Svar: Vågner ofte om natten - 6 mdr.

26. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine og lille Hector

Tak for dit brev :)

Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at sikre din dreng skemad flere gange dagligt og også sikre hans indtag af mælk. Det betyder, at du ikke kan lade ham fuldstændig selv styre, hvor meget skemad han skal indtage. Du er nødt til at holde mængden på et niveau, som ikke fjerner pladsen fra mælken. Hvis han ikke får både skemad og mælk/væske nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det ekstra om natten.

Selvom han er glad for skemad og spiser godt, så kan det altså være nødvendigt at du holder lidt igen i mængden. Det er altså bedre, at han f.eks. spiser 1 dl. grød og mos, drikker vand af kop og spiser bryst får han skal sove. End at han spiser 2 dl. grød og mos, drikker vand, men ikke spiser nok mælk fra dig.

Hvis du har indtryk af, at han har fin plads i maven til både skemad, vand og bryst i løbet af dagen, så skal du overveje om problemet skyldes, at han nu er ved at lære at falde i søvn med brystet - altså om han er ved at få det der kan kaldes et søvnassociationsproblem. Det er helt naturligt, at han skal have mælk før han skal sove, det at få brystet, får ham til at slappe af, koble fra og hjælper ham med at overgive sig til søvnen. Men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registrere, hvor han ligger og at brystet er ude af munden, når han falder i søvn. Det er på samme måde vigtigt, at du ikke sidder og luller ham i søvn i dine arme, så han lærer, at det er der han skal sove. Hvis han er vant til at falde i søvn med brystet og i din favn, så vil han naturligt søge dit bryst og din favn igen og igen i løbet af natten og vil ikke sove roligt videre, før du ammer ham eller tager ham op i dine arme igen. Det er derfor vigtigt, at du nu ammer ham og derefter hjælper ham med at falde i søvn, der hvor du ønsker han skal sove.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: 1 dl. Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og ammes ofte også her.

Powernapper evt. eller den kan måske nu springes over (det lyder som om, at han trives med to lure og det er super fint:))

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - afhænger af, hvor lang hans middagslur ...

Annonce

... er og om han nogle gange tager en powernap om eftermiddagen.

Sen aften 23-24: Ammes - gerne fra begge bryster og skal herefter så lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Hvis han trods en dagsplan der ligner denne stadig vågner og søger brystet om natten, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at lirke brystet til dig, så du får afkortet natamningen mere og mere. Det betyder, at hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet, og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til kartoffelmos, så er kartoffel generelt en rigtig god basis for andre grøntsager og du må meget gerne give ham kartoffel. Med den alder han har nu, vil det dog være rigtig godt, at han får mere og mere variation og du må i princippet tilbyde ham alle slags grøntsager: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado... Han må også gerne få f.eks. selleri, rødbede, spinat og fennikel - men disse fire grøntsager kan indeholde nitrat og bør derfor ikke udgøre for stor en del af hans mos.

Han må også gerne få ris, pasta, bulgur og lignende - og dette meget gerne i variation med kartoffel. Generelt så hans mad er så varieret som muligt. Jo mere variation jo bedre er det på sigt.

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke! Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år