Svar: Sove sammen eller hver for sig?
24. juli 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at jeres drenge er begyndt at lege mere sammen og tydeligt har glæde af hinanden. Det er naturligvis rigtig skønt at have en bror, som man er tæt med og jeg tænker, at de i årene frem naturligt vil have stor glæde af hinanden - også selvom bølgerne nogle gange går højt og de kan være fysisk hårde ved hinanden. Det lyder dog som om, at du tackler det rigtig fint.
Jeg synes det er en god overvejelse, at det måske er tid til hver sit værelse. Der er jo forskel på om man er 5.5 eller 3 år og netop nu, hvor storebror starter i skole og måske vil begynde at have flere kammerater med hjem, så kan det være rigtig dejligt at have sit eget værelse, hvor døren måske kan lukkes for lillebror. Storebror kan godt have brug for at have sit eget rum, hvor han kan være alenen eller være sammen med sine venner uden at lillebror behøver være en del af det eller skal have lov til at være der, fordi det også er hans værelse…
Det er dog vigtigt, at lillebror ikke føler sig afvist og derfor skal værelsesdelingen ske på en måde, hvor lillebror også synes at det er sejt at få sit eget værelse. Og ja - legetøjet må deles lidt, noget har de hver deres og andre ting deles de om. Men følelsen af at "den er bil er min" er sandsynligvis vigtig for dem begge.
Det er dog kun knap et år siden, at I gav dem fælles værelse og måske skal du spørge dem, hvad de har lyst til hver især. De tænker måske ikke nødvendigvis over, at det kan være anderledes end det er. Det kan også være, at de faktisk nyder deres køjeseng rigtig meget og ikke har lyst til at det skal laves om. Selvom de kan skændes og ryge i totterne på hinanden, så er de også meget glade for hinanden og de kan måske næsten føle det som en straf, hvis du pludselig giver dem hver deres værelse. Så måske skal de inddrages - du kan evt. prøve at lægge en føler ud hos storebror, som jo i kraft af sin alder, bedst kan sætte lidt ord på, hvad han tænker og har lyst til. Det kan også være, at han lige nu ikke har behov for at skulle have eget værelse, men om et år, når han har været hjemme hos flere af kammeraterne, har haft flere kammerater på besøg osv. måske selv begynder at give udtryk for, at han godt kunne tænke sig en anden løsning og så er det der, at I laver tingene om.
I den mellemliggende periode, skal I så naturligvis sørge for at lillebror også aktiveres og ikke behøver være en del af storebrors leg, når der er kammerater på besøg. Lillebror skal måske selv lege med nogle andre. Så begge drenge føler at de har plads og deres behov bliver set.
Så.. I kan altså egentlig gøre begge dele - vælge at bibeholde fælles værelset, hvis drengene virker til at trives med dette og nyder det og så ændre det, når de selv begynder at give udtryk for at have et andet behov. Du kan også vælge at give dem eget værelse, fordi DU fornemmer, at de har et behov for "deres eget" og hvor de måske ikke selv er helt bevidste om det…
Nogle gange vil løsningen også være, at storebror har så stor en seng, at lillebror faktisk kan være der, så selvom de har hver deres værelse, hvis de så gerne vil sove sammen, så kan de stadig gøre det. Nogle gange vil de synes, at det er helt vildt hyggeligt på den måde at kunne give plads til den anden…
Der er altså ikke helt nogen faste regler, men jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske