Svar: Vågner tidligere og tidligere

31. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du er glad for brevkassen :)

Det er vigtigt, at I nu forsøger at øge jeres drengs indtag af skemad og vand af kop i løbet af dagen. Nu hvor han er 6 måneder, så skal han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, han skal have mad i hånden, grovere grødtyper, flere former for grøntsager, begynde med kød, fisk osv. i mosen.. alt sammen med til på sigt at give en bedre mæthed hele dagen igennem. Og det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mad og mælk/væske nok dag og aften :) At han nu begynder at vågne tidligere og søger brystet en ekstra gang om natten, kan godt være et tegn på, at han har brug for mere mad hele dagen igennem...

Derudover kan det ofte være en god idé i 6 måneders alderen at amme af to omgange om aftenen. Nogle børn har tendens til at blive ammet, puttet og så vågne op efter 30-40 minutter og søge brystet igen - og dette kan man nogle gange undgå ved at amme, skifte ble, og amme igen og derefter putte. Du kan derfor prøve, om dette kan hjælpe jer, så han måske sover et lidt længere søvnstræk, når han bliver puttet. Og så skal han som nu ammes sen aften og igen tidlig morgen...

I må gerne forsøge at holde fast i, at han ikke skal ammes ...

Annonce

... tidligere og tidligere om natten, men arbejde lidt på, at han først få mælk igen omkring kl 05. Men det kommer dog lidt an på, hvornår han får sin sene aftenamning, for hvis den ligger kl 22, så er det jo rigtig fint, at kunne sove til kl 04... Ligger den først kl 24, så vil det dog være godt, hvis han kan sove mere end 4 timer og måske først blive ammet kl 06... Det vigtigste er dog ikke så meget hvad tid amningerne ligger på, men mere, at han kan nøjes med de to amninger - altså sen aften og tidlig morgen, så han netop ikke begynder at øge sit mælkeindtag om natten igen...

I skal altså forsøge at finde balancen mellem at give ham skemad og vand nok i løbet af dagen og samtidig også stadig amme ham 6 gange i døgnet, med en rytme hvor han så vidt muligt lærer at sove 5-6 timer om natten.. Nogle børn tager deres længste søvnstræk om aftenen og bliver f.eks. ammet kl 20 og sover så til kl 02, hvor de ammes igen, sover til 06 og ammes der - og en sådan rytme vil også være okay.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke dumt at tilbyde brystet, han skal stadig have bryst tidlig morgen og det er netop fint at amme ham f.eks. kl 05, for at sikre, at han kan sove videre og ikke vågner og starter dagen allerede der...

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder