Svar: 5 mdr og dagsrytme
17. januar 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Ingrids mor
Tak for dit brev, det er rigtig fint at du skriver tilbage. Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar :)
Det lyder som om, at jeres datter lige nu har en lidt tidlig søvnfase - det vil sige, at hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennnem og går tidligt i seng, og med den alder hun har, så vil jeg ikke gøre en masse for at ændre på dette. I kan forsøge at rykke hendes puttetidspunkter hele dagen igennem, men lykkes det ikke, så er der ikke nogen grund til at kæmpe med hende, for det vil ofte være at kæmpe uden succes, fordi hun ikke er ældre end hun er, hun er for lille/ung...
Hun lyder til at trives med sin tidlige rytme - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer. Det er dog sådan, at det ofte går bedst, hvis også mor eller far er morgenmennesker, for det er naturligvis svært for jer at starte dagen allerede kl 05-06, hvis I er B-mennesker og trives bedre med at sove lidt længere.. Og jeg kan godt forstå, hvis I synes det er for tidligt at starte dagen, men lige nu lyder det som om, at det må være sådan - og så tænker jeg, at tiden arbejder lidt for jer.
Hun bliver naturligt bedre til at holde sig vågen i længere tid. I takt med at hun bliver ældre, så bliver hendes vågenperiode naturligt længere og mere aktive perioder og om en måned vil det sandsynligvis allerede se lidt anerledes ud :) Lige nu kan hun ikke holde sig vågen i mere end ca 2 timer af gangen, og så skal I naturligvis putte hende, når hun viser behov for det. Det er synd, hvis I holder hende vågen mod hendes vilje, så bliver hun overtræt, får sværere ved at falde i søvn og vil ofte også sove dårligere og mere uroligt efterfølgende. Så det er vigtigt også at ramme det tidspunkt, hvor hun er træt og dermed parat til at sove. Det lærer hende også på sigt at fornemme og mærke trætheden og føle sig parat til at sove, når hun så puttes :)
Det I skal være opmærksomme på er naturligvis, at hun har en alder nu, hvor hun nogle gange godt kan gabe, fordi hun keder sig og har brug for at der skal ske noget, så det er ikke altid at gab betyder, at hun er træt og skal sove. Nogle gange skal hun aktiveres og så puttes ½ time senere. Men andre gange så betyder gab jo træthed, og så skal hun naturligvis have lov til at sove :)
Det er også helt naturligt, at hun efter en lur på et par timer vågner op og har brug for brystet - og derfor skal du amme hende, når hun vågner. Det vil så naturligt spille ind på hendes indtag af skemad, så hun måske ikke har så meget appetit, når du så efterfølgende prøver at tilbyde hende dette - og lige nu lyder det fint, at du forsøger at holde en pause. Du kan godt holde pause fra skemaden et par dage, for at se om det kan give lidt mere ro hverdagen igen. Du kan evt. give hende et stykke agurk, melon eller lignende (som du kan hjælpe hende med at holde), så hun får lidt at sutte på, og du dermed forsøger at bibeholde lidt interessse for at smage på andet end mælk. Men det er helt okay at holde pause med skemaden og så starte op igen om nogle dage (3-7 dages pause kan nogle gange være fint).
Og så vil det være rigtig godt, hvis du stadig kan tilbyde hende brystet, før hun bliver lagt til at sove. Det vil sige, at du f.eks. kan amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af sin lur. Herefter kan I lege, tumle, pludre, hygge jer osv. Og før hun så skal sove, så bliver hun skiftet, ammet igen og derefter puttet. Hun kan ammes fra modsatte bryst før hun skal sove. Amningen før lur skal ses som et tilbud, hvor hun nogle gange vil tage imod og spise godt, andre gange vil hun ofte kun die kortvarigt og tage en "tørstslukker", og atter andre gange vil hun måske afvise brystet, fordi hun ikke har brug for mere mælk.
Hvis hun kun har taget toppen fra det ene bryst, før hun faldt i søvn, så kan du lægge hende til dette bryst næste gang du ammer, så du sikrer at hun spiser godt i bund der - og derefter kan du så tilbyde modsatte bryst - igen før hun skal sove. På sigt vil det være rigtig godt, hvis mælk og det at blive ammet indgår som en fast del af hendes putteritual, og det at få skemad og vand af kop indgår i rytmen, når hun vågner og har sovet en lur. Men da hun ikke er ældre end hun er, er det helt naturligt, at rytmen lige nu er anerledes. Du skal naturligvis gøre det, som fungerer bedst for jer og som får hverdagen til at hænge bedst sammen :)
Det lyder som om, at hun lige nu trives med de tre lure dagligt, hvilket også er helt alderssvarende. Man kan godt overveje, om hun vil trives med 4 lure i stedet, så hun får en ekstra lur om aftenen, kommer op og har en vågenperiode og så går senere i seng - fordi det nogle gange kan gøre, at hun så sover lidt længere om morgenen. Men hun lyder til at gå til ro for natten, når klokken er ca 19-19.30 og lyder ikke til at vågne op i løbet af aftenen - og derfor synes jeg umiddelbart at det vil være synd at tage hende op her. Det betyder naturligt, at hun så står tidligt op om morgenen, men som sagt kan det sagtens ændre sig, og I risikerer at kæmpe en masse til ingen nytte, da hun ikke er ældre end hun er.
Så mit råd vil umiddelbart være, at I lige nu forsøger at følge hende og de behov som hun virker til at give udtryk for - det vil sige at dagsplanen så ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes liggende i mors seng, indtil I står op.
Er aktiv, leger, tumler, pludrer, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Morgen 08: Ammes og puttes til dagens 2. lur - sover som nu ca. til 10.30 til 11.
Formiddag 10.30-11: Vågner og ammes - da hun har sovet en god lang lur og naturligt derfor er sulten/tørstig.
I leger, tumler, pludrer. Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet - men I kan også springe badet over, hvis det lige nu ikke fungerer.
Frokost 12: Her kan forsøges med grød, men lige nu springes det over, så hun ikke føler sig presset og bliver ked af det.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 (nogle gange lidt senere, som det nu kan passe ind)
Eftermiddag 15-15.30: Ammes - er igen naturligt sulten/tørstig, når hun vågner af sin middagslur
Er aktiv, tumler, pludrer, leger, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til dagens 3 lur ca kl 16.30-17... Hvis hun er ammet før hun puttes her og ikke har sovet mere end 45 minutter på dette tidspunkt, behøver hun måske ikke amning igen med det samme, når hun vågner.
Aften 17.30-18: her tilbydes lidt grøntsagsmos - men også nu kan dette måltid sættes på pause i nogle dage, så hun atter virker parat.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 22: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 02: Ammes og sover videre
Der er i denne plan naturligt en del amninger. Dette fordi du fortæller, at jeres datter lige nu virker til at have behov for brystet hyppigere i løbet af dagen, og det fungerer ikke så godt med skemaden - og samtidig er hun begyndt at kunne sove lidt længere søvnstræk om natten. Der sker altså nogle ændringer som meget vel kan hænge sammen med at hun indtager mere mælk i dagtimerne, og det må hun naturligvis gerne.
Det er her også vigtigt at indskyde, at der jo ikke er tale om hovedmåltider hver gang hun dier ved brystet. Nogle gange spiser hun længe og effektiv og spiser således et egentligt måltid (hvilke der gerne må være 6 af i døgnet) og derudover melder hun sig nogle gange og dier kortvarigt og får på den måde lidt tørstslukkende mælk, ligesom brystet naturligt hjælper hende med at koble fra og finde søvnen. Også om eftermiddagen til den 3 lur, må du gerne vælge at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng, netop for med brystet og roen at hjælpe hende til at overgive sig til søvnen der, så hun får sovet - den 3. lur er naturligt vigtigt også i forhold til hendes puttetidspunkt og rytme generelt.
Hvis du begynder at tilbyde hende brystet to gange mellem hver lur, så vil dette være med til at øge din mælkeproduktion, fordi hyppigheden af amning sætter mælkeproduktionen op. Og det vil derfor også kunne gøre, at hun fremadrettet ikke bliver så frustreret om aftenen - både fordi hun jo har fået en del mælk i løbet af dagen, men også fordi mælken vil flyde lettere til hende, når hun så bliver lagt til, netop fordi der er mere mælk.
Det kan også betyde, at du gradvist hen af vejen får lettere ved at skabe en rytme, hvor hun ikke behøver brystet, når hun vågner, men netop bedre vil være parat til lidt skemad, og vand af kop - og hvor du så naturligt ammer hende før hun skal sove. Det er klart, at hvis hun f.eks. har spist hos dig kl 11, fået grød kl 12 og så er puttet til lur kl 13 uden mælk, så vil hun være rigtig sulten kl 15-15.30, hvorfor det naturligt bliver sværere ikke at amme hende der. Det vil jo være hendes ammetidspunkt, hvis hun er ammet kl 11, så skal hun ammes igen kl 15... Hvis du derimod kommer ind i en rytme, hvor hun ammes før lur, så hun er ammet kl 11 og igen kl 13, så vil hun naturligt bedre kunne undvære brystet kl 15, men vil have brug for at blive ammet igen kl ca 16.30-17, hvor hun så skal sove sin 3. lur... På den måde kan det at amme hende af flere omgange lige nu på sigt godt hjælpe jer ind i en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og får mælk som en fast del af sit putteritual :)
Det er ikke nogen god idé at trække hende unødigt længe mellem lurene, for så bliver hun som nævnt overtræt, får sværere ved at sove, sover dårligt efterfølgende - og så er det at I også risikerer en langvarig skrigetur, hvor hun bare er rigtigt træt og bare ikke kan finde ro, heller ikke koncentrer sig om at spise, og det hele går op i hat og briller. Derfor skal I heller ikke være rigide i forhold til tidspunkter, men også forsøge at putte hende efter de signaler hun sender, og det I fornemmer er nødvendigt... jeg ved godt, at det er svært. Rytmen er lavet mere som en rettesnor for, hvordan det kan skrues sammen :)
I kan naturligvis også vælge at give hende en flaske om aftenen, fordi det kan give mor lidt ro og få far på banen, hvilket kan være en god prioritering. Hvis I ønsker at hun skal passes af far eller andre før hun er så gammel, så kan det også være en god idé at vænne hende til flaske nu, så hun vil acceptere den, når det er aktuelt. MEN jo mere flaske du giver, jo mere vil det påvirke din mælkeproduktion, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes, hvilket naturligvis også er en overvejelse som du skal tage med dig...
Jeg håber at disse tanker hjælper jer lidt videre på vej - og vil også anbefale jer tre af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om amning og flaske" og "Helens bog om gråd og trøst" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske