Falde i søvn på eget værelse

26. november 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Falde i søvn på eget værelse

Hej Helen,

Jeg har også brug for et råd om vores store dreng på 3½ år. Han er utrolig glad og trives i børnehaven, men er stadig meget observerende, sætter højt pris på tryghed, og skal lige se personer og ting der sker an inden han åbner op. Vi er lige så langsom ved at vænne ham til at sidde på potten. Han går stadig med ble, men siger til herhjemme når han skal tisse. Vi fornemmer at han stadig ikke tryg nok til at sige til I børnehaven, og laver også stadig i bleen. Han startede i børnehaven i maj og samme måned blev han storebror. Han elsker sin nye rolle og sin lillesøster.

Siden han var 1½ år gammel lå vi i starten på en madras hos ham indtil han faldt i søvn, og efterfølgende faldt han i søvn i vores seng og sov sammen med os om natten. det gjorde han indtil han var 2½ år. Han stoppede med middagsluren da han startede i børnehavnen og nu falder han hurtig i søvn, men han er stadig vant til at vi lægger hos ham indtil han sover. Det vil vi gerne vænne ham af med, men jeg har brug for hjælp til hvordan vi kan gøre det nu han altid har været vant til at vi er der?

Siden lillesøster kom til verden for ½ år siden har min mand sovet sammen med vores søn, da min mand har svært ved at sove når lillesøster og jeg pusler om natten. Vores ...

Annonce

... søn har et par opvågninger om natten hvor han enten selv lægger sig ned til hans far eller blir ked af det. Han ved at hans far ligger ved siden af ham, men jeg tror ikke det er hver gang han har brug for ham at han er helt vågen. Vi vil selvfølgelig gerne at min mand kommer ind i soveværelset når nu lillesøster ikke skal spise så meget om natten mere, men er i tvivl om at vi skal sige til vores søn at far ikke længere kommer og sover når han selv er faldet i søvn? Vi kan også være lidt bange for at han føler sig udenfor når lillesøster, mor og far sover på samme værelse.

Vores søn har aldrig brugt sut, men sutter derimod på sin tunge i søvn eller når han er træt eller ked af det. Derudover nusser han min hestehale og kan ligefrem spørge efter at få lov til det hvis han sidder og slapper af foran fjernsynet eller skal sove. Han gør det også indimellem når vi er andre steder. Jeg tænker om det er nødvendigt at vænne ham af med det på samme måde som man vænner børn af med sutten? Eller om vi skal snakke med ham om at kun er noget vi gør når vi hygger hjemme? Jeg vil også gerne ha redskaber til at vænne ham helt af med det, men jeg synes jo også det kan være hyggeligt, så det er også lidt svært :o)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire