5 mdr og dagsrytme

17. januar 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 mdr og dagsrytme

Kære Helen

Tusind tak for svaret på mit første brev! Det var virkelig noget, vi konkret kunne bruge til noget. Jeg synes virkelig den dagsrytme for Ingrid som du foreslår virker rigtig god og som noget jeg virkelig gerne vil arbejde hen imod. Jeg har dog nogle spørgsmål til den.

Helt overordnet er vores store udfordring at få lagt Ingrid senere i seng om aftenen, så hendes ca. 10 timers søvn om natten kan ligge lidt senere, og vi ikke skal så pokkers tidligt op. Udfordringen her er, at det er så svært at holde hende vågen i meget mere end 2 timer ad gangen og det er sådan hele dagen igennem, også til aften. Efter 1 time er hun pylret, efter 1,5 kan hun KUN sidde på arm, og græder også ofte. Jeg fornemmer at det er træthed, men også at hun allerede igen har brug for mad (bryst).

Du foreslog et bad til mellem formiddag og middagslur for at forlænge denne vågenperiode. Jeg har prøvet dette af nogle dage, og jeg synes udfordringen er, at hun ofte når at blive så træt, at det ikke er så sjovt med det bad. Men jeg ved ikke, om hun bare skal vænnes til det? Vi har også tænkt at den vågenperiode der er imellem eftermiddagsluren/powernap eller middagsluren og at hun bliver lagt til natten måske hellere er den der skal forlænges så hun kan blive lagt senere? Eller er det forkert at tænke sådan fordi hele rytmen (fra start) skal rykkes og derfor bedre at holde hende længere vågen mellem formiddag og middag? Ligenu synes jeg vi kæmper med bare at holde hende vågen 2 timer og 15 min bare uanset hvornår på dagen... Har du nogle ideer til hvordan?

En anden udfordring ved dagsrytmen du foreslår er, at jeg synes hun virker meget sulten mellem amninger. Det er især kritisk efter både formiddags og middagslur. Du skriver at hun kan have behov for amning efter formiddagslur, og det har hun konsekvent, så det får hun. Hun vågner ofte 10.30-11 og når vi så når til omkring 11.30-12, hvor hun skal have grød virker hun allerede træt og uoplagt, og hun er nu begyndt at afvise måltidet...

Jeg ved ikke om det er fordi vi er gået for hurtigt frem med måltid nr. 2 eller om det er tidspunktet der er galt? Hvad tænker du om det? Jeg har holdt en pause med skemad 1 dag, og tænker at forsøge mig igen imorgen, eller synes du vi skal holde en længere pause eller slet ikke? Eftermiddag skal hun ifølge din plan først ammes længere hen af eftermiddagen (sen eftermiddag 17) og evt. forbindelse med at hun bliver lagt til sen lur. Det kan hun dog slet ikke vente på. Hun er sulten når hun vågner eller i hvert fald max. 1/2 time efter. Det resulterer så ofte i at hun ikke bliver ammet inden 3. lur, hvis hun får sådan en, men så er sulten igen, når hun vågner ...

Annonce

... eller igen senere på eftermiddagen.

Når klokken så nærmer sig 18 er hun ret træt, og igen sulten virker det til. Det burde jo være fint i forhold til skemad, men dette er hun også begyndt at afvise (ligesom til middag). Efter et par skefulde græder hun, og så stopper vi. Så de sidste par aftener har jeg været nødt til at amme hende der omkring kl. 18, for der var simpelthen for lang tid til at hun skulle lægges til natten og dermed ammes (helst 19.30-20 ifølge din plan). Det har dog været tæt på umuligt at holde hende vågen til bare 19.30, og den er ofte 19-19.15. Igen kommer problemet jo så, at der ikke rigtig er så meget mælk (også fordi hun vil amme så meget nu om eftermiddag/aftenen), og nedløbet er langsomt, og så har vi skrigturen... Vi prøvede en flaske MME igår aftes, men den gad hun ikke rigtig (selvom hun jo har taget sådan en tidligere, men dog nogle måneder siden jo).

Om natten har jeg faktisk fået reduceret antal amninger, og i stedet begyndt bare at trøste og putte, så vi nok i alt er oppe på 3 amninger. Tidlig aften (ofte kan den ikke strækkes længere end kl. 22 før hun vågner første gang), midt nat og tidlig morgen/nat. Dog vågner hun jo stadig en del derimellem og skal også op og trøstes nogle gange, men ellers så skal hun bare lige have sut og puttes lidt ind i dynen igen. Vi har snakket om at prøve at flytte hende ind på eget værelse, bare for at forsøge et eller andet, er det en ide?

For overbliks skyld får du lige dagsplan som den nu ser ud:

05-06: vågner fra natten, bliver ammet i sengen, men falder ikke i søvn igen.

08: bliver lagt til formiddagslur. Sover ofte 2,5-3 timer.

10.30/11: vågner, ammes

11.30/12: har haft forsøgt med grød, men holder pause for en dag

13-13.30: bliver lagt til middagslur. Det er nogle gange lykkes mig at holde hende vågen 2,5 time, så hun først bliver lagt 13.30

15/15.30: vågner, forsøger at strække tiden til amning, men ender oftest med amning efter 30 minutter

16.30/17 ca.: det lidt forskelligt om hun får 3. lur, og hvad tid den ligger. Nogle gange ammer jeg lidt inden hun skal sove.

17/17.30: vågner. Igen prøver jeg at undgå amning, men ender ofte med det et eller andet tidspunkt mellem hun vågner og kl. 18-18.30.

18: har forsøgt med mos, men holder pause for en dag.

19/19.30: bliver lagt til natten med amning

Jeg håber du kan hjælpe endnu en gang. Skal vi gribe det anderledes an det med at holde hende vågen i længere tid? Skal vi gå langsommere til værks? Eller bare holde brokkeriet ud den ekstra time fordi hun i teorien godt bør kunne holde sig vågen i 3 timer? Eller er der en måde at lære hende det på?

Mange hilsner fra
Ingrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder