Brev:
Ekstrem natteroderi :)
24. oktober 2015
Alder:
10 mdr.
Ekstrem natteroderi :)
Hej Helen .
Mange tak for en super brevkasse, som jeg har brugt meget over de sidste 8 år. Og har også altid fundet svar, eller vejledning til de problemer vi har haft i vores familie, med vores drenge.
Men nu er jeg altså slået skakmat, og det tror jeg vi alle er – både os forældre, dagplejen og udenom…
Det hele begynder med Seir, vores yngste søn på knap 10 mdr.
Han er en dejlig knægt, med masser af mod og kampgejst og der skal bare fart over feltet. Han kravler og rejser sig også op vej ting. Han er bryst-barn og amningen har bare fungeret med ham, og det har været dejligt om natten, for der har han bare sovet hos mig, og ’selv taget for sig’.
Han har et stort temperament og har altid grædt meget, eller givet meget højlydt udtryk for utilfredshed… han er blevet tjekket ved lægen om det kunne være noget fysisk, i de perioder hvor vi synes det har været for meget med ham og skrigeriet, men det har aldrig været ører eller hals.
Nu er det så at han skal starte i dagpleje og han græder mere eller mindre fra jeg afleverer ham til jeg henter ham igen efter et par timer.
Vi har været oppe på 15 minutter uden gråd og ellers er han bare helt utrøstelig – og det er selvfølgelig uacceptabelt. Vi forsøger den kommende uge, at jeg er sammen med ham i en time i dagplejen, og sidder sammen med dagplejeren og ungerne så han stille og roligt kan vænne sig til det hele, og så kan vi meget langsomt prøve at jeg forlader rummet og siger farvel, og går en tur osv. Det tror jeg egentlig vi har fint ’styr’ på hvis jeg tør sige det. Heldigvis har jeg 6 uger (hvor de første 2 allerede er gået) til indkøring og noget ferie som det ser ud til kommer til nytte i forlængelse af min barsel.
Godt så kommer min egentlige grund til at jeg skriver.
Vi har i den sidste måneds tid også døjet med (ud over skrigeri og temperament) at han vågner mange gange om natten og vil ikke falde til ro igen, også selvom jeg prøver med bryst, så vender han sig bare væk. Så kan jeg putte ham i barnevognen og gå med ham. Og så falder han i søvn og sover fra 15 minutter til 3 timer i barnevognen, hvorefter han vågner ulykkelig og skal op ind i min seng og får lidt bryst – eller måske bare trøst? For jeg er nemlig slet ikke sikker på jeg har mere mælk at give af, og det er derfor han er så urolig om natten. Men under alle omstændigheder falder han som regel i søvn igen og sover lidt igen og vågner så hvorefter han kommer op i barnevognen igen.., osv… Det er et værre makværk og det er jo fuldstændig uholdbart.
Vi har forsøgt at give flaske og sut, men igen af delene vil han tage, han bliver bare hidsig og afviser kraftigt. Vi har forsøgt med forskellige mærker, Pigeon blandt mange og ingen vil han tage.
Og han her jo også ved at være for gammel til at vænne ham til at få flaske om natten, men så bare en sut, en sutteklud, men jeg har endnu ikke fundet noget der kan erstatte at ligge ved mor – hvilket jo er helt fint, men det er vist bare ikke nok mere.
Vi har også prøvet MME af kop og grød midt om natten, men det eneste vi fik ud af det, var han vågnede helt og så havde vi helt andre ’problemer’.
Jeg synes jo at det er helt urimeligt for den lille mand at han skal sove så dårligt om natten og så samtidigt køres ind i dagplejen, men det er jo ikke rigtig til at komme udenom. Men jeg håber du måske har lidt guldkorn til at vi får en bedre nat – for det kan jo ikke gå på den her måde.
Med venlig hilsen
Gry