Svar: Morgen - vække ham eller lade ham sove?
16. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Du må gerne, med den alder din dreng har nu, vække din dreng om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv. Forstået på den måde, at det kan være en god idé, at I nu forsøger at skabe en fast rytme, hvor han f.eks. tilbydes morgengrød til fast tid hver dag.
Jo mere ens jeres stå op tidspunkt er, jo mere ens dagen begynder, jo mere ens rytme vil resten af dagen ofte have. Hvis du forsøger at skabe en rytme, hvor han f.eks. altid spiser morgengrød kl 7-7.30, så vil resten af dagen ofte passe sig ind, så han får sine mellemmåltider, frokost osv. til fast tid og også sover sin formiddagslur, middagslur osv. til fast tid. Det bliver således lettere for ham at spise, fordi han vænnes til at fornemme mæthed og sult, ligesom det bliver lettere for dig at finde ud af, hvornår du skal putte ham, altså hvornår han er parat til at sove.
Jeg plejer at sige +/- en halv times tid. Så nogle dage vågner han måske af sig selv kl 6.45 og får så morgengrød kl 7. Andre dage vækker du ham kl 7, fordi han ikke vågner af sig selv og serverer så morgengrøden kl 7.15 - og det vil være helt okay. Du skal naturligvis vække ham kærligt, for eksempel ved at trække gardinet fra og lade dagslyset komme ind i værelset, rumstere lidt rundt omkring ham, så han stille og roligt begynder at fornemme at nu starter dagen og dermed vågner stille og roligt op.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske