Afvænning af flaske om natten

10. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Afvænning af flaske om natten

Kære Helen,

Jeg håber meget du kan hjælpe os, for vi (jeg) er snart ved at blive vanvittig over, ikke at have fået mere end et par sammenhængende timers søvn siden vores søn kom til verden i juni sidste år (!).

Sagen er, at han fortsat bruger sutteflaske om natten. Vi har ikke magtet at "tage kampen" med ham, men har skåret ned på indholdet af mælk i flasken og har ligeledes en sutteflaske kun med vand, men det er som om, at han holder fast i den samme væskemængde. Nogle gange er han tilfreds med lidt vand i flaske, men to gange hver nat hyler og skriger han som en besat til han får mælk. Mælkeblandingen er 1 ske MME til 180 mm. vand, så det kan næsten ikke blive tyndere.

Vi har prøvet også at skære ned på mængden af væske i flasken, men han bliver helt hysterisk hvis flasken er tom for hurtigt. Når han indtager så meget væske om natten skal vi også ofte op og skifte ble, og tit løber bleen over, så der skal skiftes lagner og nattøj midt om natten. Det er jo virkelig til at blive træt i låget af.

Han er ellers en velfungerende, glad, rolig, samarbejdsvilligt og lattermild lille trold. Hans øvrige rytmer - lure, sengetid, mv. har han gradvis selv ændret, så vi har ikke prøvet før, at skulle være dem der bestemmer rytmen for ham. Snarere har vi afluret hans rytme og tilpasset dagen for at imødekomme hans søvn- mad- etc. behov.

De få gange vi har arbejdet for at fravænne ham sutteflasken går han altså helt agurk. Vores kære lille barn bliver pludselig helt besat - han hyler, skriger, sparker, slår, vrider og vender sig, vil ikke ...

Annonce

... løftes, krammes, nusses mv. - alt dette står på, til det sekund han får en sutteflaske tynd mælk i munden, så sutter han roligt, indtil han vender sig om og falder i søvn igen.

Jeg tror, at vi begge to er lidt nervøse over at skulle "tage kampen" - jeg magter ikke at gøre ham så ked af det, og vi er også begge to virkelig dårlige til at være konstruktive midt om natten. Så har det været nemmere bare at stikke ungen den flaske og få noget ro.

En dagsrytme hvor vores søn er i vuggestue er nogenlunde sådan her:

07.10: Vågner af sig selv
07.45: Øllebrød
09.15: Formiddagsmad i vuggestuen
10.30: Frokost
11.15-13.30: Middagslur
14.00: Eftermiddagsmad
15.30: Hentes
16-17: Eftermiddagssnacks (frugt, gnavegrønt, figenstang og deslige.)
17.45: Aftensmad
19.30: Grød
20.00: Godnat
I tidsrummet 23.30-00.30: Hyl og skrig indtil flaske med MME gives
02.30: Hyl og piv, får lidt vand
04.00: Hyl og skrig indtil flaske med MME gives

Om dagen falder han altid i søvn uden flaske. Om aftenen falder han i søvn uden flaske (vand) 5 ud af 7 aftener. Hvis han er svær at få til at falde til ro, bruger vi flasken. Men i de øvrige vågne timer drikker han fint af kop og får som udgangspunkt en del væske.

Vi har brug for en plan, og jeg tror ikke vi selv kan få lagt en plan, som vi ikke bliver usikre på/ måske afviger fra.

Da vi har efterårsferie i næste uge, tænker vi, at det er den bedste lejlighed til at få gjort kål på de dårlige vaner. Men vi er usikre på, hvordan vi skal gribe det an.

Håber meget du kan hjælpe!

De bedste hilsner,
Liv

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder