til det.
Og her vil det med skemaden så naturligt også komme ind, og tiden derfor også arbejde lidt for jer. I takt med at han bliver ældre og begynder med lidt skemad - og ja, du må gerne prøve med lidt grød til frokost allerede nu, for at se hvordan han tager imod det - så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og stadig tilbydes brystet, før han så skal sove. På den måde sikrer du plads i maven til begge dele og kan stadig bruge brystet som måden du får ham til ro og hjælper ham med at overgive sig til søvnen.
Skemaden vil altså i sig selv sandsynligvis ikke hjælpe på søvnen - i hvert fald ikke så længe han er så lille, som han er. Men det vil på sigt hjælpe til mere rytme og skemåltiderne vil sammen med vand af kop begynde at erstatte nogle af ammemåltiderne, hvilket kan gøre, at han bliver gladere for brystet igen og tager lidt bedre fra, finder bedre ro, når du så vil putte ham - og på den måde kan det samlet hjælpe til en bedre søvn :)
Det vil sige, at en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Vågner, starter dagen, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur i sin barnevogn
Vågner, er aktiv og bruge sig selv, leger, pludrer osv.
Frokost 11: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, og vand af kop.
Leger, pludrer, hygger osv. igen
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13... Du kan her enten trille ham en tur i barnevognen for at holde ham sovende eller du kan vælge at lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen.
Vågner og leger, bruger sig selv motorisk og mentalt...
Eftermiddag 16: Ammes
(Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. - dette skemåltid tilbydes først omkring 5 måneders alderen og når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil videre amme han efter behov)
Sover dagens 3. lur og sover her som nu 30-40 minutter
Er vågen og aktiv i løbet af aftenen, pludrer, tumler omkring, hygger
Ammes og puttes til natten ca. kl 21
Sen aften/først på natten 24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Hvis du selv først går i seng omkring kl 23, så kan du godt prøve at tage ham op, give ham mælk og derefter putte ham i egen seng. På den måde kan du evt. rykke lidt på hans spisetider om natten og sikre ham og dig selv et lidt længere sammenhængende søvnstræk.
Som du kan se, så er planen lavet sådan, at han har aktive, vågne perioder, når han har sovet, og her skal du naturligvis lege med ham, pludre med ham, tumle med ham og stimulere ham rigtig godt. Og før han så puttes til næste lur, så skifter du ham, hjælper ham med at koble fra, tilbyder ham mælk osv. og hjælper ham på den måde til ro igen. Det er vigtigt, at døgnet nu bliver inddelt i perioder, hvor I er aktive og perioder, hvor der skal ro på igen :) Det er også vigtigt for at give ham en indre fornemmelse for, at han er træt og har brug for at sove, når du så forsøger at putte ham :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske