Svar: Problemer med putning - 17 mdr.

4. januar 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på jeres datters alder er 13-13.5 time i døgnet. Det vil ofte passe rigtig fint, hvis søvnen er fordelt sådan, at barnet sover ca. 11 timer om natten og 2-2.5 time om dagen. Sover barnet mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være det kortere. At det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover lidt mere - men andre sover lidt mindre.

I fortæller, at jeres datter ofte sover middagslur fra kl 12-14.30-15. Det må hun meget gerne, men det betyder, at hun ofte sover 2.5-3 timer til middag. Jeg vil skønne, at hendes nattesøvn derfor forventes at skulle være ca 10-10.5 time. Da stå op tidspunktet er ca. 6.30 betyder det, at hun nok vil være putteklar omkring kl 20-20.30 - altså lidt senenere end I faktisk forsøger at putte hende nu.

Jeg er helt med på, at når I har forsøgt at putte hende senere, så har hun sovet endnu senere. Jeg tænker dog, at det godt kan have noget at gøre med, at hun begynder at få en erfaring med sig om, at det at blive puttet er forbundet med et ritual, som skal tage en time... Hvis det har været sådan længe, så er det sådan, at hun tror det er...

Derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at putte hende så sent, at hun begynder at kunne sove inden for ca. 15 minutter med det ritual, som I gerne vil lære hende. Det betyder, at hun måske ikke skal puttes før kl 20.30-21, hvis det først er der, at hun normalt sover.

Samtidig med, at I putter hende sent, så er det rigtig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det er ikke meningen, at hun skal begynde at sove længere om morgenen eller skal forlænge sin middagslur yderligere. Det er nattesøvnen om aftenen, som skal forlænges. Derfor skal I vække ...

Annonce

... hende om morgenen, så dagen altid starter 6.30 - uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom I skal holde fast i, at middagsluren aldrig varer mere end 2.5-3 timer. Det handler ikke om, at I vil tage søvn fra hende, det handler om at sikre hende søvn på mere hensigtsmæssige tidspunkter, og det betyder, at det er bedre for hende at sove en time tidligere om aftenen end at sove en time mere om dagen. Derfor må hun gerne blive vækket efter 2.5-3 timers middagslur.

Og så skal I aften efter aften - eller snarere måske hver anden eller hver tredje aften rykke hendes puttetidspunkt lidt frem. Så i stedet for at hun puttes kl 21, så puttes hun 20.45 og så puttes hun 20.30 - til I rammer hendes udregnede puttetidspunkt. Og hvor I så holder fast i jeres putteritual aften efter aften. Så hun får en ny erfaring med sig, hvor hun begynder at føle sig træt og parat til at sove, når hun bliver lagt i seng. Og hvor hun ved hvad putningen går ud på, at ritualet består af godnatgrød, tandbørstning, blive puttet med sin bamse, putteklud osv. Få læst historie eller talt lidt om dagen, kysset godnat og måske få sunget en sang...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det tager nogle uger, og det løser sig således ikke bare inden for nogle dage. Ofte vil det være sådan, at I en aften pludselig kan putte hende tidligere, men aftenen efter skal hun puttes lidt senere igen. Det afhænger også fuldstændig af, hvordan dagsrytmen fungere og der holdes fast i tiderne om dagen, ligesom det også spiller ind, om hun pludselig bliver syg eller andet... Frem mod 2 års alderen skal I regne med, at hun har brug for ca 13 timers søvn i døgnet :) Det bliver altså gradvist en lille smule mindre de næste måneder frem.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S