Svar: Svøb og søvn

9. februar 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres lille datter har meget stor glæde af svøbet, ikke bare når hun skal sove, men også når hun skal spise. Det at være omsluttet af et klæde hjælper hende til fysisk ro, så hun bedre kan slappe af og dermed overgive sig til søvnen. Det er rigtig godt, at I har fundet denne løsning.

Med den alder hun har, så vil svøbet ofte begynde at blive for lille og hun vil ofte også blive så stærk i kroppen, at hun let får det løsnet og begynder "at bryde ud". Og her er det vigtigt, at I forsøger at finde ud af, om det er fordi hun motorisk har behov for at kunne bruge sig selv mere og at du derfor skal lade hende putte, uden at være svøbt, men netop blot med dynen på sig, dine beroligende hænder på kroppen osv. Eller om hun stadig har brug for at føle sig omsluttet, men blot er blevet for stor til svøbet. Hvis hun har brug for at kunne skifte stilling, sparke med benene, bruge sine arme osv. under søvnen, så skal hun naturligvis have lov til det, men hvis hun har mere brug for hjælp til fysisk ro, så skal du naturligvis stadig hjælpe hende.

Her kan en sovepose være en rigtig god idé. Det kan være en voksi pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose eller lignende. Der findes rigtig mange forskellige, i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Jeres datter vil føle sig mere omsluttet i en sovepose end i dynen og du vil f.eks. kunne putte hende i posen, give hende mælk imens hun ligger i posen og derfra flytte ...

Annonce

... hende ned i seng eller barnevogn, hvor du ønsker hun skal sove. Du kan naturligvis hen af vejen vælge at lette lidt på overdynen, så hun føler sig mindre og mindre omsluttet og så hun ikke får det for varmt. Nogle soveposer fås også med både sommerdyne og vinterdyne.

Hvis du vil bibeholde ønsket om at bruge hendes babydyne i stedet for svøbet, så vil det være en god idé, at du forsøger at putte dynen godt om hende og holder dine hænder på hende/dynen, så hun stadig føler sig omsluttet og nær dig. Hvis du ligger ved siden af hende, kan du også samle hendes hænder med dine hænder foran på hendes brystkasse, det kan også give hende mere ro - det samme, hvis du putter hende i barnevognen - put dynen godt om hende, stil dig evt. og læg dine hænder på hende, så hun kan mærke tyngden fra din hånd og tril/vug så barnevognen lidt. Netop de vuggende bevægelser vil ofte være med til at lulle hende i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når og hvis hun så spjætter i løbet af sin søvn, så må du forsøge at være der med dine hænder, så hun mærker dig, din varme og ro og på den måde finder fysisk ro og kommer videre ind i søvnen og stille og roligt når hun så en alder, hvor hun som sagt naturligt har brug for at skifte stilling under søvn og derfor gerne må flytte på sig og bevæge sig lidt - og også lærer at komme videre i søvnen netop fordi hun kan flytte på sig, hvor svøbet ofte vil irritere hende, fordi det forhindre hende i bevægelse…

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!