Svar: Sove sammen eller hver for sig?

24. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at jeres drenge er begyndt at lege mere sammen og tydeligt har glæde af hinanden. Det er naturligvis rigtig skønt at have en bror, som man er tæt med og jeg tænker, at de i årene frem naturligt vil have stor glæde af hinanden - også selvom bølgerne nogle gange går højt og de kan være fysisk hårde ved hinanden. Det lyder dog som om, at du tackler det rigtig fint.

Jeg synes det er en god overvejelse, at det måske er tid til hver sit værelse. Der er jo forskel på om man er 5.5 eller 3 år og netop nu, hvor storebror starter i skole og måske vil begynde at have flere kammerater med hjem, så kan det være rigtig dejligt at have sit eget værelse, hvor døren måske kan lukkes for lillebror. Storebror kan godt have brug for at have sit eget rum, hvor han kan være alenen eller være sammen med sine venner uden at lillebror behøver være en del af det eller skal have lov til at være der, fordi det også er hans værelse…

Det er dog vigtigt, at lillebror ikke føler sig afvist og derfor skal værelsesdelingen ske på en måde, hvor lillebror også synes at det er sejt at få sit eget værelse. Og ja - legetøjet må deles lidt, noget har de hver deres og andre ting deles de om. Men følelsen af at "den er bil er min" er sandsynligvis vigtig for dem begge.

Det er dog kun knap et år siden, at I gav dem fælles værelse og måske skal du spørge dem, hvad de har lyst til hver især. De tænker måske ikke nødvendigvis over, at det kan være anderledes end det er. Det kan også være, at de faktisk nyder deres køjeseng rigtig meget og ikke har lyst til at det skal laves om. Selvom de kan skændes og ryge i totterne på hinanden, så er de også ...

Annonce

... meget glade for hinanden og de kan måske næsten føle det som en straf, hvis du pludselig giver dem hver deres værelse. Så måske skal de inddrages - du kan evt. prøve at lægge en føler ud hos storebror, som jo i kraft af sin alder, bedst kan sætte lidt ord på, hvad han tænker og har lyst til. Det kan også være, at han lige nu ikke har behov for at skulle have eget værelse, men om et år, når han har været hjemme hos flere af kammeraterne, har haft flere kammerater på besøg osv. måske selv begynder at give udtryk for, at han godt kunne tænke sig en anden løsning og så er det der, at I laver tingene om.

I den mellemliggende periode, skal I så naturligvis sørge for at lillebror også aktiveres og ikke behøver være en del af storebrors leg, når der er kammerater på besøg. Lillebror skal måske selv lege med nogle andre. Så begge drenge føler at de har plads og deres behov bliver set.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så.. I kan altså egentlig gøre begge dele - vælge at bibeholde fælles værelset, hvis drengene virker til at trives med dette og nyder det og så ændre det, når de selv begynder at give udtryk for at have et andet behov. Du kan også vælge at give dem eget værelse, fordi DU fornemmer, at de har et behov for "deres eget" og hvor de måske ikke selv er helt bevidste om det…

Nogle gange vil løsningen også være, at storebror har så stor en seng, at lillebror faktisk kan være der, så selvom de har hver deres værelse, hvis de så gerne vil sove sammen, så kan de stadig gøre det. Nogle gange vil de synes, at det er helt vildt hyggeligt på den måde at kunne give plads til den anden…

Der er altså ikke helt nogen faste regler, men jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor