Brev:
Er han klar til at smide bleen?
7. november 2016
Alder:
3 år, 1 mdr.
Er han klar til at smide bleen?
Kære Helen,
Nu er lillebror 3 år og 1 måned gammel. Han trives rigtig godt og er glad i børnehaven og hjemme.
Som jeg har skrevet til dig før så har han stadig ikke et "flydende" ordforråd, men det bliver faktisk bedre og bedre og han lærer flere ord og kan sætte flere ord sammen til en sætning. Det skriver jeg nok et andet brev om på et andet tidspunkt :-)
Men nu vil jeg gerne spørge dig hvordan man ved om ens barn er klar til at smide bleen?
Storebror smed bleen uden problemer da han var 2 år og 8 måneder gammel, men sprogligt var storebror jo meget længere fremme end lillebror. Indtil nu har vi syntes at det var svært at tænke på ble afvænning når vi ikke har kunnet kommunikere optimalt med ham. Men nu er vi rent sprogligt ved at være der hvor vi synes at han ville være klar.
Han tisser på toilettet uden problemer - men ikke sådan fast. Han tisser på toilettet i forbindelse med at han skal i bad eller have skiftet ble - der siger han faktisk selv at han gerne vil tisse på toilettet - men han gør det slet ikke fast altså hver gang skal tisse.
Han har aldrig haft afføring på toilettet og det er faktisk vores fornemmelse at han er bange for det. Vi har prøvet 2-3 gange at tage ham på toilettet når vi kan se at han skal til at lave i bleen, men de gange har han grædt så voldsomt og kæmpet imod at vi er stoppet med det samme. Så umiddelbart tænker vi at han ikke er klar, men hvad tænker du? Han er så stor nu at det er hårdt rent fysisk at skifte ham nede på gulvet og det er medvirkende årsag til at vi gerne vil igang med projektet, men vi vil for alt i verden ikke presse ham hvis han ikke er klar.
Hilsen