Brev:
Vores datterbliver utroligt ulykkelig når hun bliver puttet om aftenen
26. april 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Helen,
Vi har tidligere haft skrevet til dig ang. vores datter, som nu snart er fem måneder gammel, som har haft en lidt hård start og generelt har haft en del problemer mht. søvnen.
Desværre hjalp dit tidligere svar/guide, om at vække vores datter lidt tidligere på morgenen, så hun ikke sov så meget om natten men i stedet sov noget mere om dagen, ikke på vores datter. Det betød desværre bare, at hun så fik fire timers mindre søvn i døgnet, da hun stadig ikke kunne sove mere om dagen og så samtidig fik de fire timer mindre om formiddagen, hvor vi så vækkede hende kl. 08 i stedet for kl. 12.
Men nu skriver jeg så lige i forbindelse med et andet problem, som vi pt oplever.
Vores datter sover stadig ikke rigtigt længere lure end præcis 45 minutter om dagen - hun kan ligesom ikke selv komme videre i søvnperioderne og vi skal stå klar til at vugge hende eller køre med barnevognen når vi når til omkring de 45 minutter for at være heldige til at få hende til at sove lidt videre (gerne med 5-10 minutters opvågning). Det er én ting men en anden ting er så, at hun er begyndt at blive så utrolig ked af det om aftenen når vi putter hende.
Vi prøver at gøre det på en god stille og hyggelig måde, hver aften men lige lidt hjælper det desværre.
En normal aften ser således ud:
Hun får mos (ved en 19-20 tiden i forbindelse med at vi spiser) og vi leger og hygger lidt hvorefter hun så ca. kl. 21.30 bliver gjort natklar - får natdragt på, vi går ind med hende i soveværelset, hvor vi trækker gardinerne for, slukker lyset og hun så får en god portion MME med dynen over sig i armene enten mig eller hendes far.
Derefter synger vi en godnatsang og ligger hende så over i slyngevuggen - men her er det så at det går "galt". Hun bliver sur og ofte også rigtig ked af det og græder (med tårer). Vi prøver at trøste og snakke anerkendende til hende og det lykkedes os da også, at få hende til at sove efter 10-15 minutter (nogle gange lidt mere og op imod 20-30 minutters "kamp") hvor hun er sur og ked af det.
Vi synes bare, at det er super ærgerligt og hårdt, at hun skal blive så ked af det og sur, hver aften når hun skal sove og det er ikke rart for os, at vide, at hun skal falde i søvn og være ked af.
Herefter vågner hun så ALTID op efter præcis en halv time og græder rigtig højt og meget (dog mest af alt i søvne) så vi sidder altid klar til at ligge med en hånd på hende og siger så "shhhhh" imens vi vugger hende, indtil hun igen sover. Dette tager omkring fem minutter, hvor hun uafbrudt er sur og ked af det, indtil hun så sover videre. Vi må altid blive inde hos hende en hel times tid for at være helt sikker på, at hun nu sover og først derefter kan vi gå ud derfra og vide, at hun så sover tungt og godt og helt til kl. 4 eller 6 om morgenen (det er lidt forskelligt hvor længe hun sover) - her får hun så mad, da hun er virkelig sulten når hun vågner og vi ligger hende til at sove videre, hvorefter hun så sover til ca. kl. 09.
Mit spørgsmål er, hvad dælen vi kan gøre for, at hun ikke bliver så ked af det når hun skal puttes og hvad vi kan gøre for, at hun ikke vågner op efter en halv times tid og er ked af det?
Det gør os så kede af det at vide, at hun skal blive så ked hver gang hun skal sove og det er ikke en rar afslutning på en ellers god dag.
Vi håber, at du kan hjælpe os med et godt råd og også i forhold til, hvad vi kan gøre ved, at hun ikke vågner op efter de 45 minutter om dagen (da dette også betyder, at jeg aldrig nogensinde får tid til at lave noget som helst eller til at hvile mig i løbet af dagen + at hun aldrig rigtig er udhvilet og derfor ofte er træt og pylret) samt til, hvad vi kan gøre for at slippe for at skulle sidde inde hos hende en hel times tid hver eneste aften før vi er sikre på, at hun sover tungt og godt?
Jeg ser frem til at høre fra dig :-)
De bedste hilsener
Den trætte mor :-)