Svar: Søvn - vi er blevet sat på en prøve
7. november 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Jeanne
Tak for dit brev - og velkommen til :) Og tak for alle dine tanker og fine beskrivelse af jeres lille datter og hvordan de sidste måneder har forløbet. Jeg vil naturligvis meget gerne give jer et bud på, hvorfor jeres datter sover som hun gør og også meget gerne give forslag til, hvad I kan gøre ved det.
Der er rigtig mange ting som spiller ind, men generelt kan man sige, at det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen vågner efter ca. 45 minutter. Det skyldes at søvnen i denne alder begynder at indeholde flere stadier og at jeres datter har brug for hjælp til at komme fra et stadie til et andet. Hvis du kan være der, stå parat og lulle hende med dine hænder ind i søvnen, tilbyde brystet igen eller trille hende i barnevognen, så kan du forhindre at hun vågner op og på den måde hjælpe hende til at sove et lidt længere søvnstræk.
Og det er faktisk ikke nødvendigvis en dårlig vane at hjælpe hende videre på denne måde. Det du arbejder på her er netop at hjælpe hende til at fornemme behov for en længere søvn, så hun stille og roligt hjælpes til at sove f.eks. en længere lur midt på dagen. Du forsøger altså at påvirke hende indre ur til at føle behov for at sove lidt længere end de 45 minutter og det er rigtig fint, at hjælpe hende med dette. Det vil være godt nu og også fremover.
Det er naturligt, at hun sover bedst i din favn, i bæresele og i slyngevugge. Det er det hun har lært og det er naturligt trygt for hende. Genkendelighed giver tryghed. Det at blive vugget og bevæget minder om tiden i livmoderen og som du selv skriver, så har I gjordet det som var nødvendigt imens "helvedet stod på" - og det er helt okay. Det er rigtig fint og hun skal også stadig have mælk, før hun puttes. Men det du kan arbejde på nu er, at hun begynder at slippe brystet lidt før hun sover helt.
Hun skal altså ikke puttes vågen i seng og I skal ikke bruge timer på at "kæmpe med hende". Det at sove skal helst forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, som hun på sigt lærer at se frem til - og det er ikke nogen god idé, at lade hende græde ulykkeligt. Som du selv skriver, så begynder hun på den måde meget hurtigt at få et "helt forskruet og panisk forhold til det at falde i søvn" - og det er en erfaring, som det er lagt sværere at komme væk fra, end det at blive vugget i søvn!
Søvnen ændrer sig altså fysiologisk i denne alder og derfor har hun svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Der er en fysiologisk forklaring og på den måde vil tiden til en vis grad arbejde for jer. MEN, det kan dog være rigtig godt, hvis du nu kan begynde at arbejde på at hun får 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen eller først på aftenen. Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove f.eks. 5 timer i løbet af dagen, gerne fordelt på de tre lure - og så sove 10 timer om natten.
Det betyder f.eks. også, at børn i denne alder ofte går sent i seng. Mange børn er ikke klar til at blive puttet til natten før klokken måske er 22, så de 10 timers nattesøvn kan f.eks. godt ligge fra 22-08... Og hvis I kæmper for at få hende til at sove allerede kl 20, så er det naturligvis dømt til at gå galt... I er derfor nødt til at se på, hvordan hun sover hele dagen igennem og hjælpe hende til en rytme, som kan fungerer for både hende og jer - nu og også på sigt.
Hun skal som nævnt have mælk som en fast del af sit putteritual. Det er helt naturligt, at du ammer hende før hun skal sove og at du på den måde hjælpe hende til at falde til ro - og samtidig også sikrer hende mæthed i maven og dermed sikrer, at hun ikke vågner efter 45 minutter, fordi hun reelt er sulten.
Men også her spiller hendes alder ind, for mange oplever, at børn i denne alder begynder at slatspise lidt. Faktisk både slatsove og slatspise dagen igennem og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer. I den her alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden. Og det er netop dette som gør, at jeres datter måske ikke får helt mælk nok i løbet af dagen, og derfor også søger brystet ekstra om natten...
Det er faktisk også alderen, som derfor er forklaringen på, at jeres datter græder når bedsteforældre og andre forsøger at holde hende, trøste hende osv. Det er fordi hun er langt mere bevidst nu og skelner tydeligt mellem, hvorvidt det er mor eller bedstemor, som holder hende - og det er vigtigt at du prioriterer at give hende den nærhed, hun viser behov for og ikke lader hende "gå fra arm til arm"...
Men tilbage til slatspiseriet... :) I første omgang handler det om at du skal hjælpe hende til at spise mere mælk i løbet af dagen. Du skal amme hende hyppigere, det vil øge din mælkemængde og give hende mere ro i maven og forhåbentlig bedre søvn. Du kan med fordel amme hende fra begge bryster, så du starter med at lægge hende til det ene bryst, lader hende spise rigtig godt der - derefter skifter du hende og i forbindelse med at hun bliver skiftet, så svøber du hende eller putter hende i en sovepose. Og så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst - og først derefter skal hun så puttes.
Hvis hun har tendens til at tage toppen af et bryst og du fornemmer, at der stadig er godt med mælk tilbage, så kan du også gøre det, at du starter med at amme hende i den traditionelle stilling, og når hun så slipper, så lader du hende bøvse af, men vender hende så om og lægger hende til samme bryst igen, men nu i tvillingestillingen. På den måde får hun den federe mælk med ud og sikres bedre mæthed og ro i maven. Og derefter kan du så igen svøbe hende og putte hende.
Det at være svøbt eller blive puttet i en sovepose vil give hende følelsen af at blive holdt om og dermed være med til at give ro. Men det vil være en pose eller et klæde i stedet for dine arme, og det kan gøre det lettere for dig at putte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove.
Lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen, barnevognen eller hvor du vil have, at hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i barnevognen så tril den lidt frem og tilbage, det er helt fint.
Vær så opmærksom efter ca 45 minutter - stå parat, når hun er ved at vågne op, så du med det samme kan lægge hænderne på hende, så hun igen kan mærke dig, mærke din ro. Tril eller vug hende lidt igen, så du hjælper hende videre i søvnen og sikrer hende et længere søvnstræk. Du må også gerne nogle gange vælge at ligge ned og amme hende i din seng og her kan det være nødvendigt, at du så tilbyder hende brystet igen lige der, hvor hun begynder at vågne op - det er som sagt helt okay med den alder hun har og vigtigt for at hun lærer at forbinde det at sove med noget trygt og rart.
Det er fint, at I er begyndt med lidt skemad. Det vil naturligt være med til at give lidt mere rytme for dagen i takt med at hun kan tilbydes flere og flere måltider. Men lige nu lyder det rigtig fint med skemad en gang dagligt og så forsøge at øge hendes indtag af mælk i dagtimerne.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, ammes ofte igen, når dagen starter, det er en dejlig måde at vågne op på.
Formiddag 9-9.30: Ammes rigtig godt, gerne af to omgang, hvis hun virker til at have behov for dette og puttes derefter til formiddagslur. Sover her f.eks. 1.5 time, hvor du hjælper hende videre i søvnen efter de ca 45 minutter, så du på den måde får forlænget hendes lur.
Frokost 12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes rigtig godt igen. Måske har hun brug for at blive ammet, før hun tilbydes smagsprøver på grød og kan så ammes igen før hun puttes til middagslur. Det kan også være, at det vil fungere bedre at amme hende af to omgange direkte før luren.
Når hun puttes til middagslur, måske omkring kl 13-13.30, så vil det være rigtig fint, at du triller hende en tur, når vejret er til det, for på den måde at hjælpe hende til at sove en længere lur. Hun må gerne sove f.eks. 2.5 time til middag.. hvis hun kan.
Eftermiddag 16: Ammes efter behov, når hun vågner af sin middagslur
Ammes og puttes så til dagens 3. lur, som vil vare ca. 60 minutter, hvis hun har sovet 1.5 + 2.5 time tidligere. Det kan også være, at hun sover lidt kortere middagslur og så sover en længere 3. lur eller omvendt. Måske passer det med, at hun sover omkring jeres spisetid.
Derefter vil hun så ofte være vågen om aftenen og det vil være naturligt, at børn i denne alder ligger ved brystet hyppigt. Når hun dier hyppigt, så får hun små mængder koncentreret mælk, som giver ekstra mæthed til natten. Og som derfor er med til at sikre en sammenhængende nattesøvn
Ammes og puttes til natten - måske først kl 22 - det afhænger helt af, hvad tider hun har sovet på i løbet af dagen og hvor lange hendes lure har været.
Nat: Ammes 1-2 gange efter behov.. Det er naturligt, at hun stadig vil have brug for mælk midt nat. Det vil realistisk for jer lige nu, hvis hun kan sove ca. 4 timer uden mælk om natten...
Der er altså rigtig mange ting, som spiller ind hos jer og som I kan arbejde på og hjælpe hende med. Det er vigtigt for mig også at sige, at den bekymring du har omkring at du får givet hende dårlige vaner, den skal du forsøge at lægge fra dig. Jeg kan ud af dit brev fornemme, at du er bange for at gøre noget forkert og har dårlig samvittighed over, at du stadig ammer hende, for at hun kan sove eller er nødt til at trille hende i søvn i barnevognen - men det er altså en endnu dårligere vane at kæmpe med søvnen og lade hende græde voldsomt... Jeres datter mærker naturligt også at I føler jer presset, og det bliver hun påvirket af...
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen i denne alder og hvad der sker lige nu. Jeg kan ikke gå i dybden med det hele her i brevkassen, og der er så meget, som spiller ind hos jer, så jeg tænker, at du vil kunne få en del mere råd og viden via min bog...
Rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske