Svar: Motorisk uro i kroppen natten igennem

9. august 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :) Og beklager svartiden i øjeblikket :)

I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil man ofte opleve, at barnet har nætter, hvor det sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.

Det foregår ofte i søvne - og det starter ofte i 8-9 måneders alderen - præcis som I oplever med jeres dreng. Det er ofte sammenhængende med, at barnet begynder at kravle. Man ser det også nogle gange, når børn begynder at rejse sig og begynder at gå rundt - ofte i 12-14 måneders alderen. Det varer ofte et par måneder, og så går det over igen. I den periode, hvor det står på, må I til en vis grad indstille jer på urolige nætter og acceptere, at han lige nu har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen.

Nogle gange kan man godt blive bekymret, når man ser barnet ligge og rokke eller kaste hovedet fra side til side, vågne op med skrig, frustreret gråd osv. Men det er en naturlig del af barnets udvikling og en del af den fase, som jeres dreng lige nu går igennem:)

Det I skal være opmærksomme på er, at I ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner i denne periode - det kan være, at du f.eks. begynder at amme en gang i timen for med brystet at hjælpe ham til ro, eller at du begynder at give ham sutten i munden, hver gang han vågner og du hjælper ham med at blive lagt ned igen... Han skal naturligvis have hjælp og du skal være der for ham, hvis han har behov for det, men du skal forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet som muligt. Med den alder han har nu er han naturligt meget ...

Annonce

... bevidst, og han kan meget hurtigt få en vanebetinget afbrudt søvn, hvor han f.eks. vågner igen og igen hele natten, fordi han har lært, at du kommer med sutten. Det er uhensigtsmæssigt på sigt:)

Nogle børn har glæde af at få en større dyne, som omslutter dem og hjælper dem til ro. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog ikke juniordyne før 1 års alderen. Nogle børn har glæde af at blive puttet i en voksipose eller lignende, hvis I har en sådan. Det kan forsøges, og I skal naturligvis sikre jer, at han ikke bliver for varm.

Men andre børn har behov for netop at kunne skifte stilling undervejs i søvnen og har brug for plads og mulighed for at lære det selv - og de bliver naturligt ekstra frustrerede, hvis de så ikke kan flytte på sig, fordi de er for svøbt i dynen.. I må prøve jer frem for at finde ud af, hvad der vil fungere bedst for jeres dreng.

Nogle gange hjælper det at putte ham på maven, og at du så står ved ham, holder hænderne på hans krop, så han kan mærke, at du er der. Mærken varmen og tyngden fra dine hænder. Du kan stå og stryge med hænderne op og ned af blenumsen og ryggen og på den måde hjælpe ham til at slappe af i kroppen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn har i denne alder også stor glæde af at få et aftenbad. Badet bør ligge godt en time før putning, for at have bedst effekt. Hvis badet afsluttes med god frottering, at I smører med lidt creme, giver lidt babymassage osv. så kan det være med til at give ekstra ro i kroppen og hjælpe ham med at slappe af, når han så skal sove.

En godnatgrød efter badet kan også være en god idé i denne alder. Grød ligger godt i maven og giver lidt følelsen af at man har "behov for at slå mave" og dermed behov for at ligge ned og slappe af...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.