Svar: Søvn i børnehaven - del II

13. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig igen :)

Og lad mig starte med dit sidste spørgsmål først - Nej, jeg giver ikke kun råd til børn til og med 3 års alderen. Som sundhedsplejerske følger jeg børn i alle aldre og giver naturligt derfor også gode råd omkring børnehavebørn og skolebørn, hvis man har behov for det :) Du må altså meget gerne stille spørgsmål omkring din datter, selvom hun bliver ældre, - du kan stille spørgsmål, så længe du føler behov for det:)

Det er rigtig ærgerligt, at Børnehaven ikke er mere fleksibel omkring muligheden for middagslur.. Det ville være rigtig dejligt, hvis pædagogen der er hos børnene indtil de sover kunne blive hos din datter og hjælpe hende videre ind i søvnen, når hun vågner efter måske 20-40 minutter. Jeg tror det kunne hjælpe hende, hvis der var en voksen som med det samme lige beroligede hende, og signalerede lidt tryghed og ro...

Det vil være rigtig godt, hvis I stadig holder fast i det samme stå op tidspunkt om morgenen, fordi det sætter rytmen for resten af dagen - og dermed er bestemmende for hvorvidt jeres datter føler behov for en middagslur. Og alt efter hvor meget hun så sover om dagen og hvor træt hun virker om aftenen, så må I putte hende, når I fornemmer at hun har brug for det. Det er derfor rigtig fint, at I nogle gange lægger hende i seng kl 19.30, fordi hun bare tydeligt er træt og parat - I skal altså ikke holde hende vågen mod hendes vilje - og andre gange vil hun måske have sovet en længere lur midt på dagen og derfor ikke være træt så tidligt, og så bliver hun puttet det senere. Det lyder som om, at I er nødt til at skabe lidt fleksibilitet i den retning lige nu :)

De fleste børn er 3 år før de begynder at kunne springe deres middagslur over. Faktisk siger man at over 60% af de 3 årige har stor glæde af en lur midt på dagen - også selvom så mange faktisk ikke får mulighed for at sove...

Her er lidt generelle tegn på, at barnet stadig har brug for en middagslur:

1. Barnet protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.

2. Barnet vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt, pylret og mangler tydeligt overskud, som dagen skrider frem.

3. Barnet vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og ked af det eller ...

Annonce

... småsur.

4. Barnet virker næsten hyperaktivt og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.

5. Barnet falder ofte i søvn, hvis I kører bil eller ser fjernsyn.

6. Barnet sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

-----------------------------

Og her er lidt gennerelle tegn på, at ens barn helt kan undvære sin middagslur:

1. Barnet protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt soveværelse.

2. Barnet er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

3. Barnet klarer skift i hverdagen – gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.

4. Barnet er opmærksomt dagen igennem, vil rigtig gerne lære og bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.

5. Barnet puttes let om aftenen og sover godt om natten.

6. Barnet sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.

7. Barnet vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Der er ingen tvivl om, at det altid er lidt en udfordring at gå fra at have brug for en middagslur til ikke at have brug for den mere. Og der vil ofte være tale om en overgangsperiode, hvor barnet nogle dage stadig sover til middag og andre dage springer middagsluren over. Her er det vigtigt, hvis man kan samarbejde med institutionen, så der stadig er mulighed for at få en lur midt på dagen, også selvom man er fyldt 3 år... :)

Når middagsluren forsvinder, så vil barnet ofte forlænge sin nattesøvn lidt, men i takt med at børn bliver ældre, så falder det gennemsnitlige søvnbehov også, så det er ikke sådan, at barnet fuldt ud forlænger sin nattesøvn med den tid som middagsluren har varet... Et barn på 2 år, har ofte brug for 13 timers søvn i døgnet - ofte fordelt sådan, at barnet sover 11-11.5 time om natten og 1.5-2 timer om dagen. Et barn på 3 år har ofte brug for 12 timers søvn i døgnet, hvor nattesøvnen varer 11-(12) timer og dagssøvnen 0-1.5 time. Og et barn på 4 år har gennemsnitligt brug for 11.5 times søvn i døgnet og sover ikke længere til middag...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder