Brev:
Putning og uro om natten
13. februar 2018
Alder:
5 mdr.
Putning og uro om natten
Hej Helen.
Jeg har fulgt dig på sidelinien i nogle år samt har nogle af dine bøger og jeg kan rigtig godt lide din tilgang til børn og omsorg.
Min problematik er omkring putning af min datter på 5 måneder. Hun er skøn og dejlig og er vel det man kalder nem. MEN putningen er ikke så nem, hvis du spørger mig. Siden hun var seks uger har det taget mellem 1-2 timer at putte hende inkl. mad(hun ammes endnu fuldt ud) indtil hun sover dybt og jeg selv kan lægge mig til at sove. her som 5 måneder gammel er vi tættere på 1 time.
Det foregår som regel sådan at vi går i soveværelset med en lille smule lys og Selma ammes. Hun falder i søvn ved brystet efter at have spist af det i 30-40 min. Det er sjældent at hun slipper brystet selv. Når jeg så lægger hende for at sove begynder hun at baske med arme og ben og basker sig selv vågen. Hun er svøbt i en juniordyne da hun for nemt "bryder ud" af babydynen. Jeg forsøger at svøbe hende igen og vugge hende svøbt. For det meste ender det med at jeg skal have hende op og vugge hende før det lykkede at få hende til at sove. Jeg sidder så med hende 10 min eller mere inden jeg lægger hende igen. Nogle gange må dette gentages. Jeg har forsøgt at lægge hende der hvor hun opdager at jeg lægger hende som du skriver i din bog, men dels er det svært, når hun ikke selv slipper brystet og dels bliver hun urolig i kroppen, når hun opdager, at jeg lægger hende. Nogle gange vågner hun så meget op at jeg skal op at gå hende i søvn.
I en periode kunne jeg ligge og amme hende i søvn men det kan jeg ikke mere fordi hun er så urolig i kroppen. Som 4 måneder gammel cirka en måned siden lærte hun at trille både fra ryg til mave og den anden vej, og hun er et meget nysgerrigt barn.
Min sundhedsplejeske foreslog at jeg lagde hende alene i sin seng, men hun ligger og leger, indtil hun bliver ked af det, og hun skal ikke ligge og græde sig i søvn!
Jeg har prøvet at ligge sammen med hende men det er som om hun ikke selv kan finde roen....at jeg skal hjælpe hende med den ved at svøbe hende. Hun bruger desværre ikke sut og puttebamsen leger hun med eller forsøger at suge mælk ud af, hvis jeg giver hende den. Dertil kommer at jeg endnu ikke har fået hende til at sove før ved 21 tiden. Jeg tror hun er det du kalder en ugle.
Har du et godt råd til mig?
Når hun vågner om natten starter benene og armene også som en helikoptor, så der kan jeg heller ikke amme liggende, men skal have hende op i armene. Der er det dog nemmere at lægge hende fra mig.
Hun vågner typisk to gange om natten og skal spise og hun vågner mellem otte og ni om morgenen.
Supplerende kan jeg fortælle, at hun endnu ikke har nogen fast rytme om dagen. Hun bliver puttet, når hun har været vågen mellem to og to en halv time (mindre naturligvis hvis hun virker træt) og nogle gange sover hun 40 min andre gange tre timer. hun vugges i søvn i barnevognen hvor hun sover de fleste lure. Det er ikke til at finde et mønster i, hvornår hun sover de lange lure, men typisk sover hun kun en halv time mellem fem og seks om aftenen. Vi skal til at starte grød så småt op, men det virker til, at hun har sart mave, så det bliver med babysteps.
Jeg håber, du kan finde hovede og hale i mit brev, samt at du har nogle råd til mig.
Med venlig hilsen
Selmas mor