Svar: Stadig udfordringer med søvn

14. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev og alle dine tanker - og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn, og at det har givet lidt mere overblik:) Tak!

I kan godt forsøge med en flaske, for at se om det gør en forskel hos jer. Som du skriver, så kan det naturligt påvirke din amning, men hverdagen skal jo også hænge sammen for jer, og det lyder som om, at du har forsøgt rigtig meget for at sikre ham mælk og længere søvn...

Umiddelbart tror jeg dog ikke, at det handler om manglende mælk i maven, og slet ikke hvis du ammer af to omgange. Samtidig fortæller du også, at han godt kan sove et par timer, hvis du har ham i din favn, og her lyder han jo ikke til at være sulten. Men der sker ikke noget ved at prøve en flaske og jeg vil her også anbefale dig min bog "Helens bog om amning og flaske"... så kan du læse om begge dele og hvordan du gør det hele bedst:)

Du fortæller, at I har en voksipose - den må du gerne bruge indenfor. I stedet for at svøbe ham i et klæde/svøb, kan han blive puttet i sin voksi, som også vil være med til at holde fysisk sammen på ham, så han ikke så let får vækket sig selv, fordi han spjætter med armene osv. Start med at skifte ham, put ham så i voksiposen og tilbyd ham så bryst (eller flaske) derefter. Så han får mælk imens han ligger i sin pose. Det kan gøre det lettere for ham at blive flyttet fra din favn og ned, hvor han skal sove.

Du må gerne rykke barnevognen indendøre og putte ham der om dagen. Det er helt okay, det vigtigste er at han får sovet og sover godt og hvis du fornemmer, at han lige nu sover godt i sin barnevogn, så brug endelig den:)

Du skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner eller at han allerede nu har et søvnassociationsproblem. Det er helt normalt, at han sover bedst i din favn. Når han ligger hos dig, kan han høre dit hjerte, din vejrtrækning, mærke din varme, dine bevægelser osv. og det minder om tiden, hvor han lå i din mave. Derfor er det trygt og dejligt at sove hos dig.

Du skal heller ikke være bekymret over, at han skal vugges eller trilles i barnevognen for at sove. Han er stadig så lille, at det er helt okay, at du luller ham i søvn netop ved at vugge ham lidt. Han er på samme måde vant til dine bevægelser, når han har ligget i din mave. Hver gang du er gået ...

Annonce

... rundt, så er han blevet vugget og bevæget og dette virker naturligt beroligende på ham stadigvæk:)

Og ja - du må derfor gerne vugge ham lidt, putte ham og så holde øje med ham og vugge ham, trille ham lidt, hvis han viser tegn på at ville vågne op, for netop på denne måde at holde ham sovende lidt længere.

Du skal heller ikke være bange for at lade ham falde i søvn med brystet i munden. Hvis han spiser godt, falder i søvn og derefter flyttes til liften eller barnevognen, så er det helt fint med den alder han har. Lige nu er det vigtigste ikke, hvordan han falder i søvn, men at han falder trygt i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor må du også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham i søvn i din seng. Bliv hos ham, og tilbyd ham så brystet igen, når og hvis han viser tegn til at ville vågne op, igen for på den måde at holde ham sovende lidt længere, så du sikrer ham lidt længere lure:)

Når du putter ham i liften, må du også meget gerne svinge den frem og tilbage, for på den måde at lulle ham ind i søvnen. Det er helt okay, med den alder han har:) Put også meget gerne liften i barnevognen og tril ham en tur - på den måde vænnes han også til at sove i sin lift og forbinder den med noget godt og stille og roligt vil han så måske kunne puttes i liften, uden at den behøver være i barnevognen - og så vokser han jo på sigt også ud af den, så det er bedre, at han lærer at sove i sin barnevogn og/eller voksipose. Liften er ikke et must i forhold til tiden frem:)

Det kan være godt at have genkendelige ritualer, altså f.eks. at du skifter ham, svøber ham, giver ham mælk, erstatter brystet med en sut og derefter putter ham, kærtegner ham på samme måde osv. hver gang han skal sove. Genkendelighed giver tryghed og hjælper ham til at falde i søvn. Men der må gerne være forskel på om han puttes i barnevogn eller i seng osv. alt efter om det er dag eller aften. Ligesom du nogle gange om dagen måske vælger at lægge dig med ham, andre gange vælger at trille en tur med barnevognen osv. og om aftenen måske nogle gange lægger dig med ham, andre gange sidder og ammer i gyngestolen osv. På den måde kan der godt være lidt forskel på putteritualet for dagssøvnen og nattesøvnen.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin