Svar: Ekstrem natteroderi :)

24. oktober 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev og dine søde ord om brevkassen og mine svar - dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og det første som falder mig i øjnene er, at du fortæller, at Seir "er bryst-barn og ... det har været dejligt om natten, for der har han bare sovet hos dig, og selv taget for sig". Det lyder som om, at brystet har været godt for ham, både når han har skulle overgive sig til søvnen og også i løbet af natten, når han har skulle videre i søvnen.

Men, der der har startet som et godt og trygt ritual, lyder til at have ændret sig til noget uhensigtsmæssigt. Det er helt naturligt, at små børn skal ammes, have en sut, en flaske eller lignende, som en fast del af deres putteritual. De rutiner, de søvnritualer gør dem rolige og hjælper dem til at overgive sig til søvnen. Men i takt med at barnet bliver ældre, så skal der lidt nye rutiner til og det der starter som en god og naturlig søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.

De gode søvnassociationer er:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er, når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer er:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

Hvis jeres dreng er afhængig af at være i din favn og afhængig af at få dit bryst, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får bryst igen osv.

Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen. Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.

Det lyder som om, at jeres dreng har fået en uhensigtmæssigt afhængighed af brystet og det vil være en rigtig god idé, at du nu arbejder bevidst på at lære ham at sove uden at være i favn og uden at have bryst i munden. Han skal heller ikke have sut eller sutteflaske - det er ikke meningen, at I skal en ny uhensigtsmæssig association. Det er meningen, at han skal lære at sove uden nogen form for afhængighed i munden.

Det samme gælder om dagen - det er vigtigt, at han kan puttes til formiddagslur og middagslur, uden at mors bryst eller noget andet er der. Han skal lære det om dagen først og når han kan dette, så kan rutinerne overføres til om natten.

Når man er 10 måneder gammel, så vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og da I nu er adskilt i dagtimerne, fordi han er startet dagpleje, vil jeg anbefale, at du lægger de to amninger aften og sen aften f.eks. kl 19.30 og 23.30. Herefter skal han så sove uden mælk eller andet til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med en grød.

Det er naturligt en forudsætning for at kunne undvære bryst og mælk om natten, at han også indtager mad og væske nok hele dagen igennem og en nedtrapning af amning kan også hjælpe på dette... At han om natten både søge brystet og også afviser det nogle gange kan godt være en blanding af behov for bryst som søvnassociation og behov for mere rigtig mad, som mætter ham lidt mere...

Derudover spiller hans behov for dig/brystet naturligt også ind på hvordan dagplejer kan passe ham. Hvis han er vant til at få bryst og blive trøstet med brystet, så vil han naturligt have sværere ved at lade sig ...

Annonce

... trøste af dagplejer, det bliver sværere for hende at hjælpe ham og dermed sværere for ham at lade sig passe.

At han om dagen oplever at være adskilt fra dig, påvirker naturligt også nattesøvnen. Han er i separationsfasen, er netop godt igang med at kravle, rejse sig ved tingene osv. og han øver sig i at være fysisk lidt på afstand af dig. Det gør det naturligt svært for ham at være væk fra dig. Han forstår ikke, hvor du går hen, når du går fra ham. Han forstår ikke tid og ved derfor ikke, om du kommer igen om 2 minutter eller om 2 timer. Han mærker bare at du forsvinder - og derfor bliver han naturligt ulykkelig. Det er rigtig godt, at du nu prioriterer at være hos ham i dagplejen, så han kan spejle sig i dig og opleve, at du synes om stedet, om dagplejer og de andre børn, så han også føler sig mere tryg ved det. Men det er naturligt en svær periode lige nu - og så skal alt hvad han oplever, bearbejdes om natten.

Det betyder, at han lige nu naturligt vil drømme rigtig meget. Han vil godt om natten kunne vågne, græde, klynke osv. fordi han drømmer om at I er adskilt. Derfor vil han godt kunne søge dig ekstra, søge brystet ekstra og den fysiske kontakt ekstra - og derfor skal der normalt også være plads til en ekstra lille amning i denne periode, hvis det giver lidt ekstra nattero. MEN, det er naturligt problematisk, hvis han er uhensigtsmæssig afhængig af brystet, for så øger han måske blot antallet af amninger og lærer ikke at han kan sove uden... Det er derfor godt, hvis du kan prøve at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed - men uden at amme ham.

Du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner, græder, søger dig osv. fordi han har ondt. Start i dagpleje betyder også møde med nye bakterier og vira og mange børn vil blive syge, når de begynder i dagpleje eller institution.

Til sidst vil jeg lige sende en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (uden amning) og sover måske blot 45 minutter

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer osv. Må også meget gerne tilbydes grøntsagsmos og varm frokost. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en banan og en kop mme eller vand og puttes til middagslur (og altså uden at blive ammet) ca. kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt mme på, vand af kop. Og skal ikke ammes om eftermiddagen, selvom det kan være hyggeligt, når I har været adskilt...:)

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, som fast del af putteritualet, sammen med en kop vand eller mme. Får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 19.45-20

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med grød.

Som du kan se, så indgår der rigtig mange måltider hele dagen igennem og det er vigtigt, for at sikre, at han ikke søger brystet om natten. Hvis han trods en sådan dagsrytme stadig søger brystet, så må du forsøge at lære ham, at han ikke behøver brystet. Dette kan du gøre ved at lirke brystet ud af munden på ham, så han stille og roligt vænnes til ikke at behøve mælk i maven. Samtidig med at du gør dette, kan du sætte nogle kærtegn osv. i stedet, så du hjælper ham videre i søvnen med dette - en putteklud kan også forsøges - de fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en sådan til sig...

Alternativt kan far tage over om natten - far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, ro, varme osv. Men kan ikke give mælk og brystet er derfor ikke længere en mulighed...

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne