Svar: Søvn - 9 måneder

8. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev :)

Jeg tænker umiddelbart, at det er alder, separationsfasen og den store udvikling, som jeres dreng går igennem, der spiller ind på nattesøvnen hos jer. Han er motorisk rigtig godt i gang og sover derfor naturligt uroligt. Det er svært for ham at finde fysisk ro og han får let vækket sig selv eller får sig i søvne lagt i stillinger, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.

Samtidig drømmer han også rigtig meget. Han oplever verden større nu, kravler mere rundt og kommer omkring i rummene på en anden måde. Han oplever også, at mor er startet på arbejde og far har overtaget barsel - det er super - men det er naturligt en ændring i hverdagen, som han lige skal vænne sig til og han kan sagtens drømme rigtig meget lige nu.

Og drømmeaktiviteten er ofte står tidlig morgen. Det er her drømmesøvnen ligger og derfor du også nogle gange selv kan huske dine drømme:) Så når han vågner kl 05, så tror jeg, at han vågner af en drøm... Det kan du ikke gøre så meget ved lige nu, det hører sammen med alderen og udviklingen og han er jo så lille, at han ikke kan sætte ord på sin drøm. Men det er forklaringen på, hvorfor han søger dig/far, søger ekstra tryghed, nærhed og jeres favn og nogle gange også søger brystet. Ikke fordi han er sulten, men snarere fordi det er det mest trygge han kender - og måske har han drømt, at du ikke er der, at du er væk, og så er det dejligt at mærke brystet og mor igen...

Det er helt okay, hvis du fornemmer, at han lige nu kan hjælpes videre i søvnen med brystet, så I alle får en lidt bedre nattesøvn - du må derfor godt prøve at amme ham kl 05, og du må gerne prøve at ...

Annonce

... lægge ham til med det samme han gir sig, for at se om du kan tage det i opløbet og med brystet få ham videre i søvnen før han vågner for meget op... Det vil være passende med 3 amninger i døgnet nu og de kan lige nu godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen og når han så bliver 10 måneder, så kan du trappe ud af amningen sen aften eller tidlig morgen... Om dagen kan han inden middagslur blive tilbudt lidt mme af en kop evt. sammen med en banan.

Det vil også være rigtig fint, hvis I om aftenen kan tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, for på den måde at sikre, at han ikke vågner fordi han reelt er sulten.

Og så lyder det også rigtig fint, hvis han nogle aftener bliver puttet tidligere. Da han i øjeblikket står tidligt op, så vil hans lure i løbet af dagen naturligt også komme til at ligge lidt før og dermed kan puttetidspunktet om aftenen også rykke sig lidt frem. Hvis du fornemmer, at han lige nu derfor falder lettere i søvn og samlet set sover bedre, hvis han puttes kl 19-19.30 i stedet for 19.30-20, så skal du naturligvis putte ham der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - så til en vis grad acceptere, at han lige nu har en tidlig søvnfase og står tidligere op:)

Der vil højst sandsynligt ske ændringer igen, når han til februar skal starte i vuggestue. Det kan ændre på hele hans rytme, hans appetit, hans søvn og I må derfor se, hvad tiden bringer. Lige nu er det som sagt fint at bibeholde de tre amninger, og så forsøge at undvære den ene hen af vejen:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen at vide, at det I oplever lyder normalt for alderen...:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.