Svar: 1 årig vil ikke sove
22. april 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev - og tillykke med 1 års fødselsdagen, det er en stor dag! Især når man samtidig tager sine første skridt ud i verden på egen hånd :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt - og ofte er der tale om en overgang. Det betyder, at hun nogle dage godt kan have brug for to lure og andre dage går det fint med at nøjes med en lur. Derfor er I nødt til at have en vis fleksibilitet i denne periode.
Og det lyder som om, at jeres datter faktisk er der, hvor hun nogle dage kan nøjes med en middagslur - og det er helt okay, hvis hun i en periode sover 1.5 time om dagen og så sover 11 timer om natten, som hun har gjort i jeres påskeferie. Det vil være fint. Og nogle dage vil hun så måske have brug for to dagslure og måske sove 1 + 1.5 time og så kun sove 10 timer om natten (f.eks. fra 21-07), og det er også helt okay...
Når hun ikke kan sove om aftenen, så mistænker jeg, at det er fordi hun falder i søvn, powernapper lidt på vejen hjem fra vuggestue. At hun lige falder hen i bilen eller bag på cyklen og det ødelægger så hendes puttetidspunkt om aftenen. Når man er blevet et år, så vil søvn der ligger efter kl 16 "æde" af nattesøvnen og det betyder, at hun netop kan få svært ved at sove, begynde at vågne op om natten eller vågne meget tidligt... Og det vil netop ofte også være tegn på, at hun stadig har brug for to lure - så hvor hun skulle tage en powernap om formiddagen, så tager hun den ofte om eftermiddagen i stedet, fordi hun lulles i søvn i f.eks. bilen...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere ens jeres stå op tidspunkt er, jo mere vil resten af dagen følge efter - og det betyder at hendes puttetidspunkt for lure om dagen, og hendes behov for en eller to lure, vil afhænge af hendes stå op tid. Jo senere hun står op, jo senere vil hun sove sin lur og jo sværere bliver det at få to lure i løbet af dagen..
I skal derfor prøve at vurdere, hvad hun vil trives bedst med og hvad der rent praktisk kan lade sig gøre hos jer. Måske skal hun vækkes tidligere f.eks. starte dagen kl 06.30, for at hun kan blive puttet og sove formiddagslur kl 9.30-10.. sove 45 minutter og derefter være parat til at sove middagslur igen kl 13.30. Eller måske skal hun have lov til at sove længere, starte dagen senere, fordi hun så kan sove en længere middagslur senere - måske mellem kl 12-14, fordi det så betyder, at hun bedre vil kunne holde sig vågen om eftermiddagen og dermed komme i seng i ordentlig tid...
Hvis det ikke er muligt at ændre på hendes stå op tidspunkt og dagen altid starter kl 07 og hun ikke kan sove før 10.30, så kan det være en overvejelse værd om man skal forsøge at flytte hendes puttetidspunkt gradvist, så hun kommer til at sove lidt senere dag for dag, netop for at sikre, at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende. Man kan også være nødt til at putte hende til en sen 2. lur - og nogle gange vække hende, så hun ikke sover alt for længe om eftermiddagen og så acceptere, at hun i denne periode så går sent i seng om aftenen. Det er vigtigt, at I ikke kæmper med at få hende til at sove allerede kl 20, hvis hun først er putteparat en time eller to senere, fordi det lærer hende, at det at komme i seng betyder kamp og gråd... Derfor er det vigtigt, at hun ikke puttes, før hun tydeligt er parat, og det at lægge sig til at sove forbindes med et ritual, der varer 15 minutter, og ikke noget der trækker ud i timer...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske