Svar: Afvænning af flaske om natten

10. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Liv

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvor svært det er at holde igen og nægte jeres dreng flasken, når det er midt om natten og I ved, at det er det eneste, han vil, og det eneste som virker... Det er bare rigtig hårdt!

I skal naturligvis sikre jer, at han får sit væskebehov tilstrækkeligt dækket om dagen. Der er naturligvis en risiko for, at så længe han drikker så meget vand og fortyndet mælk om natten, så føler han ikke så stor tørst om dagen - men I er stadig nødt til at forsøge at fylde på ham i dagtimerne i håb om, at det kan være med til at vende situationen og behovet for væske om natten..

Prøv om I kan få ham til at drikke mere om dagen ved f.eks. at give ham vand af en kildevandsflaske, evt. med tut. Det synes nogle børn er rigtig sjovt. Det kunne også være, at I kan få ham til at drikke af et sugerør... måske lidt fortyndet saft eller juice i en periode ville gøre, at han indtog lidt mere væske om dagen....

Dernæst er planen at få skåret ned på væskeindtaget om natten. Altså give ham mindre og mindre i flasken, så han til sidst kan undvære - i takt med at han drikker mere om dagen, burde han bedre kunne acceptere mindre om natten...

Og hvis dette er helt umuligt, så må I afslutte flasken og meget gerne inddrage ham i dette - hvor bevidst er han? Normalt ville jeg sige, at børn skulle være 18 måneder og opefter, men I kan godt forsøge...

Flaskesutter bliver slidt, så med mindre I lige har købt nye, så skal de måske snart udskiftes, og jeg tænker, at I kan lade ham være med i denne proces. Kender han ordet "slut?" ellers så prøv at indføre det nu.

Når I læser bøger for ham, og historien er færdig, så siger I "slut" og klapper bogen sammen, der er ikke mere, og I signalerer slut med jeres hænder. Når han har spist op, og tallerkenen er tom, eller når han har drukket, og koppen er tom, så gør I det samme "slut, der er ikke mere". Og dette skal I så overføre til flasken. Flaskesutten dur ikke mere, den er i stykker, og den skal smides ud, det er slut. Og så smides sutterne ud, gradvist en af gangen, og der købes ikke nye. ...

Annonce

... I skal sørge for at fjerne affaldsposen, så han om aftenen ikke går hen og fisker sutterne op igen, og så må I vise ham flasken, og vise ham, at den er i stykker. Der er ikke nogen flaskesut, flasken dur ikke mere "det er slut" og signalere slut med hænderne.

Og ja, så bliver han naturligt frustreret og ked af det - men det må så være sådan. I kan tilbyde ham et alternativ - han kan få lidt vand af en kop... men flasken får han ikke mere. Det er naturligvis ikke sådan, at I skal erstatte alle flaskerne med kop, det handlere mere om, at han ikke kan drikke så store mængder af en kop, som han kan af en flaske, og stille og roligt gerne skulle lære at undvære al den væske om natten :)

Derudover så skal han have en puttebamse, putteklud eller lignende at putte sig med, når han skal sove, som giver ham den tryghed, som flasken giver ham lige nu. I skal altså ikke fjerne flasken, uden at sætte noget andet i stedet. Godnathistorie og godnatsang osv. er også en rigtig god idé, og hans putteritual kan således ligne sig selv, og det han er tryg ved, eneste forskel bliver at flasken er væk eller erstattes af en kop.

Så planen ser således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

1) Lige nu øge hans indtag af væske om dagen
2) Trappe ud i væskemængde aften og nat
3) Indføre nyt ritual om aftenen, hvor han i starten får sin flaske, men hvor flasken erstattes med kop for til sidst helt at kunne undværes. Det vil sige f.eks. læse for ham, synge godnatsang, putte ham med klud, bamse osv. Så alt er som det plejer at være, eneste forskel er at flasken på sigt fjernes og kop tilbydes i stedet

4) Og hvis dette ikke fungere, så begynde at indføre ordet slut i hverdagen
5) Og prøve at inddrage ham og vise ham, at flasken i stykker, det er slut, der er ikke mere...

Når han bliver frustreret og ked af det, så er I nødt til at rumme hans frustration og holde fast i, at han stadig får tilbudt væske, og at I er der for ham :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det lige giver det lille skub, som I har brug for, for at komme helt væk fra flasken :)

Rigtig meget held og lykke med projekt flaskestop!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor