Svar: 6,5 mdr. og ingen nattesøvn
15. februar 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Ingrids mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går bedre med dagsplanen, du har fået skruet ned for antallet af amninger og rytmen du beskriver lyder meget fin. Det er netop en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at Ingrid spiser tilstrækkeligt hele dagen igennem og stadig også tilbydes brystet som du beskriver - så dagsplanen og rytmen lyder rigtig fin og alderssvarende, og den bør I derfor ikke ændre på.
Du skal dog være opmærksom på, at der skal være en god balance mellem skemad og indtaget af mælk. Det lyder det også som om, at der er, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige nævne det. Det er nemlig sådan, at hvis hun spiser for store mængder skemad, så kan det tage pladsen op for mælken og dermed gøre, at hun er nødt til at søge sit behov for mælk/væske dækket om natten. Derfor er det vigtigt, at hun spiser skemad nok, men dog kun i en mængde, som stadig sikrer hendes mælke- og væskebehov. Det vil sige, at det kan være bedre, at du f.eks. giver hende ¾ dl. skemad, vand af kop og så ammer hende før hun skal puttes - end at hun f.eks. spiser 1.5 dl skemad, drikker vand af kop og så afviser brystet eller måske drikker for lidt, før hun bliver puttet.
Det er dog rigtig fint, at du har fået skruet amningerne om dagen ned, så det er ikke meningen, at du skal øge antallet af amninger igen. Og det er også rigtig fint, at hun nu ammer fra et bryst af gangen - hun burde få sit behov for mælk dækket på denne måde og du nævner jo også, at hun ofte dier i længere tid, når du lægger hende til. Så det lyder som sagt fint, men balancen mellem skemad og mælk skal naturligvis sikres :)
Det er super godt, at I lige får tjekket hendes ører. Tandfrembrud kan naturligvis godt give smerter og dermed opvågninger om natten, men her vil der ofte være tale om få dage og så normaliserer det sig igen. Hun har været forkølet og kan derfor godt have væske på ørerne - og er det tilfældet, så vil hun naturligt ofte reagerer med at vågne efter kortvarig søvn fordi hun har ondt i ørerne. Når hun så kommer op eller bliver ammet, så letter trykket i øret og smerten dæmpes, så kan hun puttes, men vil så vågne igen kort tid efter og igen være ked af det... Hvis det viser sig, at hun har væske i mellemøret, så skal I naturligvis tale med ørelægen om, hvor galt det er, og hvad I kan gøre ved dette - evt. tale med lægen om muligheden for at give hende noget smertestillende i en periode.
Der er ingen tvivl om, at hendes motoriske udvikling også spiller ind. Hun har knækket koden og triller nu lystigt omkring, hun er begyndt at krybe - og det er ligesom det skal være, når det går baglæns i starten, selvom hun kan blive frygtelig frustreret over dette. Hun bliver mere og mere bevidst og er f.eks. opmærksom på, at når der er legetøj omkring hende, så er der fysisk afstand til ting - hun kan ikke lige få fat i det hun ser, men er nødt til at flytte på sig for at nå det, og nogle gange kommer hun så længere væk fra det...
Hun oplever også afstand på andre måder, bliver f.eks. mere og mere bevidst om, at der er forskel på at sidde hos dig og sidde ved siden af dig, når du f.eks nogle gange rejser dig og går væk fra hende, måske ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen... Når du forsvinder ud af hendes synsfelt, kan hun godt blive urolig og klynkende, og når du så viser dig igen, så smiler hun lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)
Det betyder, at børn i denne alder godt kan virke lidt ekstra klyngende, de har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed - samtidig med, at de også øver sig i at ligge lidt for sig selv. Det er en periode, hvor de har brug for rigtig meget nærhed, underholdning og at der sker noget omkring dem - de bliver hurtigt trætte af legetøjet og forskellige aktiviteter, der skal ske nye ting - og selvom du forsøger det bedste du kan, så kan det nogle gange godt føles som om, at intet rigtigt er godt nok i denne alder. Det gør 6 måneders alderen til en lidt svær alder for mange forældre, fordi det er svært at finde ud af, hvad man skal gøre, for at barnet er glad og tilfreds...
Hun øver sig også mentalt. Hun begynder nu at pludre langt mere varieret, hun bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, har meget fine læbelyde og kan f.eks. sige "bbrr". Hun kan også skrige højt og andre gange brummer hun dybt - nogle gange kan hun sige så høje lyde, at hun begynder at græde, fordi hun får forskrækket sig selv.
Og alt dette betyder, at hun lige nu sover ekstra uroligt, simpelthen fordi hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Motorisk og fysisk har hun svært ved at finde ro, men også mentalt vil hun have en uro, fordi hun oplever mere og alle hendes oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil ligge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.
De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet og det kan være rigtig svært at tolke om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet. Og det lyder som om, at det er det som er lidt svært hos jer lige nu... Og min umiddelbare tanke er, at jeres datter ikke har behov for brystet, når hun vågner hver anden time, men at du her skal forsøge at hjælpe hende videre med nærhed, kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Og egentlig med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Nogle gange er det en fordel at flytte barnet på eget værelse, fordi I så ikke forstyrrer hinanden om natten. Du vil ikke reagerer på alle hendes lyde og hun vil få mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd. andre gange dur det ikke, fordi hun stadig har brug for at mærke dig om natten, og her kan det være en god idé at koble hendes seng til dobbeltsengen. Det an være en idé at tage tremmerne af den ene side af sengen og koble hendes seng til jeres seng. På den måde giver I hende mulighed for at ligge i sin egen seng og selv forsøge at finde roen, skifte stilling eller hvad hun nu har behov for, men har samtidig mulighed for lige at lægge han hånd over på hende, og lade hende mærke, at I er der - og netop med dine hænder, hjælpe hende til ro...
Du nævner, at I om natten nogle gange har haft held med at bruge slyngevuggen, - den virker ikke om dagen, men om natten kan den have god effekt - og den må I naturligvis også gerne bruge. Gør det, som I umiddelbart tænker vil sikre hende (og jer) mest sammenhængende søvn. Nogle børn har brug for at kunne skifte stilling om natten, netop på grund af den motoriske uro, men andre børn har stadig glæde af at føle sig holdt og omsluttet og det er helt okay :) Og hvis hun kan sove 4.5 time sammenlagt i slyngevuggen, så kunne det måske være en idé at putte hende i den efter amningen sen aften, så hun sover 4 sammenhængende timer først på natten, hvor I naturligt har brug for sammenhængende søvn...
I forhold til din dagsplan, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme kl 19.30, 22 og 05 på sigt. Det vil sige at amningen kl 21 og 23 slåes sammen og bliver kl 22 og amningen kl 01 og 03 trappes helt ud. Det er dog bedre, at du ammer hende både kl 19.30 og igen kl 21 end midt nat - da du kan amme hende den ekstra gang om aftenen, hvor du selv er vågen, men om natten bliver vækket og får din søvn afbrudt...
Det kan sagtens være, at du skal trappe gradvist ud af amningerne kl 01 og 03, så du her starter med at give hende brystet, men afkorter amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende. Så hun vænnes til ikke at drikke større mængder mælk på dette tidspunkt, men lærer at det er okay blot at få en trøstetår og til sidst helt at kunne undvære det.
Og så har du ret i, at nogle familier faktisk har glæde af at tilbyde en flaske om aftenen. Det burde ikke være nødvendigt, når du ammer så meget og både du og din datter er glade for amning - men ikke desto mindre, så virker det rigtig godt i nogle familier. For det første kan far tilbyde flasken sen aften, og det giver dig mulighed for at kunne gå lidt tidligere i seng, og far kan komme lidt mere på banen. Dertil kommer at modermælkserstatning kan mætte mere end modermælk og du kan også tilbyde vælling i denne alder, som hos nogle børn kan mætte ekstra. Så det kan godt forsøges med en flaske sen aften, for at se om det kan give mere sammenhængende nætter for jer. Virker det, er det jo dejligt, har det ingen effekt, så kan I droppe flasken igen.
Det kan også nogle gange være en løsning at far og datter sover sammen i dobbeltsengen, og mor sover i et andet værelse. På den måde kan far give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt og hjælpe jeres datter til ro - og når mor ikke er der, så dufter der ikke af mors mælk, og hun føler sig ikke tiltrukket af brystet men lærer at finde ro på en anden måde, fordi far naturligt ikke kan amme...:)
Og så skal du prøve ikke at sammenligne med de andre børn i mødregruppen - børn er forskellige og familier er forskellige. Og jeres datter er født lidt før tid, var præget af gulsot i starten, har haft problemer med låsninger i nakken osv. og det gør naturligt bare situationen en anden :) Ro på :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske