Brev:
Søvn eller mangel på samme!
14. februar 2017
Alder:
4 år, 4 mdr.
Søvn eller mangel på samme!
Kære Helen,
Vi savner at der kommer lidt 'styr på' vores drengs sovevaner. Dels fordi vi forældre trænger til søvn, dels fordi vi venter lillebror i april måned.
Vores søn er næsten 4,5 år.
Den nuværende rutine er således:
Bertram bliver puttet i egen seng et sted mellem 18:30 og 19. Han sover som regel senest kl 19:30, og den der putter, bliver hos ham indtil han sover (gammel vane, det har vi altid gjort). Vi har forskellige putteritualer, hvilket umiddelbart fungerer fint! Far læser højt indtil Bertram sover. Jeg læser en lille historie og synger en sang mens jeg ligger i sengen hos ham og putter.
Han kommer ind til os i løbet af sen aften/nat. For øjeblikket kommer han allerede ved 23-tiden. Far har i perioder båret ham tilbage til egen seng, og det har egentlig fungeret fint - bortset fra, at han kommer tilbage igen efter et par timer. Vi har også prøvet at far sover hos Bertram, på en madras på gulvet. Af og til kravler han ned til far, af og til bliver han i egen seng, efter at have konstateret at han ikke er alene på værelset. Far vil naturligvis helst sove i sin egen seng!
Bertram vågner hver morgen, uanset hvor han sover, senest kl 6. Det har vi det fint med, hvis vi bare kunne få lov til at sove lidt mere/bedre om natten ;-)
Ønske-scenarie:
- At Bertram kan falde i søvn af sig selv og alene på sit værelse efter vi har sagt godnat og sunget/læst.
- At Bertram kan lære at sove på sit værelse hele natten.
Har du nogle gode råd til at opnå vores ønskescenarie?
De bedste hilsner
Trætte mor :-)