Svar: Sengetid i forbindelse med middagsinvitation
28. december 2016
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det kan være rigtig svært at finde balancen mellem at sikre sit barns søvnbehov og normale rytme og samtidig også kunne tage i byen, sige ja tak til middagsinvitationer osv... Og hvad der er bedst er meget individuelt og derfor helt forskelligt alt efter familie og situation...
Jeres datter er 18 måneder gammel, og det betyder, at hun lige nu godt kan have svært ved at sove. Det kan være svært at koble fra overfor dagen og alle oplevelserne, og når hun endelig sover, så vil hun ofte sove meget uroligt. Det handler om den store udvikling, som hun går igennem netop nu og mange forældre oplever ofte 18-20 måneders alderen som lidt svær, når det kommer til søvn...
Det betyder dog ikke, at I ikke kan tage i byen, besøge og hygge jer med familien. Jeres datter vil højst sandsynligt elske, at der netop sker noget nyt i løbet af dagen og familien vil elske hende og jeres besøg. Hun har en rigtig charmerende alder netop nu, hvor der er gang i den, og hvor hun bare suger til sig og nyder det hele rigtig meget.
Det er rigtig fint, at du som udgangspunkt forsøger at holde fast i dagsrytmen og forsøger at sikre jeres datter så fast en sengetid som muligt. Da hun ikke er ældre end hun er, vil det være rigtig svært for hende, hvis rytmen rykker sig for meget. Hvis hun kommer senere i seng, vil hun have svært ved at indhente det ved at sove længere om morgenen. Hun vil ofte vågne til samme tid, som hun plejer og hun vil derfor være i søvnunderskud næste dag - og dermed tydeligt mangle overskud osv. Så ja - generelt er det en god idé at holde fast i rytme og dermed i spise-, aktivitets- og sovetider.
MEN, når det så er sagt, så sker der ikke noget ved, at hun en aften kommer senere i seng, fordi I er i byen og hun nyder at følge med i det hele og hygger sig - bliver puttetiden således kl 20.30 i stedet for 19.30, så er det helt okay og det skader hende ikke... Så ja, naturligvis kan man tage i byen en gang imellem, selvom man har fået børn:) Du skal bare hele tiden lægge mærke til, hvordan hun virker, og hvad signaler hun sender - hun bør ikke blive så overtræt, at hun slet ikke kan finde ro og hele aftenen ender i gråd og en ulykkelig pige :) Det vil hverken hun, I forældre eller familien have glæde af.
Jeg tænker, at I er nødt til at tale med familien, som har inviteret, for at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre...
Jeg tænker, at det f.eks. vil være rigtig godt, at du taler med familien om, hvorvidt det er muligt at rykke spisetiden frem til kl 18. Det kan passe med jeres normale spisetid, og det sikrer, at jeres datter ikke bliver hverken for sulten eller for træt, ligesom både hun og I kan nå at være med til middagsmaden, før I rammer hendes puttetidspunkt.
Jeg synes også, det vil være relevant at spørge familien, hvordan de har det med at hun puttes i deres seng. Når det er sovetid, kan en af jer lægge sig i deres seng, læse godnathistorie osv, som I plejer, og på den måde hjælpe hende med at falde i søvn.
Og alt efter hvad familien melder tilbage, og hvor fleksible de er, må du vurdere, hvad der så vil kunne lade sig gøre...
I kan deltage i arrangementet som det er tænkt. Møde op om eftermiddagen - hvor hun forhåbentlig er udhvilet, fordi hun har nået at sove til middag :) Og så blive til spisning om aftenen. Hvis det kan lade sig gøre at spise tidligere, så kan I tage hjem efter spisning og putte jeres datter derhjemme... Hvis det er muligt at putte hende i deres seng, kan I vælge at blive....
Hvis det ikke kan lade sig gøre at spise tidligere, og I helt klar fornemmer, at hun og alle andre vil trives bedst med middag kl 19, og det bliver for sent for jeres datter, så tænker jeg, at det vil være helt okay, at I så melder ud, at I ikke bliver til aftensmad :)
Jeg synes derfor, det må afhænge lidt af, hvordan familien reagerer på dine spørgsmål og hvor fleksible de er... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og rigtig god fødselsdag med familien :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske