Svar: Sove i egen seng om dagen

11. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at din datter har svært ved at falde i søvn i sin seng om dagen og sover bedst i dine arme. Hun er stadig så lille, at hendes behov for tryghed og nærhed er stort - og det vil være rigtig svært for hende at blive lagt vågen i seng og overgive sig til søvnen der.

I barnevognen kan det faktisk også være svært, men jeg forestiller mig at du her putter hende i liften eller i en sovepose, som gør at hun stadig føler sig omsluttet og samtidig kan du trille vognen og på den måde lulle hende i søvn. Det minder om at ligge i din favn og blive vugget til ro der…

Det er vigtigt, at du giver din datter mælk som en fast del af putteritualet. Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med sin flaske i munden, men hun skal have mælk og være helt døsig og først der, er hun parat til at blive puttet til at sove. Ud over at mælken vil give hende mæthed og mulighed for en længere lur, så vil det at spise af flasken ofte også virke afslappende og beroligende og hjælpe hende med at koble fra, så hun netop kan overgive sig til søvnen bedst muligt.

Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Du må gerne have hende i din favn, få flasken i din favn og så skal du prøve at lægge hende fra dig, når du kan se at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i ...

Annonce

... søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned sengen. Hun må gerne være svøbt, hvis det ikke bliver for varmt. Du kan erstatte flasken med en sut, det kan hjælpe mælken lidt på vej igennem systemet og put hende så stille og roligt fra din favn ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Så hun i sengen også bliver lullet ind i søvnen, ligesom når hun puttes i sin barnevogn.

Du må faktisk også meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen, når hun skal sove og selv tage en lur sammen med hende midt på dagen. Det kan være rigtig rart for jer begge og det kan også være en måde at lære hende at sove indenfor om dagen. Hun har en alder nu, hvor hun er mere og mere bevidst om, hvad der sker omkring hende og rigtig gerne vil følge med i det hele. Netop det at ligge sammen med dig i din seng vil ofte kunne hjælpe hende til at koble fra og finde roen - og på den måde få sovet en bedre lur:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og at hun har sværere ved at overgive sig til søvnen om dagen kan netop også skyldes den øgede opmærksomhed på verden, som hun gennemgår lige nu. Jf. mit tidligere svar:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder