Svar: Svøb og aftenputning
13. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne fortælle lidt omkring det med at svøbe børn, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Det kan hjælpe mange børn til at finde fysisk ro, hvis man svøber dem. Det at føle sig omsluttet af et klæde minder barnet om tiden i livmoderen og om at ligge i mors og fars favn. Det hjælper barnet til at holde fysisk sammen på sig selv, og det kan gøre skiftet fra favn og ned i sengen mindre voldsomt for barnet, så barnet på den måde lærer at sove i sin lift, barnevogn, tremmeseng...
Det anbefales dog også, at man er meget opmærksom på, at børn ikke må blive for varme. Det er vigtigt, at jeres dreng kan komme af med varmen, så han ikke bliver overophedet - og det kan der være en risiko for, hvis han ligger tæt pakket i svøb, dyne osv....
Du skriver blandt andet: "Pt. svøber vi vores dreng i et tæppe inden han lægges i barnevognen i hans sleebee", og jeg tænker, at vil være rigtig godt, hvis han ikke både skal svøbes og puttes i sleebee... Kan han ikke blive puttet direkte i sin sleebee uden svøb? En sleebee sovepose vil stadig kunne give ham følelsen af at være omsluttet, men ikke helt så tæt, som et babysvøb - og jeg tænker umiddelbart, at det vil være en god overgang for jer at forsøge at putte ham direkte i soveposen nu - og hvis og når den så bliver for varm til sommer, så kan han puttes uden sin pose, direkte i barnevognen og i stedet med et tæppe eller lignende over sig. Altså så I gradvist får vænnet ham fra at skulle være fuldstændig svøbt.
Nogle gange kan man også gøre det, at man holder svøbet omkring benene og måske omkring den ene arm, men lader den anden arm være fri. Eller at I lader ham kunne bevæge begge sine arme, når han puttes, men stadig være svøbt omkring benene, for på den måde gradvist at vænne ham til at sove uden svøb. Og det er generelt en god idé at gøre det, som I selv skriver, begynde at "lette på svøbet, når han sover og så lægge et let tæppe over, hvis han får møffet dynen helt af".
Nogle gange kan I også hjælpe ham med jeres hænder. I kan samle hans hænder på hans brystkasse og holde ham i hånden og på den måde hjælpe ham til fysisk ro og give ham følelsen af at føle sig omsluttet og holdt - men det vil være jeres hænder og ikke svøb eller sovepose - og når og hvis han om natten så har brug for at få den fornemmelse igen, så kan I også der med jeres hænder hjælpe ham videre ind i søvnen...
Det med både at svøbe ham og putte ham i dynen tænker jeg, at I skal forsøge at komme væk fra, så han kan komme af med varmen. Han er samtidig også så gammel nu, at han begynder at bruge sin krop mere bevidst. Han triller, drejer om sin egen akse, får øje på sine fødder, begynder at strække benene op, sparke fra osv. Og netop fordi han motorisk begynder at udvikle sig mere, så vil han ofte også få behov for at skifte stilling under søvn. Derfor kan svøbet nogle gange irritere ham for meget, fordi det forhindrer ham i at flytte på sig... Når det er sagt, så er der også nogle børn, som har brug for netop at "ligge stille", og som finder stor tryghed ved følelsen af ikke at kunne bevæge sig for meget - og så kan svøbet være en stor hjælp - også i måneder og for nogle børns vedkommende i år frem... Til større børn svøber man dog ikke, men vil i stedet anbefale en større dyne eller en tyngdedyne af en eller anden slags...
I skal væk fra at gå rundt med ham og vugge ham om natten.. Det går ikke, det kan ingen af jer holde til i længden, og han har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som I har. Kan du ligge ned og amme? Det vil være langt bedre, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende ved siden af dig. Så han stadig får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt og fornemmer, at han ikke er alene. Men så han også lærer, at det er helt okay at ligge ned og ligge stille, når han skal sove. Han kan godt ligge ved siden af dig og falde i søvn - han behøver ikke blive gået med og vugget med, for at kunne sove.
Du kan vugge ham imens han ligger ved siden af dig - holde din hånd på hans hofte og vippe ham stille og roligt imens han ligger ned, så han på den måde lulles ind i søvnen med lidt bevægelse - men igen uden at du behøver gå rundt med ham... Og når han så sover, så må du gerne flytte ham over i egen seng - evt. koblet til din seng. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen.
Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men det at koble jeres senge vil give dig mulighed for at berolige ham med dine hænder og nærhed, samtidig med at han lærer at sove i egen seng - og han lærer at ligge ned og sove og ikke have brug for at I går rundt med ham om natten... :)
Jeg synes det lyder som om, at I skal begynde at svøbe mindre og generelt forsøge at lære jeres dreng, at han ikke behøver være i favn, skulle gås rundt med, for at kunne sove. I skal øve dette både dag, aften og nat. Naturligvis med gradvise ændringer, så det kan hænge sammen for jer alle tre :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske