Svar: 2 årig vil ikke sove til middag

17. februar 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at din dreng stadig har brug for sin middagslur, og når han er i vuggestue, så sover han uden større problemer og sover ofte 1-1.5 time til middag. Det er rigtig godt. I weekenden derhjemme er det dog lidt sværere, og det lyder som om, at det efterhånden er blevet lidt en kamp - og dermed noget som ikke er særlig rart for hverken ham eller dig - og hvis han skal falde i søvn, så er han nødt til at forbinde det med noget hyggeligt...

Det er rigtig fint, at du hjemme forsøger at putte ham en smule senere end han plejer at sove til middag, så du er sikker på at han er træt og parat til at sove - det er dog samtidig vigtigt, at du ikke passerer det tidspunkt, hvor han normalt sover, fordi han så kan risikere at blive overtræt og faktisk få sværere ved at falde i søvn. De fleste børn vil i denne alder være parate til at sove middagslur 5-6 timer efter at de er stået op...

Derudover, så er det rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe nogle aktiviteter om formiddagen, hvor han bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. Der sker naturligt mange ting i vuggestuen i løbet af dagen - han leger mere og mere med de andre børn, han får mange udfordringer, og møder flere og flere krav, der er modstand fra de andre børn osv. Og han bliver naturligt kørt lidt træt på en anden måde, når han er i vuggestue, end hvis han "tuller stille rundt" derhjemme i weekenden. Derfor kan det være godt, hvis du kan hjælpe ham med at være aktiv i løbet af formiddagen, når I holder weekend, så han opnår en naturlig træt og føler behov for en lur.

Jeres dreng har en alder nu, hvor han naturligt vil vise mere vilje og selvbestemmelse - og det gælder også omkring middagslur. Så hvis du spørger, om han vil sove, så vil han med sikkerhed sige ned, for det vil han selv bestemme og det er langt sjovere at lege og opleve end at sove... Derfor skal du ikke spørge ham, men modsat heller ikke kræve, at han skal sove. Hvis han siger nej til at sove, så kan du bekræfte dette og f.eks. sige "nej, ikke sove, hvile ...

Annonce

... dig" eller lignende.

For netop at hvile sig er vigtigt. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe en hvile periode, altså giver ham mulighed for at lægge sig ned og slappe af. Det behøver ikke være i sengen eller på hans værelse, nogle gange kan det faktisk være godt, hvis han har et andet hvilested, end hvor han sover om natten. Det kan f.eks. være på en madras i stuen. Hvilestedet bør være lidt "mørkt" og uden legetøj, tændt tv og lignende, der kan virke forstyrrende.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan indføre en hvilesnack - det kan være en banan og en kop mælk (kold eller varm), en grovbolle med lidt smør og ost eller lignende. Hvis han har fået lidt i maven før han skal hvile sig, så vil han bedre kunne slappe af - og selve ritualet er med til at forberede ham på, at det er hviletid.

Det vil være en god idé, hvis du kan læse lidt for ham. Her kan du godt kræve, at han ligger stille og lytter til historien, som du læser højt. Nogle børn har glæde af, at ligge og lytte til lidt stille musik, det kan være afstressende musik eller måske en historie der bliver læst højt. Det skal være lavt og må komme an på en prøve, om det kan hjælpe ham med at ligge og få koblet fra...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af at få lidt massage, at man masserer lidt creme ind i huden, trykker dem lidt under fødderne osv. fordi de på den måde hjælpes med at slappe af i kroppen og finde ro. Han er naturligt motorisk rigtig godt igang nu, bruger sig selv rigtig meget og det meste af dagen går med at løbe rundt omkring - så det kan være dejligt for ham at få hjælpe til at finde fysisk ro og slappe af.

Og så er det ofte også en god idé at informere ham om, hvornår putteritualet stopper. At han f.eks. skal ligge der, til historien er læst færdig eller musikken stopper.

Fordelen ved en hvile periode er, at han får koblet fra og slappet af - og du giver ham muligheden for at falde i søvn, hvis han er træt og faktisk har brug for det. Du giver ham muligheden uden at kræve, at han sover :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor