Svar: Sover min baby for meget? - 3 mdr.
12. april 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 måneder er ca. 15 timers søvn i døgnet. Og hos de fleste børn er det fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer om natten afbrudt af at få mælk og så sover barnet ca 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure.
Jeres dreng sover derfor en del mere end gennemsnittet, hvis han ofte sover 17-18 timer og nogle gange mere, og selvom gennemsnitlige tale betyder, at nogle børn sover mere og andre mindre, så sover han stadig en del. Og det må han i princippet godt, MEN det er naturligvis vigtigt, at du er opmærskom på om han blot har et godt sovehjerte eller om der er noget fysiologisk som forklarer, hvorfor hans søvnbehov er så stort.
Har han været til 3 måneders undersøgelse hos egen læge? Og er han der blevet lyttet på hjerte og lunger? jeg synes det vil være en god idé, at du for en sikkerheds skyld lige får jeres læge til at tjekke ham igennem :)
Derudover skal du naturligvis være opmærksom på, hvordan han udvikler sig og generelt trives. Det er vigtigt, at han f.eks. melder sig til måltiderne og at han spiser effektivt og får sit behov tilstrækkeligt dækket. Det lyder her rigtig fint med 6 flasker i døgnet og et samlet indtag på ca. 900 ml mme. Det lyder ikke som om, at han mangler mad.
Det er også vigtigt, at han er vågen og aktiv i sine vågne perioder. Han må på ingen måde virke sløv eller apatisk. Du skal kunne se, at han kikker på dig, er interesseret i sine omgivelser, han skal pludre og snakke med dig, indgå i dialog, bruge sin stemme mere og mere til direkte kommunikation, han skal smile til dig, begynde at genkende om han er i favn hos dig, far eller en fremmede. Han skal reagere på skiftning, få tøjet af, når han kommer i bad osv. Og må ikke på nogen måde virke passiv.
Han skal også bruge sig selv motorisk, støtte på benene, når I holder ham, holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst efter lys og lyd, ligge på maven dagligt og løfte hovedet i maveliggende stilling, øve sig i at trille, dreje om sin egen akse, bruge sine hænder, sutte på sine fingre osv. Så han også virker aktiv motorisk.
Ud fra det du beskriver - at han spiser godt og når han er vågen, så er han "glad og tilfreds, god til kontakt, pludrer og smiler osv." så lyder det som om, at han trives rigtig godt og blot har et godt sovehjerte - hvilket I så naturligvis skal glæde jer over. I skal dog også være klar over, at det godt kan ændre sig lidt, så han de næste måneder frem begynder at ændre søvnmønster og måske begynder at have en længere vågenperiode om aftenen eller begynder at sove lidt kortere lure... og det vil så også være helt okay og naturligt for hans alder :)
Med hensyn til afføringens farve, så er det helt normalt, at afføringen kan være grøn med den alder jeres dreng har nu. De første ca. 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får c.a 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, som igen bliver påvirket af hvilken mælketype og mad barnet får...
Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde kan den blive så mørk grøn, at den næsten virker sort.
Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Og da du giver flaske, så vil det også ofte være sådan at afføringen kan virke lidt mere grøn og den kan også lugte lidt mere syrligt på grund af modermælkserstatningen - ligesom det også kan spille ind, hvilken type erstatning du giver :)
Det er altså normalt, at hans afføring kan have forskellige grønlige nuancer og det vigtigt er som du skriver - at han ikke viser tegn på ondt i maven og at afføringen kommer uden større problemer. Han må ikke have ondt i maven, og det må ikke gøre ondt at komme af med afføringen, og han må ikke have hård mave. Når han får fuld flaske, så er det vigtigt at hans har afføring mindst en gang i døgnet og det må ikke være svært for ham at komme af med - og det lyder som om, at han trives som det er :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske