Svar: Sove i egen seng om dagen
11. marts 2015
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at din datter har svært ved at falde i søvn i sin seng om dagen og sover bedst i dine arme. Hun er stadig så lille, at hendes behov for tryghed og nærhed er stort - og det vil være rigtig svært for hende at blive lagt vågen i seng og overgive sig til søvnen der.
I barnevognen kan det faktisk også være svært, men jeg forestiller mig at du her putter hende i liften eller i en sovepose, som gør at hun stadig føler sig omsluttet og samtidig kan du trille vognen og på den måde lulle hende i søvn. Det minder om at ligge i din favn og blive vugget til ro der…
Det er vigtigt, at du giver din datter mælk som en fast del af putteritualet. Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med sin flaske i munden, men hun skal have mælk og være helt døsig og først der, er hun parat til at blive puttet til at sove. Ud over at mælken vil give hende mæthed og mulighed for en længere lur, så vil det at spise af flasken ofte også virke afslappende og beroligende og hjælpe hende med at koble fra, så hun netop kan overgive sig til søvnen bedst muligt.
Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Du må gerne have hende i din favn, få flasken i din favn og så skal du prøve at lægge hende fra dig, når du kan se at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned sengen. Hun må gerne være svøbt, hvis det ikke bliver for varmt. Du kan erstatte flasken med en sut, det kan hjælpe mælken lidt på vej igennem systemet og put hende så stille og roligt fra din favn ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Så hun i sengen også bliver lullet ind i søvnen, ligesom når hun puttes i sin barnevogn.
Du må faktisk også meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, når hun skal sove og selv tage en lur sammen med hende midt på dagen. Det kan være rigtig rart for jer begge og det kan også være en måde at lære hende at sove indenfor om dagen. Hun har en alder nu, hvor hun er mere og mere bevidst om, hvad der sker omkring hende og rigtig gerne vil følge med i det hele. Netop det at ligge sammen med dig i din seng vil ofte kunne hjælpe hende til at koble fra og finde roen - og på den måde få sovet en bedre lur:)
Og at hun har sværere ved at overgive sig til søvnen om dagen kan netop også skyldes den øgede opmærksomhed på verden, som hun gennemgår lige nu. Jf. mit tidligere svar:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske