Svar: Fra 2 til 1 lur

6. april 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tine

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe:)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og der vil ofte være tale om en overgangsperiode, så de nogle dage trives med en længere middagslur og andre dage stadig har brug for to lure dagligt. Og det er derfor vigtigt, at I er fleksible og forsøger at følge jeres datters behov. Aldersmæssigt kan hun altså godt være der, hvor hun nogle dage kan nøjes med kun en lur og det er også sådan, at hendes behov kan variere alt efter om hun er hjemme eller i dagpleje/vuggestue. Det kan f.eks. godt være sådan, at hun i weekenden trives med en lur, men i hverdagen er der stadig behov for to lure, og så skal hun naturligvis tilbydes to lure, som du også selv skriver :) Behovet for middagslure afhænger også af, hvornår dagen starter, og hvordan hele dagens rytme er, hvor meget der sker i hverdagen osv. Der er flere ting, som spiller ind...

Som jeg læser dit brev, så er jeres datter rigtig træt og har brug for at blive puttet allerde kl 9.30 - og alt efter hvor lang denne lur er, så har I problemer med at putte hende om eftermiddagen... Jeg tænker, at hvis hun sover så tidligt på dagen, så er hun nødt til at få to lure dagligt. Og hvis hun ikke kan puttes allerede kl 14, så må hun puttes kl 15 - alt afhængigt af, hvor lang luren er. Også selvom hun så måske kun sover 30 minutter, så har hun stadig brug for den powernap sidst på dagen, for ellers bliver eftermiddagen simpelthen for lang for hende.

Du kan naturligvis godt sige, at hvis hun sover en lang middagslur fra kl 9.30-13.30, så kan hun komme i seng kl 18 i stedet for kl 20... Og det må hun naturligvis også gerne. Men det vil naturligt så ofte betyde, at hele hendes rytme ændrer sig, det vil komme til at påvirke jeres spisetider om aftenen, og det kan være svært at nå aftensmad, bad osv. før hun er rigtig træt og nødt til at sove. ...

Annonce

... Dertil kommer, at det naturligt er begrænset, hvor meget hun kan sove om natten. Hvis hun puttes allerede kl 18 og skal sove 3 timer om dagen, så vil hun måske begynde at vågne kl 05, for så har hun sovet 11 timer, og mere kan hun naturligt ikke sove... Og når hun står så tidligt op, så vil hun naturligt igen have behov for to lure dagligt, så det ændrer ikke på behovet for antallet af lure, men ændrer i stedet på tidspunkterne, hvilket jo også nogle gange kan fungere bedre...

Det vil ofte være tegn på, at hun kan undvære en lur dagligt, hvis hun begynder at have svært ved at sove, når I putter hende kl 9.30. Altså at hun der begynder at protestere mod søvnen, og når hun endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at hun gradvist vil kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så sover hun kl 10.00, 10.15, 10.30 osv. og ender så måske med at sove middagslur fra kl 12 til 15 - og så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere middagslur midt på dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som I beskriver jeres datter, så lyder det altså som om, at hun har brug for to lure dagligt, fordi hun falder så let i søvn om formiddagen og sover allerede kl 9.30... Og middagsluren må så ligge det senere, så hun stadig får det afbræk sidst på dagen.

Alternativet kan være, at I vækker hende fra den første lur, så hun der sover ca. 1 time f.eks. fra 9.30-10.30, men så skal I naturligvis være sikre på, at hun så kan sove en lidt længere middagslur senere. Og jeg tænker umiddelbart, at hvis hun selv kan regulere sit behov om formiddagen og her måske nogle gange sover 1.5 time, så skal hun naturligvis have lov til det - og så må hun puttes det senere til middagsluren og hjælpes til at sove der, og den lur må så være det kortere - en kort lur er umiddelbart bedre end ingen lur, fordi hun sover så tidligt som hun gør og som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover....

Jeg håber, at du kan følge mine tanker og forklaring :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder