Svar: Problemer med putning - 17 mdr.
4. januar 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på jeres datters alder er 13-13.5 time i døgnet. Det vil ofte passe rigtig fint, hvis søvnen er fordelt sådan, at barnet sover ca. 11 timer om natten og 2-2.5 time om dagen. Sover barnet mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være det kortere. At det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover lidt mere - men andre sover lidt mindre.
I fortæller, at jeres datter ofte sover middagslur fra kl 12-14.30-15. Det må hun meget gerne, men det betyder, at hun ofte sover 2.5-3 timer til middag. Jeg vil skønne, at hendes nattesøvn derfor forventes at skulle være ca 10-10.5 time. Da stå op tidspunktet er ca. 6.30 betyder det, at hun nok vil være putteklar omkring kl 20-20.30 - altså lidt senenere end I faktisk forsøger at putte hende nu.
Jeg er helt med på, at når I har forsøgt at putte hende senere, så har hun sovet endnu senere. Jeg tænker dog, at det godt kan have noget at gøre med, at hun begynder at få en erfaring med sig om, at det at blive puttet er forbundet med et ritual, som skal tage en time... Hvis det har været sådan længe, så er det sådan, at hun tror det er...
Derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at putte hende så sent, at hun begynder at kunne sove inden for ca. 15 minutter med det ritual, som I gerne vil lære hende. Det betyder, at hun måske ikke skal puttes før kl 20.30-21, hvis det først er der, at hun normalt sover.
Samtidig med, at I putter hende sent, så er det rigtig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det er ikke meningen, at hun skal begynde at sove længere om morgenen eller skal forlænge sin middagslur yderligere. Det er nattesøvnen om aftenen, som skal forlænges. Derfor skal I vække hende om morgenen, så dagen altid starter 6.30 - uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom I skal holde fast i, at middagsluren aldrig varer mere end 2.5-3 timer. Det handler ikke om, at I vil tage søvn fra hende, det handler om at sikre hende søvn på mere hensigtsmæssige tidspunkter, og det betyder, at det er bedre for hende at sove en time tidligere om aftenen end at sove en time mere om dagen. Derfor må hun gerne blive vækket efter 2.5-3 timers middagslur.
Og så skal I aften efter aften - eller snarere måske hver anden eller hver tredje aften rykke hendes puttetidspunkt lidt frem. Så i stedet for at hun puttes kl 21, så puttes hun 20.45 og så puttes hun 20.30 - til I rammer hendes udregnede puttetidspunkt. Og hvor I så holder fast i jeres putteritual aften efter aften. Så hun får en ny erfaring med sig, hvor hun begynder at føle sig træt og parat til at sove, når hun bliver lagt i seng. Og hvor hun ved hvad putningen går ud på, at ritualet består af godnatgrød, tandbørstning, blive puttet med sin bamse, putteklud osv. Få læst historie eller talt lidt om dagen, kysset godnat og måske få sunget en sang...
Det tager nogle uger, og det løser sig således ikke bare inden for nogle dage. Ofte vil det være sådan, at I en aften pludselig kan putte hende tidligere, men aftenen efter skal hun puttes lidt senere igen. Det afhænger også fuldstændig af, hvordan dagsrytmen fungere og der holdes fast i tiderne om dagen, ligesom det også spiller ind, om hun pludselig bliver syg eller andet... Frem mod 2 års alderen skal I regne med, at hun har brug for ca 13 timers søvn i døgnet :) Det bliver altså gradvist en lille smule mindre de næste måneder frem.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske