Svar: Sove sammen eller hver for sig
25. juli 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er det ikke noget problem, at du ammer din datter i søvn, hvis hun derefter så kan sove 3-4 timer, vågner og er parat til at die igen. MEN, hos jer lyder det som om, at hun begynder at blive afhængig af dit bryst i munden eller afhængig af din favn for at sove, og det er derfor en god idé, at du nu forsøger at arbejde på at der går lidt længere tid imellem hendes amninger, så hun kan få sovet mere sammenhængende og så du også selv kan få lidt sammenhængende søvn. Det lyder hårdt, hvis du ammer hende 8-10 gange mellem kl 20-06...
Det er helt naturligt, at din datter i en alder af 4 måneder stadig viser stort behov for tryghed og nærhed. Men det er naturligvis uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove i din favn og med dit bryst. Om dagen har du naturligt forskellige praktiske ting, der skal laves, og det er vigtigt, at du kan udnytte de tidspunkter, hvor hun sover - og om natten har du også selv brug for at få din søvn.
Det kan være en god idé at svøbe hende. Når hun bliver svøbt, så vil hun føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det kan også være at putte hende i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være puttet i en sovepose vil kunne hjælpe hende til holde fysisk sammen på sig selv - og det vil gøre skiftet mellem din favn og ned i sengen, hvor hun skal sove, mindre svært for hende.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at hun ikke må falde for meget i søvn, når hun ammes, så du skal holde hende igang ved brystet. Det er også vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke "slatspiser" i løbet af dagen, hvilket hun godt kan have tendens til med den alder hun har nu. Jf. tidligere brev/svar om dette :) Derfor kan det være en god idé, at du ammer hende af to omgange i dagtimerne, så du sikrer dig, at hun fyldes tilstrækkeligt op hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten.
Det vil sige, at du kan amme hende, skifte hendes ble og i forbindelse med at du skifter hende, så kan du svøbe hende, og derefter så ammer du hende igen - og først der flytter du hende fra dig. Når du lægger hende fra dig, så skal det være før hun falder i så dyb søvn, at hun ikke registrerer, at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så mærker hun et skift og bliver forskrækket og vågner så op og er ked af det... Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se på hende, se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften. Giv hende evt. en sut, som erstatter brystet og hjælper hende med at lulle sig ind i søvnen. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, vug hende stille og hjælp hende ind i søvnen lige der, hvor hun registrerer, hvor hun ligger, at hun ikke længere er i din favn og at hun ikke længere har dit bryst i munden.
Brug denne metode både dag og aften. Og når du ammer hende sen aften, før du selv går i seng, så sæt dig med hende, am hende godt, gerne fra begge side, evt. med en skiftning imellem og put hende så tilbage i egen seng og lad hende sove videre der. Så hun netop er på afstand af dig og ikke ligger foran mælkebaren :) Det er naturligt sværere at undvære mælken, hvis hun kan dufte den tæt på.
Du kan evt. koble hendes seng til din seng, så du stadig kan være tæt ved hende, men så hun ligger i egen seng. Du kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. så hun mærker at du er der, men så du netop hjælper hende videre i egen seng og uden at ligge helt tæt med dig. Hvis I har en side-by-side-seng, så er det oplagt at I bruger denne, hvis hun stadig kan være i den. Alternativt kan I tage den ene side af tremmesengen og koble den til din seng, men I skal dog sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er dog en rigtig god idé, at I nu bevidst arbejder på at hun sover i egen seng og ammes færre gange i døgnet.
Hvis hun stadig søger brystet meget hyppigt, og hun trods hyppig amning virker brystsøgende og svær at berolige, så kan det naturligvis også være tegn på, at hun begynder at have behov for noget andet mad. Da hun kun er 4 måneder, vil det være rigtig godt, at du sikrer hende mælkeindtag netop ved at amme hende hyppigere, men hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så vil det være tid til at begynde med lidt grød og mos.. den tanke skal du derfor også have med dig nu :)
Så ja - det er ikke nogen god idé, at du fortsat ammer hende så mange gange hver nat og undervejs i hendes søvn. Det er vigtigt, at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at få bryst eller være i favn... Og hun bør ammes 6-8 gange i døgnet, svarende til at hun spiser hver 3-4 time...
Og ja, det kan godt hjælpe at putte hende i egen seng, på afstand af mælkebaren, det er i hvert fald et forsøg værd og et godt sted at starte :)
Det er vigtigt her også lige at nævne, at det ikke anbefales, at I sover tæt sammen om natten - det er af hensyn til at forebygge vuggedød. Det er en god idé at sove i samme rum, men ikke i samme seng, med mindre du har en meget stor seng, og der er rigeligt med plads, ligesom hun skal sove med sin egen dyne...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske