Svar: Rutine - 10 mdr.
23. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Genkendelighed er vigtig for børn i jeres dreng alder. Når rutinerne, rytmen er genkendelig, så forbereder det ham på, hvad der skal ske, og det gør ham tryg, at han ved hvordan. Han er stadig så lille, at han ikke kan forklares tingene. I kan f.eks. ikke forberede ham ved at sige "når du har fået en ren ble på, så skal du have morgenmad" eller "når du har spist morgenmad, så skal du i vuggestue". Han lærer dette ved at opleve det igen og igen, og det dermed bliver genkendeligt for ham. Så han ved, at når han er kommet op om morgenen og er blevet skiftet, så skal han spise. Han ved, at når I efterfølgende finder hans jakke frem, så skal I køre i vuggestue...
Det betyder dog ikke, at I skal låse jer fuldstænding fast i disse rutiner, og hvis det passer bedst ind i jeres hverdag, at far nogle gange afleverer, og jeres dreng derfor skal tidligere op de dage, så gør I naturligvis sådan :) Jeg tænker, at selvom I står tidligere op, så vil nogle af rutinerne jo være de samme, rækkefølgen af de ting der sker, vil være den samme - men det er far, som afleverer og far gør det så naturligvis på sin måde. På den måde kan der godt være forskel, og det behøver ikke være dårligt :) Mor og far er to forskellige personer og jeres dreng kan godt finde ud af, at I derfor nogle gange gør tingene lidt forskelligt. De ydre rammer eller de overordnede rammer er dog de samme.
I weekenden kan I naturligvis også godt have nogle lidt andre rutiner, fordi I netop ikke skal ud af døren og det kan f.eks. være dejligt at putte lidt i dobbeltsengen om morgenen og stå op sammen :) Det skal der naturligvis være plads til.
Det er dog en god idé, at I forsøger at holde nogenlunde fast i hans sovetider og spisetider - så der ikke er stor forskel på hverdag og weekend, hvad det angår. Børn under 2-3 års alderen har meget svært ved at skifte rytme, så hvis de f.eks. får lov til at være længere oppe fredag og lørdag aften, så har de svært ved at komme i seng i ordentlig tid søndag - og så er de rigtig trætte mandag morgen og ugen starter dårligt. Det er derfor godt, hvis I som udgangspunkt kan holde lidt fast i rutinerne og rytmen uanset hvad dag på ugen det er...
Når det er sagt, så vil børn, der starter i vuggestue også reagerer forskelligt. Så nogle børn har f.eks. svært ved at sove i institutionen, eller bliver så fyldt op med nye indtryk, at de har behov for at sove ekstra meget i weekenden - og det skal de så have lov til. I er derfor også nødt til at være lidt fleksible og forsøge at følge hans behov og ikke kun kikke på timer og minutter....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det svarer på dine spørgsmål :)
Fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske