Hjælp vågner kl 5.00 - del II

24. april 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp vågner kl 5.00 - del II

Kære Helen

Tak for dit svar vedr. vores datter og hendes "problem" med at stå op kl 5.00.

Når hun vågner kl 5.00 har vi forsøgt at gå ind og "nusse" hende mv, for at få hende til at sove videre. Men når vi først er gået ind til hende og hun ser os, vil hun op. Hun græder helt vildt ulykkeligt længe, hvis vi lægger hende ned i sengen igen (ofte sidder hun op eller ligger på maven når vi kommer ind). Jeg har også prøvet at give en flaske kl 5.00, men det gør hende ikke træt, istedet vil hun så først have morgenmad ved 8 tiden.

Da hun var lidt yngre kunne vi tage hende med ind i vores seng og sove videre, men det kan vi ikke nu. Det er lidt katten efter musen, da hun kravler ud af sengen og forsøger at komme væk. Hun ser det mere som en legeplads og ikke et sted hun skal sove.

Mht flaske foreslår du en omkring midnat. Problemet er at vi ikke kan give denne i søvne, idet hun sover og ikke sutter på flasken. Vi har prøvet at give hende noget grød inden hun skal i seng. De få gange hun har vil have det, har hun så ikke ville have hendes flaske kl 19. Så har prioriteret at give hende mælken fremfor aftengrød ...

Annonce

... (virker ikke som om hun har "plads" eller lyst til begge dele, selvom der går ca 1 time imellem).

Ift at forsøge at få hende til at sove videre uden at komme op og få morgenmad, tøj på, leg mv. Så er det lidt en udfordring ift afgang til vuggestuen. Hvis hun fx står op kl 5.00, og jeg får hende til at sove kl 6.00, så er jeg nød til at vække hende igen 15-20 min efter fordi hun skal gøres klar til vuggestue. Så i hverdagen er det en udfordring. Det skal nævnes, at det oftest er i weekenderne at hun er klar til at sove igen kl 6.30 og er sur. I vuggestuen siger de (hun bliver afleveret kl 7-7.30), at hun ikke er morgensur og kan holdes i gang til kl 8.30-9, inden hun bliver lagt første gang. Men tror det er fordi der sker så meget, at hun "glemmer" at være træt, indtil hun virkelig ikke kan holde øjnene åbne mere.

Hendes lure i løbet af dagen svinger også alt fra 1,5 time til 3,5 time samlet. Kan det bare være en "dårlig" søvnfase?, som desværre varer lang tid? :-/

Hvis hun ikke vil sove er hun utrolig svær at få til at sove videre - ja nærmest umulig. Kan græde længe, kaste sig rundt og sætter sig hele tiden op.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder