Brev:
Afvænning af flaske om natten
10. oktober 2016
Alder:
16 mdr.
Afvænning af flaske om natten
Kære Helen,
Jeg håber meget du kan hjælpe os, for vi (jeg) er snart ved at blive vanvittig over, ikke at have fået mere end et par sammenhængende timers søvn siden vores søn kom til verden i juni sidste år (!).
Sagen er, at han fortsat bruger sutteflaske om natten. Vi har ikke magtet at "tage kampen" med ham, men har skåret ned på indholdet af mælk i flasken og har ligeledes en sutteflaske kun med vand, men det er som om, at han holder fast i den samme væskemængde. Nogle gange er han tilfreds med lidt vand i flaske, men to gange hver nat hyler og skriger han som en besat til han får mælk. Mælkeblandingen er 1 ske MME til 180 mm. vand, så det kan næsten ikke blive tyndere.
Vi har prøvet også at skære ned på mængden af væske i flasken, men han bliver helt hysterisk hvis flasken er tom for hurtigt. Når han indtager så meget væske om natten skal vi også ofte op og skifte ble, og tit løber bleen over, så der skal skiftes lagner og nattøj midt om natten. Det er jo virkelig til at blive træt i låget af.
Han er ellers en velfungerende, glad, rolig, samarbejdsvilligt og lattermild lille trold. Hans øvrige rytmer - lure, sengetid, mv. har han gradvis selv ændret, så vi har ikke prøvet før, at skulle være dem der bestemmer rytmen for ham. Snarere har vi afluret hans rytme og tilpasset dagen for at imødekomme hans søvn- mad- etc. behov.
De få gange vi har arbejdet for at fravænne ham sutteflasken går han altså helt agurk. Vores kære lille barn bliver pludselig helt besat - han hyler, skriger, sparker, slår, vrider og vender sig, vil ikke løftes, krammes, nusses mv. - alt dette står på, til det sekund han får en sutteflaske tynd mælk i munden, så sutter han roligt, indtil han vender sig om og falder i søvn igen.
Jeg tror, at vi begge to er lidt nervøse over at skulle "tage kampen" - jeg magter ikke at gøre ham så ked af det, og vi er også begge to virkelig dårlige til at være konstruktive midt om natten. Så har det været nemmere bare at stikke ungen den flaske og få noget ro.
En dagsrytme hvor vores søn er i vuggestue er nogenlunde sådan her:
07.10: Vågner af sig selv
07.45: Øllebrød
09.15: Formiddagsmad i vuggestuen
10.30: Frokost
11.15-13.30: Middagslur
14.00: Eftermiddagsmad
15.30: Hentes
16-17: Eftermiddagssnacks (frugt, gnavegrønt, figenstang og deslige.)
17.45: Aftensmad
19.30: Grød
20.00: Godnat
I tidsrummet 23.30-00.30: Hyl og skrig indtil flaske med MME gives
02.30: Hyl og piv, får lidt vand
04.00: Hyl og skrig indtil flaske med MME gives
Om dagen falder han altid i søvn uden flaske. Om aftenen falder han i søvn uden flaske (vand) 5 ud af 7 aftener. Hvis han er svær at få til at falde til ro, bruger vi flasken. Men i de øvrige vågne timer drikker han fint af kop og får som udgangspunkt en del væske.
Vi har brug for en plan, og jeg tror ikke vi selv kan få lagt en plan, som vi ikke bliver usikre på/ måske afviger fra.
Da vi har efterårsferie i næste uge, tænker vi, at det er den bedste lejlighed til at få gjort kål på de dårlige vaner. Men vi er usikre på, hvordan vi skal gribe det an.
Håber meget du kan hjælpe!
De bedste hilsner,
Liv