Svar: Vågner tidligere og tidligere
31. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du er glad for brevkassen :)
Det er vigtigt, at I nu forsøger at øge jeres drengs indtag af skemad og vand af kop i løbet af dagen. Nu hvor han er 6 måneder, så skal han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, han skal have mad i hånden, grovere grødtyper, flere former for grøntsager, begynde med kød, fisk osv. i mosen.. alt sammen med til på sigt at give en bedre mæthed hele dagen igennem. Og det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mad og mælk/væske nok dag og aften :) At han nu begynder at vågne tidligere og søger brystet en ekstra gang om natten, kan godt være et tegn på, at han har brug for mere mad hele dagen igennem...
Derudover kan det ofte være en god idé i 6 måneders alderen at amme af to omgange om aftenen. Nogle børn har tendens til at blive ammet, puttet og så vågne op efter 30-40 minutter og søge brystet igen - og dette kan man nogle gange undgå ved at amme, skifte ble, og amme igen og derefter putte. Du kan derfor prøve, om dette kan hjælpe jer, så han måske sover et lidt længere søvnstræk, når han bliver puttet. Og så skal han som nu ammes sen aften og igen tidlig morgen...
I må gerne forsøge at holde fast i, at han ikke skal ammes tidligere og tidligere om natten, men arbejde lidt på, at han først få mælk igen omkring kl 05. Men det kommer dog lidt an på, hvornår han får sin sene aftenamning, for hvis den ligger kl 22, så er det jo rigtig fint, at kunne sove til kl 04... Ligger den først kl 24, så vil det dog være godt, hvis han kan sove mere end 4 timer og måske først blive ammet kl 06... Det vigtigste er dog ikke så meget hvad tid amningerne ligger på, men mere, at han kan nøjes med de to amninger - altså sen aften og tidlig morgen, så han netop ikke begynder at øge sit mælkeindtag om natten igen...
I skal altså forsøge at finde balancen mellem at give ham skemad og vand nok i løbet af dagen og samtidig også stadig amme ham 6 gange i døgnet, med en rytme hvor han så vidt muligt lærer at sove 5-6 timer om natten.. Nogle børn tager deres længste søvnstræk om aftenen og bliver f.eks. ammet kl 20 og sover så til kl 02, hvor de ammes igen, sover til 06 og ammes der - og en sådan rytme vil også være okay.
Det er ikke dumt at tilbyde brystet, han skal stadig have bryst tidlig morgen og det er netop fint at amme ham f.eks. kl 05, for at sikre, at han kan sove videre og ikke vågner og starter dagen allerede der...
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske