Svar: Putning og uro om natten

13. februar 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Selmas mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu har fået lyst til at skrive til mig - og tak for de søde ord :)

Det lyder som om, at Selma er en pige, der har rigtig meget brug for tryghed og nærhed, når hun skal sove. Hun har fra hun var få uger gammel haft behov for dit bryst og din favn, og det er helt naturligt, at det er sådan, men stille og roligt skal du naturligt igang med at skabe lidt mere rytme og gradvist vænne hende til at sove mere og mere for sig selv... - og det lyder som om, at I er på vej :)

I hvert fald fortæller du, at hun om dagen sover de fleste af sine lure i barnevognen, og det er super godt. På den måde har hun jo lært at sove uden at være i favn, og det er helt okay, at du ofte skal gå med hende for på den måde at lulle hende til ro... et skridt af gangen :) Derudover fortæller du, at hun om natten vågner to gange og skal ammes, - her har hun brug for at du sidder med hende, ammer hende og derefter sover hun så videre - og som jeg læser dit brev, så kan du nogenlunde her lægge hende fra dig, så hun om natten også sover lidt på afstand af dig.. Jeg læser dit brev sådan, at hun om natten sover i egen seng, kommer op i din favn, når hun skal ammes, og derefter putter du hende så tilbage til egen seng igen. Det er rigtig godt.

Du fortæller, at hun ofte sover omkring kl 21 om aftenen og ofte vågner mellem 08-09 i løbet af morgenen. Det vil sige, at hun ofte sover ca 11-12 timer om natten - og det er faktisk ret meget for hendes alder. Det må hun naturligvis godt, men det betyder faktisk, at hun så ikke kan sove særlig meget om dagen, og at dagen derfor let skrider for jer. Samlet set har hun brug for ca 15 timers søvn, og det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove 3 lure dagligt. Den lange nattesøvn betyder dog, at de tre lure naturligt ikke kan være særligt lange, og at det kan være svært for dig at hjælpe hende til at sove mere om dagen. Det betyder også, at når hun så nogle gange pludselig sover en lang lur på måske 3 timer i løbet af dagen, så bliver det meget svært at få hende til at sove de andre lure, fordi hun jo sammenlagt faktisk har sovet det hun har behov for og hun har stadig brug for de afbræk i løbet af dagen, som flere lure giver hende...

Jeg kan derfor godt forstå, at du synes det er svært at få døgnet til at hænge sammen for både dig og din datter, og i forhold til hendes alder, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at arbejde lidt bevidst på en rytme nu.

Og jeg vil faktisk anbefale dig, at du begynder med lidt skemad. Start med at tilbyde hende lidt grød til frokost, og når hun kan spise ½ dl. og det fungerer godt, maven kan følge med osv. så kan du tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at du giver hende ½ dl. to gange dagligt end 1 dl. eller mere på en gang. Samtidig skal du amme hende som du plejer, så skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag.

Det at du starter med skemad, vil være med til at skabe mere rytme - naturligt ikke lige med det samme, men i løbet af nogle uger. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe nogenlunde faste spisetider for hende, så hendes indre ur gradvist vænnes til at føle sult og behov for mad på faste tider, ligesom hun stille og roligt også skal have faste sovetider...

Og jeg vil anbefale dig, at du begynder at vække hende om morgenen. Normalt skal man jo ikke vække børn som sover, men efter en lang nattesøvn kan du godt forsvare at vække hende, så dagen ikke starter helt så sent. Heller ikke selvom hun er en lille ugle:) Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan vække hende senest kl. 7.30-08, hvis ikke hun er vågnet af sig selv - og du skal naturligvis gøre det kærligt og nænsomt, så hun vågner stille og roligt op. Stå op tidspunktet er netop vigtigt for at resten af dagen kan følge med og ikke skrider for jer. Og når hun bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, at hun tilbydes morgengrød kl ca 08 som en del af hendes faste rytme...

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt og stadig ammes som en fast del af sit putteritual. På sigt vil det være super godt, at hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så får brystet før hun skal sove. På den måde kommer der let til at gå 1-1.5 time imellem at hun tilbydes skemad og bryst og det sikrer hendes behov rigtig godt, samtidig med at hun så stadig får brystet, nærheden osv. som hun ...

Annonce

... naturligt har behov for, for at kunne overgive sig til søvnen bedst muligt og på en tryg måde.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre - ammes evt. igen, når dagen begynder og du vækker hende omkring kl 7.30-8...

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, start med få skefulde og øg langsomt til ½ dl. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18-19: Her tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos - men først, når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil da ammes hun efter behov i stedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca kl 21 som nu - tidspunktet kan variere lidt efter, hvor sent dagens 3. lur ligger...

Sen aften/nat: Ammes...

Jeg kan ikke se, hvornår de to amninger om natten ligger - men hvis du f.eks. ammer hende kl 21 og igen kl 01/02 og 06, så er det meget fint i forhold til hendes alder. Begynder hun at ændre rytme, så hun går tidligere i seng, så vil hun måske have behov for amning omkring midnat og kan ikke vente til kl 01/02... det ser vi til den tid :)

Med hensyn til at overgive sig til søvnen, så er det rigtig fint, at du svøber hende i dynen. Det kunne dog godt lyde som om, at hun ville have glæde af en sovepose, som kunne holde fysisk sammen på hende og hjælpe dig med at flytte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove.. jeg tænker på en voksipose, drømmepose, duni-duo, slee-bee osv. De har mange forskellige navne og fås i mange forskellige kvaliteter til mange forskellige priser. Jeg tænker på en af de typer, hvor hun har armene puttet ned i soveposen. Du kan med fordel amme hende, imens hun ligger i soveposen, så hun ikke oplever skiftet fra din favn så voldsomt, som hun måske gør nu, fordi hun lige nu godt kan "spjætte" med armene, når du flytter hende fra dig og derfor let får vækket sig selv.

Derudover kan det nogle gange hjælpe at amme af to omgang, så du ammer hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og gør hende klar til putning - og så ammer hende igen og først derefter putter hende fra dig...

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at komme tilbage til, at du lægger dig med hende og ammer hende liggende i din seng - så hun igen får lov til at falde i søvn liggende ved siden af dig. Det er et vigtigt skridt mod at lære at sove uden at være i din favn og uden at skulle vugges. så du kan komme væk fra at sidde med hende, vugge hende, hoppe med hende osv. men så hun netop lærer at falde i søvn liggende - samtidig med at hun stadig har dig tæt på... Du må gerne lade hende blive liggende og så selv liste væk fra sengen, når hun sover - hvis du sikrer dig, at hun ikke kan trille ned af din seng, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men netop for at lære hende at falde i søvn uden bevægelse og favn :)

Jeg tænker dog, at det vil blive betydeligt lettere for hende at falde i søvn og overgive sig til søvnen, hvis hendes rytme hjælpes på vej og nattesøvnen måske bliver lidt kortere, så hun naturligt føler sig mere træt og parat til at sove, når hun puttes om dagen. Med hensyn til din sundhedsplejerskes råd om at lægge hende i seng og lade hende ligge der - så må du gerne lægge hende i sengen, så længe hun er glad. Nogle børn har stor glæde af at få lov til at ligge og pludre lidt og bruge sig selv lidt motorisk, før de skal sove. Og hun må som du skriver derfor gerne ligge og lege lidt - uden at du er der. MEN hun skal naturligvis ikke ligge og blive ked af det, så skal du være der, tage hende op og her så amme hende og netop hjælpe hende med at sove - men du skal ikke bruge en time på at putte hende, men netop først amme og putte hende, når hun så tydeligt er klar. Og det vil sige, at hvis hun nogle gange f.eks. godt kan ligge og lege i 30 minutter eller mere, så er hun faktisk ikke klar til at sove der.. Igen tænker jeg at dagsplanen så vil hjælpe dig lidt med at finde ud af, hvornår hun måske er putteklar, så den tid du bruger på putning også kan blive kortet ned :)

Jeg ved ikke om du har min bog om børn og mad, men ellers ville den være rigtig god nu hvor I skal igang med skemaden - vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor