Svar: Svær at putte til natten
27. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres dreng er født før tid og det betyder, at han naturligt kan have brug for lidt ekstra hjælp, når han skal sove. Han har naturligt brug for at mærke jer, fornemme at han ikke er alene. Det hjælper ham at blive vugget og lullet ind i søvnen. Det er svært for ham at koble helt fra og slippe dagen og alle oplevelserne - og det er helt naturligt. Og som du også selv nævner, så kan alder og udvikling også sagtens spille ind nu.
Han er, med den alder han har nu, langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham. Han skelner tydeligt imellem om han er hjemme eller ude, om mor eller far holder ham eller han holdes af en fremmed. Han kan virke mere klyngende, når I er nogen steder, vil helst være i din favn og vægrer sig måske overfor kontakt fra andre, og selvom han er i din favn, så kan han stadig godt pylre lidt...
Motorisk sker der også meget, fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på det, række ud efter det, gribe det og ryste det og putte det i munden. Han begynder at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet eller drejer om sin egen akse. Han bliver ikke længere liggende der, hvor du har lagt ham...
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret. Han øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog. Han får flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Finder ud af, at han netop med sine lyde kan få din kontakt, din opmærksomhed, at sproget også kan bruges mere bevidst.
Så ja - lige nu er han i en periode, hvor han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og hvor han derfor godt kan have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og faktisk også kan sove uroligt, når han så endelig sover. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at have nogenlunde samme ritual, genkendelighed giver tryghed og det hjælper ham med at finde roen og falde i søvn. Det er også rigtig godt, at du prioriterer at ligge med ham og lige nu vugge ham - du skal gøre det, som virker.
Når det er sagt, så er I dog også nødt til at se lidt på hvor meget han sover. Han lyder til at være rigtig god til at sove i løbet af dagen og sover ofte 2 lange lure. Du fortæller at formiddagsluren ofte varer fra 9.30-13, altså 3.5 time og til middag sover han ofte fra 15.30-17, altså 1.5 time. Samlet sover han således 5 timer i løbet af dagen.
De fleste børn vil, når de er mellem 3-6 måneder gamle, have brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. I starten vil lurene være længere og i 5 måneders alderen vil dagens 3. lur ofte være en kort powernap på måske bare 20-30 minutter. Og i 6 måneders alderen vil mange børn så begynde at springe den 3. lur over.
Gennemsnitligt sover de fleste børn ca. 15 timer i døgnet, når de er 3 måneder og lidt mindre (14-15 timer), når de er 6 måneder. Jeg tænker, at jeres drengs søvnbehov nok ligger på ca. 14.5 times søvn i døgnet, med den alder han har - også selvom der skal korrigeres lidt :)
Jeg har lidt på fornemmelsen, at når I putter jeres dreng om aftenen kl ca 19-20, så har han brug for sin 3. powernap her. Det er for tidligt for ham at komme i seng på det tidspunkt, også selvom han har sovet to lange lure i løbet af dagen og hans dagssøvn samlet når op på ca. 5 timer. Jeg synes det lyder som om, at han skal have lov til at sove 20-30 minutter om aftenen, og så må I tage ham op, gå ind i stuen, aktivere ham lidt og så se, hvornår han igen bliver parat til at sove. Hvis han samlet sover 5 timer om dagen plus en lille halv time om aftenen, - og han måske står op kl 08, så skal han måske først puttes til natten kl 22... Så han får lov til at sove mellem 19.30-20, som nu, men derefter kommer op, har en vågenperiode og så puttes senere - i stedet for at I kæmper med ham i et par timer, før det lykkes, at få ham til at sove :)
Du skriver, at han er træt, selvom du tager ham med ind i stuen, pylret og svær at stille tilpas... og det tror jeg også han er. Men han er nok ikke træt nok til at kunne sove og samtidig er han som sagt fyldt op med indtryk og godt igang med at opleve verden lige nu, så det gør også overskuddet lidt mindre om aftenen. Prøv derfor at finde balancen mellem at han får den ro og hvile, som han har behov for, men også nu måske er lidt mere vågen og aktiv om aftenen...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :) Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske