Svar: Svøb og søvn
9. februar 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres lille datter har meget stor glæde af svøbet, ikke bare når hun skal sove, men også når hun skal spise. Det at være omsluttet af et klæde hjælper hende til fysisk ro, så hun bedre kan slappe af og dermed overgive sig til søvnen. Det er rigtig godt, at I har fundet denne løsning.
Med den alder hun har, så vil svøbet ofte begynde at blive for lille og hun vil ofte også blive så stærk i kroppen, at hun let får det løsnet og begynder "at bryde ud". Og her er det vigtigt, at I forsøger at finde ud af, om det er fordi hun motorisk har behov for at kunne bruge sig selv mere og at du derfor skal lade hende putte, uden at være svøbt, men netop blot med dynen på sig, dine beroligende hænder på kroppen osv. Eller om hun stadig har brug for at føle sig omsluttet, men blot er blevet for stor til svøbet. Hvis hun har brug for at kunne skifte stilling, sparke med benene, bruge sine arme osv. under søvnen, så skal hun naturligvis have lov til det, men hvis hun har mere brug for hjælp til fysisk ro, så skal du naturligvis stadig hjælpe hende.
Her kan en sovepose være en rigtig god idé. Det kan være en voksi pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose eller lignende. Der findes rigtig mange forskellige, i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Jeres datter vil føle sig mere omsluttet i en sovepose end i dynen og du vil f.eks. kunne putte hende i posen, give hende mælk imens hun ligger i posen og derfra flytte hende ned i seng eller barnevogn, hvor du ønsker hun skal sove. Du kan naturligvis hen af vejen vælge at lette lidt på overdynen, så hun føler sig mindre og mindre omsluttet og så hun ikke får det for varmt. Nogle soveposer fås også med både sommerdyne og vinterdyne.
Hvis du vil bibeholde ønsket om at bruge hendes babydyne i stedet for svøbet, så vil det være en god idé, at du forsøger at putte dynen godt om hende og holder dine hænder på hende/dynen, så hun stadig føler sig omsluttet og nær dig. Hvis du ligger ved siden af hende, kan du også samle hendes hænder med dine hænder foran på hendes brystkasse, det kan også give hende mere ro - det samme, hvis du putter hende i barnevognen - put dynen godt om hende, stil dig evt. og læg dine hænder på hende, så hun kan mærke tyngden fra din hånd og tril/vug så barnevognen lidt. Netop de vuggende bevægelser vil ofte være med til at lulle hende i søvn.
Når og hvis hun så spjætter i løbet af sin søvn, så må du forsøge at være der med dine hænder, så hun mærker dig, din varme og ro og på den måde finder fysisk ro og kommer videre ind i søvnen og stille og roligt når hun så en alder, hvor hun som sagt naturligt har brug for at skifte stilling under søvn og derfor gerne må flytte på sig og bevæge sig lidt - og også lærer at komme videre i søvnen netop fordi hun kan flytte på sig, hvor svøbet ofte vil irritere hende, fordi det forhindre hende i bevægelse…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske