Svar: Barn vågner om natten

2. november 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære KJ/A

Tak for dit brev :)

Selvom din datter ikke falder i søvn ved dit bryst, så er der ingen tvivl om, at hun forbinder brystet med at skulle sove og at brystet hjælper hende videre i søvnen, når hun har sine små opvågninger om natten. Hun lyder derfor til at have et søvnassociationsproblem, hvilket betyder, at hun er blevet uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst, for at kunne sove om natten.

Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat, vender os om på den anden side, sparker dynen af, trækker dynen på os, putter os ind til ham/hende, der ligger ved siden af os - og når jeres datter har disse opvågninger, så er det ikke nok for hende med stillingskift og mærke, at du er der, hun har også brug for at få dit bryst i munden - og det er det hun nu skal lære, at hun ikke længere behøver.

Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke vågner, søger brystet ekstra osv. fordi hun har ondt i ørerne - det at søge brystet om natten, kan godt være tegn på smerte fra ørerne, fordi det at sutte udligner trykket. Hvis hun har smerter skal hun derfor behandles for dette.

Du skal også sikre dig, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får sit behov tilstrækkeligt dækket i dag- og aftentimerne. Du skriver, at hun spiser fint - men 4-7 amninger om natten giver en ret stor mængde mælk i maven og det må alt andet lige påvirke hendes appetit og væskeindtag om dagen. Med den alder hun har, burde det være nok med 1 til max 2 amninger i døgnet...

Det er dejligt, at du har min bog om børn og søvn - måden du vænner hende af med brystet står i kapitlet "6 måneder, så er det slut med mælk om natten". At din datter er blevet 11 måneder før I får trappet ned sker der ikke noget ved - måden at gøre det på, er den samme... Den største forskel består i, at hun jo er langt mere bevidst nu og derfor naturligt vil kunne protestere mere voldsomt, når du pludselig trækker brystet til dig, afkorter amning og forsøger at hjælpe hende med kærtegn i stedet...

Hun er jo også så lille, at hun ikke forstår, hvorfor du vil stoppe amning. Hun søger brystet, fordi hun synes det er dejligt, og hun forstår naturligt ikke, hvorfor du ikke længere synes, at det er så godt for hende. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og hun ved derfor ikke, ...

Annonce

... hvorfor hun f.eks. må få bryst kl 20 og 23.30 - men ikke på andre tidspunkter. Og det kan naturligt også gøre hende ekstra frustreret, at hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan.

Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at stoppe helt med amning, fordi når det er slut, så er det slut - og det kan være lettere for hende at forholde sig til og acceptere, end at hun nogle gange må og andre gange ikke må...

Du skriver, at du også giver flaske, og du kan derfor naturligvis overveje, om du vil give flaske aften og sen aften i stedet for brystet. Far kan også tage over og tilbyde flasken sen aften og du kan evt. sove i et andet rum. Nogle børn vil blive ekstra forvirrede over, hvis mor er der, fordi hun jo kan lugte din mælk og naturligt gerne vil die - hvis far er der i stedet for dig, kan hun måske bedre finde ro. Det er så vigtigt, at far ikke begynder at give flaske 4-7 gange om natten. Som med brystet er det relevant med 1-2 flasker i døgnet. Ellers får I skabt en ny uhensigtsmæssig vane.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale dig, at du indfører en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual, så hun er fyldt godt op med grød og mælk/vand af kop før hun skal sove. Så kan hun blive puttet med amning eller flaske og sen aften, bliver hun så tilbudt mælk igen - og derefter skal hun så hjælpes til at sove, uden at få hverken bryst eller flaske i munden. I må hjælpe hende med nærhed, give hende masser af fysisk kontakt, så hun fornemmer ,at hun ikke er alene. Selvom hun skal undvære brystet, så skal hun ikke mangle nærhed. Og sover du sammen med hende, må du tage en t-shirt på eller lignende, som sikrer, at hun ikke selv kan finde brystet i søvne.

Og til sidst vil jeg lige nævne, at det jo også er vigtigt, at du tager en beslutning om, at nu er det slut. Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter ikke har været særlig interesseret i brystet, men interessen kom pludselig - og det har naturligvis været super dejligt, og jeg kan godt forstå, at du har nydt det - men nu tager det lidt overhånd... Med den alder hun har, vil hun højst sandsynligt ikke selv sige fra overfor brystet, det er en beslutning, som du skal tage - og det bliver derfor højst sandsynligt ikke uden protester. Men det betyder ikke, at hun ikke stadig kan få masser af nærhed og tryghed.

Håber du kan bruge dette videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to