Svar: Sover min baby for meget? - 3 mdr.

12. april 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 måneder er ca. 15 timers søvn i døgnet. Og hos de fleste børn er det fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer om natten afbrudt af at få mælk og så sover barnet ca 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure.

Jeres dreng sover derfor en del mere end gennemsnittet, hvis han ofte sover 17-18 timer og nogle gange mere, og selvom gennemsnitlige tale betyder, at nogle børn sover mere og andre mindre, så sover han stadig en del. Og det må han i princippet godt, MEN det er naturligvis vigtigt, at du er opmærskom på om han blot har et godt sovehjerte eller om der er noget fysiologisk som forklarer, hvorfor hans søvnbehov er så stort.

Har han været til 3 måneders undersøgelse hos egen læge? Og er han der blevet lyttet på hjerte og lunger? jeg synes det vil være en god idé, at du for en sikkerheds skyld lige får jeres læge til at tjekke ham igennem :)

Derudover skal du naturligvis være opmærksom på, hvordan han udvikler sig og generelt trives. Det er vigtigt, at han f.eks. melder sig til måltiderne og at han spiser effektivt og får sit behov tilstrækkeligt dækket. Det lyder her rigtig fint med 6 flasker i døgnet og et samlet indtag på ca. 900 ml mme. Det lyder ikke som om, at han mangler mad.

Det er også vigtigt, at han er vågen og aktiv i sine vågne perioder. Han må på ingen måde virke sløv eller apatisk. Du skal kunne se, at han kikker på dig, er interesseret i sine omgivelser, han skal pludre og snakke med dig, indgå i dialog, bruge sin stemme mere og mere til direkte kommunikation, han skal smile til dig, begynde at genkende om han er i favn hos dig, far eller en fremmede. Han skal reagere på skiftning, få tøjet af, når han kommer i bad osv. Og må ikke på nogen måde virke passiv.

Han skal også bruge sig selv motorisk, støtte på benene, når I holder ham, holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst efter lys og lyd, ligge på maven dagligt og løfte hovedet i maveliggende stilling, øve sig i at trille, dreje om sin egen akse, bruge sine hænder, sutte på sine fingre osv. Så han også virker aktiv motorisk.

Ud fra det du beskriver - at han spiser godt og når han er vågen, så er han "glad ...

Annonce

... og tilfreds, god til kontakt, pludrer og smiler osv." så lyder det som om, at han trives rigtig godt og blot har et godt sovehjerte - hvilket I så naturligvis skal glæde jer over. I skal dog også være klar over, at det godt kan ændre sig lidt, så han de næste måneder frem begynder at ændre søvnmønster og måske begynder at have en længere vågenperiode om aftenen eller begynder at sove lidt kortere lure... og det vil så også være helt okay og naturligt for hans alder :)

Med hensyn til afføringens farve, så er det helt normalt, at afføringen kan være grøn med den alder jeres dreng har nu. De første ca. 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får c.a 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, som igen bliver påvirket af hvilken mælketype og mad barnet får...

Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde kan den blive så mørk grøn, at den næsten virker sort.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Og da du giver flaske, så vil det også ofte være sådan at afføringen kan virke lidt mere grøn og den kan også lugte lidt mere syrligt på grund af modermælkserstatningen - ligesom det også kan spille ind, hvilken type erstatning du giver :)

Det er altså normalt, at hans afføring kan have forskellige grønlige nuancer og det vigtigt er som du skriver - at han ikke viser tegn på ondt i maven og at afføringen kommer uden større problemer. Han må ikke have ondt i maven, og det må ikke gøre ondt at komme af med afføringen, og han må ikke have hård mave. Når han får fuld flaske, så er det vigtigt at hans har afføring mindst en gang i døgnet og det må ikke være svært for ham at komme af med - og det lyder som om, at han trives som det er :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder