Svar: Vores datterbliver utroligt ulykkelig når hun bliver puttet om aftenen

26. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og beklager svartiden - jeg har været på babymesse de sidste dage og har derfor ikke kun svare breve i brevkassen :)

Det lyder som om, at I har fået skabt lidt mere rytme, siden du skrev til mig sidst. Jeres datter bliver ikke vækket kl 08, som jeg foreslog - men heller ikke først kl 12, som naturligt er for sent for hende (og jer), i stedet starter hun nu dagen omkring kl 09, og det er super fint for hendes alder. Det lyder så godt.

Du fortæller, at hun ofte puttes kl ca 21.30, hvor hun har svært ved at overgive sig til søvnen, så hun sover ofte omkring kl 22, som jeg læser dit brev - og det betyder, at hun sover ca 11 timer om natten. Samlet har hun behov for små 15 timers søvn i døgnet og det betyder, at der således er plads til 4 timers dagssøvn - som ofte vil være fordelt på 3 lure, nogle gange 4 lure - og det betyder, at en lur godt kan vare 45 minutter, andre gange 1.5 time, det afhænger helt af hendes rytme... Da hun sover en ret lang nattesøvn, kan du således ikke regne med, at hun vil sove meget lange dagslure.. og det er netop vigtigt, at hun får sine afbræk i løbet af dagen, så hun kan få koblet fra, bearbejde alle dagens indtryk osv.

Du fortæller også, at hun får mad, når hun puttes 21.30, og derefter sover hun til kl 04, nogle gange helt til klokken 06, hvor hun så får mælk igen. Det betyder, at hun faktisk sover 6-8 timer uden mælk om natten? Hun springer altså 1-2 mælkemåltider over om natten... Det igen vil naturligt betyde, at hun om dagen ikke kan sove særligt lange lure, fordi hun er nødt til at spise hyppigt om dagen, for at få sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket. Samtidig sover hun så ofte ca 5 timer, før hun så vågner og får mælk igen - igen et meget langt søvnstræk uden mælk, som naturligt gør, at hun resten af dagen er nødt til at spise hyppigt, for at få sit behov dækket :)

At hun har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen kan både handle om hendes dagsrytme, søvnen om dagen, hendes ...

Annonce

... puttetidspunkter, spisetidspunkter, aktivitetstidspunkter osv. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på, hvordan natten forløber og også hvor parat hun er til at blive puttet om aftenen...

Det kan også skyldes, at hun lige nu gennemgår en stor udvikling, som gør, at det er rigtig svært for hende at koble fra både motorisk og mentalt - og her er det rigtig godt, at I derfor forsøger at skærme hende, hjælper hende med at slippe dagen og alle oplevelserne og også hjælper hende til fysisk ro. Det lyder som om, at slyngevuggen virker for hende - og lidt som om, at I derfor lige nu må fortsætte denne rutine. Jeg tænker, at tiden nok arbejder lidt for jer... :)

Det kan nogle gange hjælpe at give hende mælk af to omgange. Så hun får mælk, bliver skiftet, får mælk igen og først derefter puttes. Det kan nogle gange gøre, at I så kan undvære den opvågning der kommer efter 20-30 minutter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også nogle gange være en idé, at I lægger jer med hende og giver hende bryst eller flaske i dobbeltsengen imens I ligger tæt ved siden af hende - og så er parate, når hun efter 20-30 minutter, viser tegn på at ville vågne op. Her kan I så med jeres hænder, hjælpe hende til fysisk ro, evt. tilbyde hende mælk igen og på den måde med det samme lulle hende ind i søvnen, før hun vågner for meget op.

Og da I giver flaske, kan I også nogle gange udnytte dette til at putte hende i tremmesengen og lade hende få flasken imens hun ligger der - fordi det hjælper hende til at falde i søvn, der hvor I ønsker hun skal sove. Hvis hun får flaske i jeres favn og derefter flyttes til seng, slyngevugge, barnevogn eller lignende, så kan det nogle gange gøre, at hun vågner og er ked af det, fordi hun oplever at ligge et andet sted, end hun faldt i søvn og det gør hende utryg. I kan derfor med fordel putte hende med mælk, der hvor I ønsker, at hun skal sove...

Jeg håber, at I kan bruge disse overvejelser lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.