Svar: 1 årig vil ikke sove

22. april 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev - og tillykke med 1 års fødselsdagen, det er en stor dag! Især når man samtidig tager sine første skridt ud i verden på egen hånd :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt - og ofte er der tale om en overgang. Det betyder, at hun nogle dage godt kan have brug for to lure og andre dage går det fint med at nøjes med en lur. Derfor er I nødt til at have en vis fleksibilitet i denne periode.

Og det lyder som om, at jeres datter faktisk er der, hvor hun nogle dage kan nøjes med en middagslur - og det er helt okay, hvis hun i en periode sover 1.5 time om dagen og så sover 11 timer om natten, som hun har gjort i jeres påskeferie. Det vil være fint. Og nogle dage vil hun så måske have brug for to dagslure og måske sove 1 + 1.5 time og så kun sove 10 timer om natten (f.eks. fra 21-07), og det er også helt okay...

Når hun ikke kan sove om aftenen, så mistænker jeg, at det er fordi hun falder i søvn, powernapper lidt på vejen hjem fra vuggestue. At hun lige falder hen i bilen eller bag på cyklen og det ødelægger så hendes puttetidspunkt om aftenen. Når man er blevet et år, så vil søvn der ligger efter kl 16 "æde" af nattesøvnen og det betyder, at hun netop kan få svært ved at sove, begynde at vågne op om natten eller vågne meget tidligt... Og det vil netop ofte også være tegn på, at hun stadig har brug for to lure - så hvor hun skulle tage en powernap om formiddagen, så tager hun den ofte om eftermiddagen i stedet, fordi hun lulles i søvn i f.eks. bilen...

Det vil være rigtig godt, hvis I kan starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere ens jeres stå op tidspunkt er, jo mere vil resten af dagen følge efter - og det betyder at hendes puttetidspunkt for lure om dagen, og hendes ...

Annonce

... behov for en eller to lure, vil afhænge af hendes stå op tid. Jo senere hun står op, jo senere vil hun sove sin lur og jo sværere bliver det at få to lure i løbet af dagen..

I skal derfor prøve at vurdere, hvad hun vil trives bedst med og hvad der rent praktisk kan lade sig gøre hos jer. Måske skal hun vækkes tidligere f.eks. starte dagen kl 06.30, for at hun kan blive puttet og sove formiddagslur kl 9.30-10.. sove 45 minutter og derefter være parat til at sove middagslur igen kl 13.30. Eller måske skal hun have lov til at sove længere, starte dagen senere, fordi hun så kan sove en længere middagslur senere - måske mellem kl 12-14, fordi det så betyder, at hun bedre vil kunne holde sig vågen om eftermiddagen og dermed komme i seng i ordentlig tid...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det ikke er muligt at ændre på hendes stå op tidspunkt og dagen altid starter kl 07 og hun ikke kan sove før 10.30, så kan det være en overvejelse værd om man skal forsøge at flytte hendes puttetidspunkt gradvist, så hun kommer til at sove lidt senere dag for dag, netop for at sikre, at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende. Man kan også være nødt til at putte hende til en sen 2. lur - og nogle gange vække hende, så hun ikke sover alt for længe om eftermiddagen og så acceptere, at hun i denne periode så går sent i seng om aftenen. Det er vigtigt, at I ikke kæmper med at få hende til at sove allerede kl 20, hvis hun først er putteparat en time eller to senere, fordi det lærer hende, at det at komme i seng betyder kamp og gråd... Derfor er det vigtigt, at hun ikke puttes, før hun tydeligt er parat, og det at lægge sig til at sove forbindes med et ritual, der varer 15 minutter, og ikke noget der trækker ud i timer...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.