Svar: Vågner mange gange - opfølgning

23. januar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søvnberøvede forældre

Tak for jeres brev, det er godt, at I skriver tilbage:)

Det er rigtig godt, at jeres dreng ikke er afhængig af flasken i munden for at falde i søvn - det lyder dog som om, at han trods dette er afhængig af den, for at komme fra et søvnstadie til et andet...

Det kan skyldes vane, altså at han har lært at klynke, smågræde, giver sig lidt og så får han flasken, falder til ro. Børn kan godt have det der kaldes vanebetinget afbrudt søvn. Det ses ofte i forbindelse med sutten. Når barnet sover, så slappes alle kroppens muskler også kæbemusklen og sutten falder ud. Når vi forældre så er inde at hjælpe barnet med at blive lagt på den anden side, få dynen på osv. så giver vi naturligt også barnet sutten i munden - og barnet lærer derved, at det ikke kan sove uden sut i munden og begynder derfor at vågne op, afhængig af at mor og far kommer sutten i munden igen.

Jeg tænker, at jeres dreng kan have lidt det samme i forhold til flasken og mælken, at han har brug for at få flaske og mælk i munden, for at kunne sove videre om natten - mere som en vane end et reelt behov for mælk...

Hvis dette er problemet, så kan det være en rigtig god idé, at I giver ham mindre og mindre mælk i flasken. Altså trapper ud, så han kun får en lille tår mælk i munden, og herefter skal han så sove videre igen. Samtidig med at I gør dette, så skal I berolige ham med hænder, nærhed, kærtegn. Giv ham en putteklud, som han får allerede når han puttes til natten og lad den følge ham hele dagen, bruges når han er træt, ked af det, triller i barnevognen osv. Tanken er at flasken trappes mere og mere ud og putteklud, kærtegn osv. tager mere og mere over.

Det kan også være en afhængighed af jer. Så han ikke søger flasken, men søger jeres nærhed, jeres favn. I fortæller, at I ofte tilbyder flaske i sofaen, og derefter flytter ham til hans seng og nogle gange kan det forstærke hans følelse af separation. At skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra mor og far. I fjerner jer, det hyggelige det rare og flytter ham til sengen - der så pludselig bliver det mindre rare og derfor noget, han protesterer imod og vågner af... MEN hos jer lyder det ikke til at være tilfældet. Han virker tryg ved sin seng og falder i søvn i sengen - ikke i jeres arme, så umiddelbart er det ikke favnen han søger...

Du skriver, at alle dine instinkter siger dig, at han har ondt. Det skal du naturligvis lytte til! Hvem har undersøgt hans ører - egen læge eller en ørelæge? Det vil være rigtig godt at få hans ører tjekket af en ørelæge. Det kræver ikke henvisning, I kan ringe og bestille tid. Ørelægen kan også tjekke hans polypper og se om de kunne "lave lidt ballade" om natten.

Han kan også have smerter på grund af en urinvejsinfektion, så det gør ondt, hver gang han tisser. Nogle børn har faktisk problemer med blærebetændelse og det kan være en idé at få taget en urinprøve og få det tjekket for en sikkerheds skyld.

Han kan have ondt for ...

Annonce

... tænder - det er også en mulighed, men det burde naturligt ikke påvirke flere nætter, flere uger i træk.

Så kan han have smerter fra maven - måske noget han spiser, som han ikke rigtigt tåler.

Han kan også have smerter fra nakke, skuldre eller lignende. Det kan gøre ondt, hvis han så får sig lagt på siden eller får drejet hovedet under søvn, hvorfor han så naturligt græder utrøsteligt...

Har I prøvet at give ham smertestillende? Hvis han har ondt, så burde smertestillende jo hjælpe ham - og så skal I naturligvis finde årsagen til hans smerter.

Hvordan gør I om natten? I skriver, at han har været vågen i 2 timer - hvad sker der her? Det har naturligvis betydning, hvad I laver om natten, når han vågner og hvordan I reagerer. Nogle gange vil det være bedst at lade ham være i sengen og forsøge at berolige ham med nærhed, hvor han ligger - ikke tage ham op, men hjælpe ham videre, hvor han er. Andre gange vil det være bedre at I tager ham op, beroliger og betrygger og derefter atter putter ham tilbage i egen seng, hvor han så kan sove videre. Og atter andre gange vil det bedste være at I sover sammen med ham, så han mærker jer, får jeres nærhed og tætte fysiske kontakt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og hvordan kan det så hænge sammen med, at han som udgangspunkt skal lære at sove i egen seng? Jo det skyldes hans alder. Han er i separationsfasen, er i gang med at udvikle sin selvstændighed, øver sig motorisk i at være på afstand af jer, kryber, kravler, rejser sig ved tingene osv. Og for at kunne separere sig, er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil han i denne alder klynge sig lidt ekstra og have ekstra behov for at mærke jer. Dette behov viser sig ofte om aftenen, når han skal slippe dagen og alle oplevelserne - og også om natten, hvor han lige nu drømmer rigtig meget.

Nogle børn har netop brug for nærheden og den tætte fysiske kontakt om natten for på den måde at fylde deres "mor/far depot op", så de har noget at tære af om dagen, hvor de øver afstand. Det kan her nogle gange hjælpe f.eks. at koble tremmesengen til forældresengen. Fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for, at I stadig kan putte jeres dreng i hans egen seng, men at I samtidig kan være lige ved siden af ham om natten. I kan lægge en beroligende hånd over på ham, lade ham mærke, at I er der. I kan sige "ssh-ssh" eller lignende så han kan høre jer og fornemme jer med det samme og ikke når at vågne for meget op. Han kan også kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, hvis det er dette, han har behov for. Og I behøver ikke stå op om natten, men kan få jeres nattesøvn uden alt for meget postyr...

Det behøver ikke være dårligt eller forkert, at han på denne måde tilbydes muligheden for tæt fysisk kontakt. Det behøver ikke give dårlige vaner på sigt, tværtimod:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre