Svar: Sove sammen eller hver for sig

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er det ikke noget problem, at du ammer din datter i søvn, hvis hun derefter så kan sove 3-4 timer, vågner og er parat til at die igen. MEN, hos jer lyder det som om, at hun begynder at blive afhængig af dit bryst i munden eller afhængig af din favn for at sove, og det er derfor en god idé, at du nu forsøger at arbejde på at der går lidt længere tid imellem hendes amninger, så hun kan få sovet mere sammenhængende og så du også selv kan få lidt sammenhængende søvn. Det lyder hårdt, hvis du ammer hende 8-10 gange mellem kl 20-06...

Det er helt naturligt, at din datter i en alder af 4 måneder stadig viser stort behov for tryghed og nærhed. Men det er naturligvis uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove i din favn og med dit bryst. Om dagen har du naturligt forskellige praktiske ting, der skal laves, og det er vigtigt, at du kan udnytte de tidspunkter, hvor hun sover - og om natten har du også selv brug for at få din søvn.

Det kan være en god idé at svøbe hende. Når hun bliver svøbt, så vil hun føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det kan også være at putte hende i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være puttet i en sovepose vil kunne hjælpe hende til holde fysisk sammen på sig selv - og det vil gøre skiftet mellem din favn og ned i sengen, hvor hun skal sove, mindre svært for hende.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at hun ikke må falde for meget i søvn, når hun ammes, så du skal holde hende igang ved brystet. Det er også vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke "slatspiser" i løbet af dagen, hvilket hun godt kan have tendens til med den alder hun har nu. Jf. tidligere brev/svar om dette :) Derfor kan det være en god idé, at du ammer hende af to omgange i dagtimerne, så du sikrer dig, at hun fyldes tilstrækkeligt op hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.

Det vil sige, at du kan amme hende, skifte hendes ble og i forbindelse med at du skifter hende, så kan du svøbe hende, og derefter så ammer du hende igen - og først der flytter du hende fra dig. Når du lægger hende fra dig, så skal det være før hun falder i så dyb søvn, at hun ikke registrerer, at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så mærker hun et skift og bliver forskrækket og vågner så op og er ked af det... Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se på hende, se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen ...

Annonce

... er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften. Giv hende evt. en sut, som erstatter brystet og hjælper hende med at lulle sig ind i søvnen. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, vug hende stille og hjælp hende ind i søvnen lige der, hvor hun registrerer, hvor hun ligger, at hun ikke længere er i din favn og at hun ikke længere har dit bryst i munden.

Brug denne metode både dag og aften. Og når du ammer hende sen aften, før du selv går i seng, så sæt dig med hende, am hende godt, gerne fra begge side, evt. med en skiftning imellem og put hende så tilbage i egen seng og lad hende sove videre der. Så hun netop er på afstand af dig og ikke ligger foran mælkebaren :) Det er naturligt sværere at undvære mælken, hvis hun kan dufte den tæt på.

Du kan evt. koble hendes seng til din seng, så du stadig kan være tæt ved hende, men så hun ligger i egen seng. Du kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. så hun mærker at du er der, men så du netop hjælper hende videre i egen seng og uden at ligge helt tæt med dig. Hvis I har en side-by-side-seng, så er det oplagt at I bruger denne, hvis hun stadig kan være i den. Alternativt kan I tage den ene side af tremmesengen og koble den til din seng, men I skal dog sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er dog en rigtig god idé, at I nu bevidst arbejder på at hun sover i egen seng og ammes færre gange i døgnet.

Hvis hun stadig søger brystet meget hyppigt, og hun trods hyppig amning virker brystsøgende og svær at berolige, så kan det naturligvis også være tegn på, at hun begynder at have behov for noget andet mad. Da hun kun er 4 måneder, vil det være rigtig godt, at du sikrer hende mælkeindtag netop ved at amme hende hyppigere, men hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så vil det være tid til at begynde med lidt grød og mos.. den tanke skal du derfor også have med dig nu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så ja - det er ikke nogen god idé, at du fortsat ammer hende så mange gange hver nat og undervejs i hendes søvn. Det er vigtigt, at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at få bryst eller være i favn... Og hun bør ammes 6-8 gange i døgnet, svarende til at hun spiser hver 3-4 time...

Og ja, det kan godt hjælpe at putte hende i egen seng, på afstand af mælkebaren, det er i hvert fald et forsøg værd og et godt sted at starte :)

Det er vigtigt her også lige at nævne, at det ikke anbefales, at I sover tæt sammen om natten - det er af hensyn til at forebygge vuggedød. Det er en god idé at sove i samme rum, men ikke i samme seng, med mindre du har en meget stor seng, og der er rigeligt med plads, ligesom hun skal sove med sin egen dyne...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!