Svar: Søvn eller mangel på samme!

14. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev - og stort tillykke med, at du venter dig igen :)

Er Bertram renlig om natten? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at det vil være oplagt at I sen aften, når han vågner og kommer ind til jer, udnytter dette tidspunkt til at følge ham på toilettet og når han så har tisset af, så følger I ham ind i seng igen. Det er en måde at anerkende at anerkende ham på og samtidig lære ham, at han som udgangspunkt skal sove videre i egen seng om natten....

Derudover tænker jeg, at der er stor forskel på at komme fra dobbeltsengen og fra en madras på gulvet. Med den alder han har, vil han sagtens kunne vågne fordi han har mareridt, og det er naturligvis vigtigt at give ham den tryghed, som han viser behov for, hvis han vågner af en ond drøm (hen mod morgenstunden), men det kan være rigtig fint, at han så kommer ind på en madras på gulvet - og ikke kommer ind at ligge i smørhullet mellem jer.

Det vil også være rigtig fint, at I nu lærer ham, at hvis han vågner om natten, så må han gerne komme ind til jer. Han behøver ikke kalde eller blive fulgt ind til jer, døren kan stå åben, han kan have en lille pære, der lyser ved døren, så han kan finde døren - og så kan han lægge sig ind på madrassen. Så I igen anderkender hans behov for jer, men samtidig forsøger at holde fast i, at han godt kan sove selv...

Derudover skal I naturligvis overveje, om I skal ligge sammen med ham eller være sammen med ham til han sover. Det er naturligt, at hvis han har jer tæt på sig, når han skal falde i søvn, så vil han naturligt søge jer ekstra om natten. Det er lidt ligesom hvis du falder i søvn ved siden af din mand og han i løbet af natten forsvinder - hvis du vågner op og mærker, at han ikke er der, så vil du også blive urolig og begynde at søge efter ham og først falde til ro, når du har fundet ham... og den samme urolige følelse kan opstå i jeres dreng, når han er vant til at I er der hele tiden, når han sover.

I kan derfor godt begynde at gå til og fra, når han bliver puttet. Læse historie som nu, putte ham kærligt med godnatsang osv. men så gå kortvarigt fra ham. Prøv evt. at forklare ham, at I har noget praktisk ...

Annonce

... at lave, og at I kommer tilbage om lidt - at I lige skal tømme opvasker, lægge tøj sammen, sende et par emails på computeren eller lignende og at I tjekker op på at han er okay bagefter, så han kan trygt og roligt ligge i sin seng.

Med den alder han har, kan I godt begynde at forklare ham ting og lave små aftaler med ham - men han har naturligt også en alder, hvor han kan begynde at stille spørgsmål til de handlinger I har og hvor han kan gå meget op i retfærdighed. Han vil f.eks. godt kunne spørge "hvorfor må I sove sammen, når jeg skal sove alene?" eller sige "jeg vil også sove sammen med et levende menneske", når I forsøger at sige, at han jo kan sove med sin bamse eller lignende. Og her skal I naturligvis overveje, hvilke regler I vil have og hvad I vil svare.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det være en idé at lave en aftale om, at når lillebror kommer og han bliver stor nok, så kan drengene sove sammen. Når man er 4-5 år kan det have meget stor betydning og føles meget retfærdigt at børnene sover sammen og de voksne sover sammen - så fremadrettet vil det måske være en løsning i jeres familie....

Og så tænker jeg også, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne sætter jer ned og tale med Bertram om, at han nu har en alder, hvor I tænker at han godt kan falde i søvn uden at I behøver at sidde der og tale med ham om, hvordan det måske kan foregå - så han er med i processen og stadig føler sig lyttet til. Det er vigtigt for ham at føle sig medinddraget og ikke have en følelse af at I bestemmer det hele. Og I kan f.eks. tale med ham om, at nogle ting skal man lære undervejs som man vokser op - ligesom man skal lære at gå, smide bleen, lære at cykle, skal finde ud af at gå i børnehave, gå i skole osv. så skal man også lære at sove uden mor og far - og at I rigtig gerne vil hjælpe ham med at lære det, så han kan det. Det er f.eks. vigtigt at kunne, så man kan komme på ferie hos bedsteforældre eller komme på tur med skolen, når man bliver ældre... Så I på den måde taler lidt til hans intellekt og sammen finder ud af, hvordan I så kan hjælpe hinanden...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien