Vores datterbliver utroligt ulykkelig når hun bliver puttet om aftenen

26. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vores datterbliver utroligt ulykkelig når hun bliver puttet om aftenen

Kære Helen,

Vi har tidligere haft skrevet til dig ang. vores datter, som nu snart er fem måneder gammel, som har haft en lidt hård start og generelt har haft en del problemer mht. søvnen.

Desværre hjalp dit tidligere svar/guide, om at vække vores datter lidt tidligere på morgenen, så hun ikke sov så meget om natten men i stedet sov noget mere om dagen, ikke på vores datter. Det betød desværre bare, at hun så fik fire timers mindre søvn i døgnet, da hun stadig ikke kunne sove mere om dagen og så samtidig fik de fire timer mindre om formiddagen, hvor vi så vækkede hende kl. 08 i stedet for kl. 12.

Men nu skriver jeg så lige i forbindelse med et andet problem, som vi pt oplever.
Vores datter sover stadig ikke rigtigt længere lure end præcis 45 minutter om dagen - hun kan ligesom ikke selv komme videre i søvnperioderne og vi skal stå klar til at vugge hende eller køre med barnevognen når vi når til omkring de 45 minutter for at være heldige til at få hende til at sove lidt videre (gerne med 5-10 minutters opvågning). Det er én ting men en anden ting er så, at hun er begyndt at blive så utrolig ked af det om aftenen når vi putter hende.

Vi prøver at gøre det på en god stille og hyggelig måde, hver aften men lige lidt hjælper det desværre.
En normal aften ser således ud:

Hun får mos (ved en 19-20 tiden i forbindelse med at vi spiser) og vi leger og hygger lidt hvorefter hun så ca. kl. 21.30 bliver gjort natklar - får natdragt på, vi går ind med hende i soveværelset, hvor vi trækker gardinerne for, slukker lyset og hun så får en god portion MME med dynen over sig i armene enten mig eller hendes far.

Derefter synger vi en godnatsang og ligger hende så over i slyngevuggen - men her er det så at det går "galt". Hun bliver sur og ofte også rigtig ked af det og græder (med tårer). Vi prøver at trøste og snakke anerkendende til hende og det lykkedes os da også, at få hende til at sove efter 10-15 minutter ...

Annonce

... (nogle gange lidt mere og op imod 20-30 minutters "kamp") hvor hun er sur og ked af det.

Vi synes bare, at det er super ærgerligt og hårdt, at hun skal blive så ked af det og sur, hver aften når hun skal sove og det er ikke rart for os, at vide, at hun skal falde i søvn og være ked af.

Herefter vågner hun så ALTID op efter præcis en halv time og græder rigtig højt og meget (dog mest af alt i søvne) så vi sidder altid klar til at ligge med en hånd på hende og siger så "shhhhh" imens vi vugger hende, indtil hun igen sover. Dette tager omkring fem minutter, hvor hun uafbrudt er sur og ked af det, indtil hun så sover videre. Vi må altid blive inde hos hende en hel times tid for at være helt sikker på, at hun nu sover og først derefter kan vi gå ud derfra og vide, at hun så sover tungt og godt og helt til kl. 4 eller 6 om morgenen (det er lidt forskelligt hvor længe hun sover) - her får hun så mad, da hun er virkelig sulten når hun vågner og vi ligger hende til at sove videre, hvorefter hun så sover til ca. kl. 09.

Mit spørgsmål er, hvad dælen vi kan gøre for, at hun ikke bliver så ked af det når hun skal puttes og hvad vi kan gøre for, at hun ikke vågner op efter en halv times tid og er ked af det?

Det gør os så kede af det at vide, at hun skal blive så ked hver gang hun skal sove og det er ikke en rar afslutning på en ellers god dag.

Vi håber, at du kan hjælpe os med et godt råd og også i forhold til, hvad vi kan gøre ved, at hun ikke vågner op efter de 45 minutter om dagen (da dette også betyder, at jeg aldrig nogensinde får tid til at lave noget som helst eller til at hvile mig i løbet af dagen + at hun aldrig rigtig er udhvilet og derfor ofte er træt og pylret) samt til, hvad vi kan gøre for at slippe for at skulle sidde inde hos hende en hel times tid hver eneste aften før vi er sikre på, at hun sover tungt og godt?

Jeg ser frem til at høre fra dig :-)

De bedste hilsener
Den trætte mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far