Svar: Fra 2 til 1 lur
6. april 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og der vil ofte være tale om en overgangsperiode, så de nogle dage trives med en længere middagslur og andre dage stadig har brug for to lure dagligt. Og det er derfor vigtigt, at I er fleksible og forsøger at følge jeres datters behov. Aldersmæssigt kan hun altså godt være der, hvor hun nogle dage kan nøjes med kun en lur og det er også sådan, at hendes behov kan variere alt efter om hun er hjemme eller i dagpleje/vuggestue. Det kan f.eks. godt være sådan, at hun i weekenden trives med en lur, men i hverdagen er der stadig behov for to lure, og så skal hun naturligvis tilbydes to lure, som du også selv skriver :) Behovet for middagslure afhænger også af, hvornår dagen starter, og hvordan hele dagens rytme er, hvor meget der sker i hverdagen osv. Der er flere ting, som spiller ind...
Som jeg læser dit brev, så er jeres datter rigtig træt og har brug for at blive puttet allerde kl 9.30 - og alt efter hvor lang denne lur er, så har I problemer med at putte hende om eftermiddagen... Jeg tænker, at hvis hun sover så tidligt på dagen, så er hun nødt til at få to lure dagligt. Og hvis hun ikke kan puttes allerede kl 14, så må hun puttes kl 15 - alt afhængigt af, hvor lang luren er. Også selvom hun så måske kun sover 30 minutter, så har hun stadig brug for den powernap sidst på dagen, for ellers bliver eftermiddagen simpelthen for lang for hende.
Du kan naturligvis godt sige, at hvis hun sover en lang middagslur fra kl 9.30-13.30, så kan hun komme i seng kl 18 i stedet for kl 20... Og det må hun naturligvis også gerne. Men det vil naturligt så ofte betyde, at hele hendes rytme ændrer sig, det vil komme til at påvirke jeres spisetider om aftenen, og det kan være svært at nå aftensmad, bad osv. før hun er rigtig træt og nødt til at sove. Dertil kommer, at det naturligt er begrænset, hvor meget hun kan sove om natten. Hvis hun puttes allerede kl 18 og skal sove 3 timer om dagen, så vil hun måske begynde at vågne kl 05, for så har hun sovet 11 timer, og mere kan hun naturligt ikke sove... Og når hun står så tidligt op, så vil hun naturligt igen have behov for to lure dagligt, så det ændrer ikke på behovet for antallet af lure, men ændrer i stedet på tidspunkterne, hvilket jo også nogle gange kan fungere bedre...
Det vil ofte være tegn på, at hun kan undvære en lur dagligt, hvis hun begynder at have svært ved at sove, når I putter hende kl 9.30. Altså at hun der begynder at protestere mod søvnen, og når hun endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at hun gradvist vil kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så sover hun kl 10.00, 10.15, 10.30 osv. og ender så måske med at sove middagslur fra kl 12 til 15 - og så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere middagslur midt på dagen.
Som I beskriver jeres datter, så lyder det altså som om, at hun har brug for to lure dagligt, fordi hun falder så let i søvn om formiddagen og sover allerede kl 9.30... Og middagsluren må så ligge det senere, så hun stadig får det afbræk sidst på dagen.
Alternativet kan være, at I vækker hende fra den første lur, så hun der sover ca. 1 time f.eks. fra 9.30-10.30, men så skal I naturligvis være sikre på, at hun så kan sove en lidt længere middagslur senere. Og jeg tænker umiddelbart, at hvis hun selv kan regulere sit behov om formiddagen og her måske nogle gange sover 1.5 time, så skal hun naturligvis have lov til det - og så må hun puttes det senere til middagsluren og hjælpes til at sove der, og den lur må så være det kortere - en kort lur er umiddelbart bedre end ingen lur, fordi hun sover så tidligt som hun gør og som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover....
Jeg håber, at du kan følge mine tanker og forklaring :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske