Svar: Afvænning af flaske om natten
10. oktober 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvor svært det er at holde igen og nægte jeres dreng flasken, når det er midt om natten og I ved, at det er det eneste, han vil, og det eneste som virker... Det er bare rigtig hårdt!
I skal naturligvis sikre jer, at han får sit væskebehov tilstrækkeligt dækket om dagen. Der er naturligvis en risiko for, at så længe han drikker så meget vand og fortyndet mælk om natten, så føler han ikke så stor tørst om dagen - men I er stadig nødt til at forsøge at fylde på ham i dagtimerne i håb om, at det kan være med til at vende situationen og behovet for væske om natten..
Prøv om I kan få ham til at drikke mere om dagen ved f.eks. at give ham vand af en kildevandsflaske, evt. med tut. Det synes nogle børn er rigtig sjovt. Det kunne også være, at I kan få ham til at drikke af et sugerør... måske lidt fortyndet saft eller juice i en periode ville gøre, at han indtog lidt mere væske om dagen....
Dernæst er planen at få skåret ned på væskeindtaget om natten. Altså give ham mindre og mindre i flasken, så han til sidst kan undvære - i takt med at han drikker mere om dagen, burde han bedre kunne acceptere mindre om natten...
Og hvis dette er helt umuligt, så må I afslutte flasken og meget gerne inddrage ham i dette - hvor bevidst er han? Normalt ville jeg sige, at børn skulle være 18 måneder og opefter, men I kan godt forsøge...
Flaskesutter bliver slidt, så med mindre I lige har købt nye, så skal de måske snart udskiftes, og jeg tænker, at I kan lade ham være med i denne proces. Kender han ordet "slut?" ellers så prøv at indføre det nu.
Når I læser bøger for ham, og historien er færdig, så siger I "slut" og klapper bogen sammen, der er ikke mere, og I signalerer slut med jeres hænder. Når han har spist op, og tallerkenen er tom, eller når han har drukket, og koppen er tom, så gør I det samme "slut, der er ikke mere". Og dette skal I så overføre til flasken. Flaskesutten dur ikke mere, den er i stykker, og den skal smides ud, det er slut. Og så smides sutterne ud, gradvist en af gangen, og der købes ikke nye. I skal sørge for at fjerne affaldsposen, så han om aftenen ikke går hen og fisker sutterne op igen, og så må I vise ham flasken, og vise ham, at den er i stykker. Der er ikke nogen flaskesut, flasken dur ikke mere "det er slut" og signalere slut med hænderne.
Og ja, så bliver han naturligt frustreret og ked af det - men det må så være sådan. I kan tilbyde ham et alternativ - han kan få lidt vand af en kop... men flasken får han ikke mere. Det er naturligvis ikke sådan, at I skal erstatte alle flaskerne med kop, det handlere mere om, at han ikke kan drikke så store mængder af en kop, som han kan af en flaske, og stille og roligt gerne skulle lære at undvære al den væske om natten :)
Derudover så skal han have en puttebamse, putteklud eller lignende at putte sig med, når han skal sove, som giver ham den tryghed, som flasken giver ham lige nu. I skal altså ikke fjerne flasken, uden at sætte noget andet i stedet. Godnathistorie og godnatsang osv. er også en rigtig god idé, og hans putteritual kan således ligne sig selv, og det han er tryg ved, eneste forskel bliver at flasken er væk eller erstattes af en kop.
Så planen ser således ud:
1) Lige nu øge hans indtag af væske om dagen
2) Trappe ud i væskemængde aften og nat
3) Indføre nyt ritual om aftenen, hvor han i starten får sin flaske, men hvor flasken erstattes med kop for til sidst helt at kunne undværes. Det vil sige f.eks. læse for ham, synge godnatsang, putte ham med klud, bamse osv. Så alt er som det plejer at være, eneste forskel er at flasken på sigt fjernes og kop tilbydes i stedet
4) Og hvis dette ikke fungere, så begynde at indføre ordet slut i hverdagen
5) Og prøve at inddrage ham og vise ham, at flasken i stykker, det er slut, der er ikke mere...
Når han bliver frustreret og ked af det, så er I nødt til at rumme hans frustration og holde fast i, at han stadig får tilbudt væske, og at I er der for ham :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det lige giver det lille skub, som I har brug for, for at komme helt væk fra flasken :)
Rigtig meget held og lykke med projekt flaskestop!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske