Vågner ofte om natten - 6 mdr.

26. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågner ofte om natten - 6 mdr.

Hej Helen

Jeg har en dreng på 6 måneder der vågner 6 – 7 gange i løbet af natten.

Hans søvn har altid været meget svingende, nogen gange kan han sove 6 timer i streg (det er dog ikke så ofte), men oftest vågner han tre gange i løbet af natten. I de sidste to uger har han dog vågnet meget ofte, omkring 6-7 gange og vi er begge ved at være ret brugte. Om natten kan jeg nogle gange få ham til at sove videre, hvis jeg vender ham rundt på en af siderne, men for det meste må jeg amme ham, for at han kan falde i søvn igen.

Jeg tænker på, om det kan have noget at gøre med, at han er begyndt at få større portioner grød og mos? Han får grød og mos 3 gange om dagen og derudover ammer jeg ham i søvn, til hver lur, så det vil sige 3 – 4 gange fra han vågner om morgnen, til han sover til nat igen. Om natten svinger det som beskrevet meget, hvor ofte han får bryst. De sidste tre dage ...

Annonce

... har han fået grød 4 gange om dagen, efter en nat hvor han blev ved med at vågne og hive og slide i brysterne, men han havde tømt dem, hvilket tydeligt frustrerede ham.

Nu tænker jeg på om han får for meget mad? Men han siger selv fra både til brystet og grøden når han er mæt. Eller kan det skyldes noget helt andet, at han sover så dårligt for tiden.

Jeg putter ham til middagslure efter han har været vågen 2,5 – 3 timer alt efter hvor træt han er og om aftenen det samme, her ryger vi dog nogle gange op på 4 timer fra sidste lur til han bliver puttet til nat ved en 20 – 21 tiden alt efter hvordan det passer fra den sidste lur.

Håber du har nogle gode råd.

Med venlig hilsen

Katrine og Hector

PS. I mødergruppen var der, en der sagde, at børn i denne alder, ikke har godt af kartoffelmos, hvilket Hector får hver aften, blandet med en anden grøntsag. Er der noget i det?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder