Svar: Vågner ofte om natten - 6 mdr.
26. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine og lille Hector
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at sikre din dreng skemad flere gange dagligt og også sikre hans indtag af mælk. Det betyder, at du ikke kan lade ham fuldstændig selv styre, hvor meget skemad han skal indtage. Du er nødt til at holde mængden på et niveau, som ikke fjerner pladsen fra mælken. Hvis han ikke får både skemad og mælk/væske nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det ekstra om natten.
Selvom han er glad for skemad og spiser godt, så kan det altså være nødvendigt at du holder lidt igen i mængden. Det er altså bedre, at han f.eks. spiser 1 dl. grød og mos, drikker vand af kop og spiser bryst får han skal sove. End at han spiser 2 dl. grød og mos, drikker vand, men ikke spiser nok mælk fra dig.
Hvis du har indtryk af, at han har fin plads i maven til både skemad, vand og bryst i løbet af dagen, så skal du overveje om problemet skyldes, at han nu er ved at lære at falde i søvn med brystet - altså om han er ved at få det der kan kaldes et søvnassociationsproblem. Det er helt naturligt, at han skal have mælk før han skal sove, det at få brystet, får ham til at slappe af, koble fra og hjælper ham med at overgive sig til søvnen. Men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registrere, hvor han ligger og at brystet er ude af munden, når han falder i søvn. Det er på samme måde vigtigt, at du ikke sidder og luller ham i søvn i dine arme, så han lærer, at det er der han skal sove. Hvis han er vant til at falde i søvn med brystet og i din favn, så vil han naturligt søge dit bryst og din favn igen og igen i løbet af natten og vil ikke sove roligt videre, før du ammer ham eller tager ham op i dine arme igen. Det er derfor vigtigt, at du nu ammer ham og derefter hjælper ham med at falde i søvn, der hvor du ønsker han skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: 1 dl. Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og ammes ofte også her.
Powernapper evt. eller den kan måske nu springes over (det lyder som om, at han trives med to lure og det er super fint:))
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk mv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - afhænger af, hvor lang hans middagslur er og om han nogle gange tager en powernap om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes - gerne fra begge bryster og skal herefter så lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis han trods en dagsplan der ligner denne stadig vågner og søger brystet om natten, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at lirke brystet til dig, så du får afkortet natamningen mere og mere. Det betyder, at hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet, og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:)
Med hensyn til kartoffelmos, så er kartoffel generelt en rigtig god basis for andre grøntsager og du må meget gerne give ham kartoffel. Med den alder han har nu, vil det dog være rigtig godt, at han får mere og mere variation og du må i princippet tilbyde ham alle slags grøntsager: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado... Han må også gerne få f.eks. selleri, rødbede, spinat og fennikel - men disse fire grøntsager kan indeholde nitrat og bør derfor ikke udgøre for stor en del af hans mos.
Han må også gerne få ris, pasta, bulgur og lignende - og dette meget gerne i variation med kartoffel. Generelt så hans mad er så varieret som muligt. Jo mere variation jo bedre er det på sigt.
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke! Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske