Svar: Rutine - 10 mdr.

23. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Genkendelighed er vigtig for børn i jeres dreng alder. Når rutinerne, rytmen er genkendelig, så forbereder det ham på, hvad der skal ske, og det gør ham tryg, at han ved hvordan. Han er stadig så lille, at han ikke kan forklares tingene. I kan f.eks. ikke forberede ham ved at sige "når du har fået en ren ble på, så skal du have morgenmad" eller "når du har spist morgenmad, så skal du i vuggestue". Han lærer dette ved at opleve det igen og igen, og det dermed bliver genkendeligt for ham. Så han ved, at når han er kommet op om morgenen og er blevet skiftet, så skal han spise. Han ved, at når I efterfølgende finder hans jakke frem, så skal I køre i vuggestue...

Det betyder dog ikke, at I skal låse jer fuldstænding fast i disse rutiner, og hvis det passer bedst ind i jeres hverdag, at far nogle gange afleverer, og jeres dreng derfor skal tidligere op de dage, så gør I naturligvis sådan :) Jeg tænker, at selvom I står tidligere op, så vil nogle af rutinerne jo være de samme, rækkefølgen af de ting der sker, vil være den samme - men det er far, som afleverer og far gør det så naturligvis på sin måde. På den måde kan der godt være forskel, og det behøver ikke være dårligt :) Mor og far er to forskellige personer og jeres dreng kan godt finde ud af, at I derfor nogle gange gør tingene lidt ...

Annonce

... forskelligt. De ydre rammer eller de overordnede rammer er dog de samme.

I weekenden kan I naturligvis også godt have nogle lidt andre rutiner, fordi I netop ikke skal ud af døren og det kan f.eks. være dejligt at putte lidt i dobbeltsengen om morgenen og stå op sammen :) Det skal der naturligvis være plads til.

Det er dog en god idé, at I forsøger at holde nogenlunde fast i hans sovetider og spisetider - så der ikke er stor forskel på hverdag og weekend, hvad det angår. Børn under 2-3 års alderen har meget svært ved at skifte rytme, så hvis de f.eks. får lov til at være længere oppe fredag og lørdag aften, så har de svært ved at komme i seng i ordentlig tid søndag - og så er de rigtig trætte mandag morgen og ugen starter dårligt. Det er derfor godt, hvis I som udgangspunkt kan holde lidt fast i rutinerne og rytmen uanset hvad dag på ugen det er...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det er sagt, så vil børn, der starter i vuggestue også reagerer forskelligt. Så nogle børn har f.eks. svært ved at sove i institutionen, eller bliver så fyldt op med nye indtryk, at de har behov for at sove ekstra meget i weekenden - og det skal de så have lov til. I er derfor også nødt til at være lidt fleksible og forsøge at følge hans behov og ikke kun kikke på timer og minutter....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det svarer på dine spørgsmål :)

Fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet