Brev:
Hjælp vågner kl 5.00 - del II
24. april 2018
Alder:
10 mdr.
Hjælp vågner kl 5.00 - del II
Kære Helen
Tak for dit svar vedr. vores datter og hendes "problem" med at stå op kl 5.00.
Når hun vågner kl 5.00 har vi forsøgt at gå ind og "nusse" hende mv, for at få hende til at sove videre. Men når vi først er gået ind til hende og hun ser os, vil hun op. Hun græder helt vildt ulykkeligt længe, hvis vi lægger hende ned i sengen igen (ofte sidder hun op eller ligger på maven når vi kommer ind). Jeg har også prøvet at give en flaske kl 5.00, men det gør hende ikke træt, istedet vil hun så først have morgenmad ved 8 tiden.
Da hun var lidt yngre kunne vi tage hende med ind i vores seng og sove videre, men det kan vi ikke nu. Det er lidt katten efter musen, da hun kravler ud af sengen og forsøger at komme væk. Hun ser det mere som en legeplads og ikke et sted hun skal sove.
Mht flaske foreslår du en omkring midnat. Problemet er at vi ikke kan give denne i søvne, idet hun sover og ikke sutter på flasken. Vi har prøvet at give hende noget grød inden hun skal i seng. De få gange hun har vil have det, har hun så ikke ville have hendes flaske kl 19. Så har prioriteret at give hende mælken fremfor aftengrød (virker ikke som om hun har "plads" eller lyst til begge dele, selvom der går ca 1 time imellem).
Ift at forsøge at få hende til at sove videre uden at komme op og få morgenmad, tøj på, leg mv. Så er det lidt en udfordring ift afgang til vuggestuen. Hvis hun fx står op kl 5.00, og jeg får hende til at sove kl 6.00, så er jeg nød til at vække hende igen 15-20 min efter fordi hun skal gøres klar til vuggestue. Så i hverdagen er det en udfordring. Det skal nævnes, at det oftest er i weekenderne at hun er klar til at sove igen kl 6.30 og er sur. I vuggestuen siger de (hun bliver afleveret kl 7-7.30), at hun ikke er morgensur og kan holdes i gang til kl 8.30-9, inden hun bliver lagt første gang. Men tror det er fordi der sker så meget, at hun "glemmer" at være træt, indtil hun virkelig ikke kan holde øjnene åbne mere.
Hendes lure i løbet af dagen svinger også alt fra 1,5 time til 3,5 time samlet. Kan det bare være en "dårlig" søvnfase?, som desværre varer lang tid? :-/
Hvis hun ikke vil sove er hun utrolig svær at få til at sove videre - ja nærmest umulig. Kan græde længe, kaste sig rundt og sætter sig hele tiden op.