Svar: Motorisk uro i kroppen natten igennem
9. august 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :) Og beklager svartiden i øjeblikket :)
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil man ofte opleve, at barnet har nætter, hvor det sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.
Det foregår ofte i søvne - og det starter ofte i 8-9 måneders alderen - præcis som I oplever med jeres dreng. Det er ofte sammenhængende med, at barnet begynder at kravle. Man ser det også nogle gange, når børn begynder at rejse sig og begynder at gå rundt - ofte i 12-14 måneders alderen. Det varer ofte et par måneder, og så går det over igen. I den periode, hvor det står på, må I til en vis grad indstille jer på urolige nætter og acceptere, at han lige nu har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen.
Nogle gange kan man godt blive bekymret, når man ser barnet ligge og rokke eller kaste hovedet fra side til side, vågne op med skrig, frustreret gråd osv. Men det er en naturlig del af barnets udvikling og en del af den fase, som jeres dreng lige nu går igennem:)
Det I skal være opmærksomme på er, at I ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner i denne periode - det kan være, at du f.eks. begynder at amme en gang i timen for med brystet at hjælpe ham til ro, eller at du begynder at give ham sutten i munden, hver gang han vågner og du hjælper ham med at blive lagt ned igen... Han skal naturligvis have hjælp og du skal være der for ham, hvis han har behov for det, men du skal forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet som muligt. Med den alder han har nu er han naturligt meget bevidst, og han kan meget hurtigt få en vanebetinget afbrudt søvn, hvor han f.eks. vågner igen og igen hele natten, fordi han har lært, at du kommer med sutten. Det er uhensigtsmæssigt på sigt:)
Nogle børn har glæde af at få en større dyne, som omslutter dem og hjælper dem til ro. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog ikke juniordyne før 1 års alderen. Nogle børn har glæde af at blive puttet i en voksipose eller lignende, hvis I har en sådan. Det kan forsøges, og I skal naturligvis sikre jer, at han ikke bliver for varm.
Men andre børn har behov for netop at kunne skifte stilling undervejs i søvnen og har brug for plads og mulighed for at lære det selv - og de bliver naturligt ekstra frustrerede, hvis de så ikke kan flytte på sig, fordi de er for svøbt i dynen.. I må prøve jer frem for at finde ud af, hvad der vil fungere bedst for jeres dreng.
Nogle gange hjælper det at putte ham på maven, og at du så står ved ham, holder hænderne på hans krop, så han kan mærke, at du er der. Mærken varmen og tyngden fra dine hænder. Du kan stå og stryge med hænderne op og ned af blenumsen og ryggen og på den måde hjælpe ham til at slappe af i kroppen.
Mange børn har i denne alder også stor glæde af at få et aftenbad. Badet bør ligge godt en time før putning, for at have bedst effekt. Hvis badet afsluttes med god frottering, at I smører med lidt creme, giver lidt babymassage osv. så kan det være med til at give ekstra ro i kroppen og hjælpe ham med at slappe af, når han så skal sove.
En godnatgrød efter badet kan også være en god idé i denne alder. Grød ligger godt i maven og giver lidt følelsen af at man har "behov for at slå mave" og dermed behov for at ligge ned og slappe af...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske