Svar: Falde i søvn på eget værelse
26. november 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Lulu
Tak for dit brev :)
Du fortæller, at far har sovet sammen med storebror siden han var 1.5 år gammel. Det er derfor det, jeres dreng kender, og sådan han forventer det skal være. Han ved at far er der og føler sig naturligt helt tryg ved dette - og det bliver derfor ikke uden protester, at lave det om. Især ikke, hvis mor, far og lillesøster sover sammen og ingen sover sammen med ham...
Og jeg synes måske det er lidt synd for ham, hvis det er den løsning I vælger... jeg tænker derfor, om det ikke kunne lade sig gøre at lade børnene sove sammen. Så storebror og lillesøster sover på samme værelse om natten - det vil han måske synes er lidt mere fair - børnene sover sammen, de voksne sover sammen - og noget han måske kan lære at acceptere - og far kan komme tilbage til soveværelset igen.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan indføre et nyt putteritual. Det vil være rigtig godt med godnathistorie osv. ligesom en puttebamse, der på sigt skal fungere som substitut for far, vil være en rigtig god idé. Måske har han brug for en åben seng, hvis han ikke allerede har det? Så du eller far kan sidde på sengekanten, læse højt osv. og give ham nærhed og fysisk kontakt. Men hvor I sidder hos ham, i stedet for at ligge hos ham - det er også en måde at han lærer at sove, uden at han behøver ligge og nulre din hestehale:)
Når han er puttet, så bliver han naturligvis ked af det, hvis I går fra ham. Det er han jo ikke vant til og han er så lille, at han ikke forstår, hvorfor I pludselig ikke vil sidde der, hvorfor der pludselig skal ændres vaner. Jeg vil derfor anbefale, at I ikke går, men i stedet bruger det, som jeg kalder for strygetøj metoden. Det betyder,at I viser ham, at I har noget praktisk at lave som at stryge tøj. I henter strygebræt, strygejern og stiller jer på værelset eller lige uden for døren. Det er vigtigt, at han kan se jer - og at han ikke behøver stige ud af sin seng, for at se om I er der.
I stiller jer og stryger, ordner vasketøj osv. og viser ham, at når han skal sove, så har I noget kedeligt at lave. I er der stadigvæk, han kan kalde "Moaar - Faaar?!" og I kan betrygge "ja, jeg er lige her skat, jeg står og stryger" eller lignende - så han hører, at han ikke er alene. Og I kan også fortælle ham, at I nu ønsker han skal sove "nat-nat, skat".
Stille og roligt kan denne metode udvides med, at I går frem og tilbage og f.eks. siger "jeg henter lige en ren skjorte", og så går du ud, henter skjorten og kommer tilbage. Han oplever på den måde ikke noget pres om, at han skal sove - du går ikke fordi han skal sove, men fordi du skal hente en skjorte. Og han oplever også, at du kun er kortvarigt væk, så kommer du tilbage og han kan regne fuldstændig med, hvad du siger. Stille og roligt kan så udvides mere, så du f.eks. siger "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen" - han kan høre tallerkenerne klirrer osv. og fornemme at du er der, at han ikke er alene og accepterer stille og roligt, at han kan være alene på sit værelse og også falde i søvn alene på værelset eller måske sammen med sin lillesøster, fordi hun også sover der:)
Med hensyn til hestehalen, så vil det være rigtig godt, hvis han kunne få en bamse, en putteklud eller noget andet at nulre. Det kunne også være en aflagt t-shirt af din, noget som han ved er mors og som minder ham om dig. Du må gerne introducere det nye for ham, som alternativ til din hestehale og det er helt fint, som du selv foreslår, at tale lidt med ham om, at han ude kan bruge kluden, bamsen osv. og ikke mors hår. Og så skal du naturligvis gøre op med dig selv, om han skal vænnes helt af nu eller om du stadig synes, det er så hyggeligt at du også selv nyder det - han mærker jo også, hvis du ikke helhjertet siger nej og tilbyder et alternativ...:)
Jeg tror dog godt, at du gradvist og på en stille og rolig måde kan få ham drejet væk fra at bruge hestehalen og få ham til at tage imod noget andet - så det ikke bliver en kamp. Det er vigtigt, at du ikke pludselig nægter ham at nulre dit hår, da det jo også kan forstærke hans lyst til at ville nulre det. Jo mere stille og roligt I kan komme væk fra det, jo bedre tænker jeg, at det vil gå...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske